Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalvfoder mot rabbfor  (läst 11722 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
kalvfoder mot rabbfor
« skrivet: 27 aug-07 kl 11:10 »
jag vet att detta har blivit diskuterat innan, men jag hittar inte tråden,
jag ahr åter igen blvit tipsad om att ge kaninerna kalvfoder istället för rabbfor, eftersom det är halva priset och innehållet endast skiljer sig med att kalfidert har mer protein, stämmer detta  för man något dumt om man byter till kalvfoder??
vill ju inte att kaninerna ska må dåligt.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:kalvfoder mot rabbfor
« Svar #1 skrivet: 27 aug-07 kl 11:44 »
Man ska komma ihåg att protein o protein är inte samma sak. Det finns olika protein och
de som är i kalvfoder är de som fungerar bäst för unga idisslare.
De som är i kaninfoder är de som passar bäst i en kanins mage.

Att ge kaniner ett foder som är anpassat för flermagade och idisslande djur är förkastligt både ur näringssynpunkt och ur ekonomisk synpunkt. Det mesta av proteinet går då rakt igenom djuret och hinner inte tas upp i kroppen.

Mycket mycket förenklat förklarat  :-[

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 27 aug-07 kl 12:16 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #2 skrivet: 27 aug-07 kl 12:06 »
tack för svaret . han som hade gett ina kaniner kalvfoder hade fött upp produktionsdjur och gett alla sina 200 kaniner kalvfoder, och det verkade inte vara några problem.
ALLA är välkomna !

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 27 aug-07 kl 15:28 »
Det är inga problem heller, jag har också testat det under 6 månader med 200 kaniner. Men som Rosa skriver är det ur ekonomisk synpunkt förkastligt för den mesta näringen går rakt igenom, så även om fodret är billigare och går att ge kaniner så är det i längden inte ekonomiskt försvarbart.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Insanity

« Svar #4 skrivet: 27 aug-07 kl 19:58 »
Jag har själv funderat på detta och jag kommer nog blanda kanin och kalvfoder tror jag. Det drygar ju ut fodret lite, men det kanske är dumt att ge dom båda sorterna?

Foder för får går väl också ge va?
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #5 skrivet: 27 aug-07 kl 21:53 »
Men som Rosa skriver är det ur ekonomisk synpunkt förkastligt för den mesta näringen går rakt igenom
går mer foder rakt igenom än vad det gör med rabbfor ?? behöver de mer kalvfoder än rabfor eftersom det är ekonomist förkastligt, detskiljde ju ändå 50:-/säck när jag kollade idag. det gör ju lite.....

men som Insanty sa så kan man ju blanda ut det.
ALLA är välkomna !

Gösta

« Svar #6 skrivet: 27 aug-07 kl 21:58 »
Varför tror du att det finns olika foder för olika djur?
För att matsmältning och tarmsystem är olika beroende på djurslag.
Köp ditt Rabbfor på lantmännen direkt tfn 0771-111 222
Halva priset mot Granngården
Gösta

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #7 skrivet: 27 aug-07 kl 21:59 »
men då måste man köpa mkt antar jag....... och kanske bulk, så många kaniner har jag inte.....inte ännu i allafall..
ALLA är välkomna !

Gösta

« Svar #8 skrivet: 27 aug-07 kl 22:15 »
Du kan köpa en säck om du vill. Tillkommer troligen någon form av frakt då men det är ju bara att ringa och fråga.
Gösta

Falin

• -
« Svar #9 skrivet: 28 aug-07 kl 10:16 »

Åtminstone i vissa fall för att foderfabrikanterna ska tjäna pengar helt enkelt...

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 28 aug-07 kl 10:47 »
Åtminstone i vissa fall för att foderfabrikanterna ska tjäna pengar helt enkelt...

Det tror jag inte !

Det finns som Gösta skriver olika behov för olika djurslag och då måste ju fodret vara anpassat för det.  

Foderfabrikanterna skulle ju tjäna mest pengar på att göra ett foder och packa det i olika säckar för olika djur och ta mycket betalt för specialdjuren....

Det foder man köper ska ju dessutom passa mot det grovfoder man ger så då krävs det massor av olika blandningar för att passa tex mjölkkor !

Nu pratar jag om seriösa foderföretag som Edel, Krafft och Lantmännen. Inte om råttmatsfabrukanter som säljer färgat foder till smågnagare, dom kör nog med alla trix dom kan för att sälja.

RaggarBonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 02 sep-07 kl 20:58 »
För att matsmältning och tarmsystem är olika beroende på djurslag.

Jo, men inte sjutton är det någon större skillnad på råvarorna i vare sig naturen eller de olika pelletsarna  ;)
Tarmsystemen tar hand om samma korn, soja och havremjöl på olika sätt. Sen är det väl skillnad på de "optimala" mängderna tillsatta vitaminer - men annars tror jag mest att det är ett försäljningsknep!
Landsflykting i storstan...

Gösta

« Svar #12 skrivet: 02 sep-07 kl 21:05 »
Naturligtvis kan man ge sina kaniner vilket veg. foder som helst. De flesta kaninerna överlever. Ska man däremot ha tillväxt och starka friska kaniner skall de ha ett foder som är avsett för just djurarten.
Rabbfor tog 3 år att färdigställa för att få optimalt resultat.
Det var även mycket viktigt att utesluta fisk & benmjöl samt allt som smaksatte köttet. Ett foder som är avpassat för idisslande flermagade djur är klart olämpligt som produktionsfoder åt kanin vilket sunt förnuft borde säga.
Gösta

ason

• Småland
    • getapulien.se
« Svar #13 skrivet: 02 sep-07 kl 22:56 »
ja och..hur är då specifikationen på rabbfor......tror nog att  det går att fixa till en egen kaninmixfoder på eget förnuft...om man nu vill ha ekokaniner.
Gösta ...jag börjar bli lite skeptisk på rabbfor pga hemligheterna med innehållet av mixen....skulle VERkligen villa veta vad det egentligen innehåller + ursprung...
Försöker leva självhushåll sen 2002

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 sep-07 kl 06:34 »
Är det hemligt vad Rabbfor innehåller? Är det lagligt?

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 03 sep-07 kl 08:14 »
 Nu är det ett tag sen mina kaniner åt Rabbfor men nog sjutton hade Rabbfor samma innehållsförteckning som alla andra foder från Lantmännen? Har svårt att tänka mig att jag skulle givit mina något foder som var "hemligstämplat" ;)
 Visserligen har man ju inte alltid koll på vad "biprodukter från Sockertillverkning" tex betyder... Men några hemliga saker är det väl inte i Rabbfor?
Däremot har man ju jobbat fram en lagom mängd av de olika ingredienserna för att passa just kaniner. Och den exakta mängden kanske är svår att räkna ut hemma själv. Men det är ju bara att prova sig fram i tre år om man har en massa kaniner och tillgång till fodermedel som i princip håller exakt samma näringsinnehåll alltid. Bara att sätta igång! Appropå Eko. När vi pratade med KRAV sa dom att Kaninkött ALDRIG kan bli KRAV godkänt. Ett djur som behöver vistas i burar kan aldrig tas upp inom KRAV. Även om man tex utvecklade ett system med betesfållor för ungdjur.
Inte bra för deras Image antagligen. Det var ju en hel del år sedan vi tog upp detta så kanske det har ändrats nu? Och kanske kaninerna kan bli EKO med Eu-Certifiering.
                               Mvh
                           Charlotte
« Senast ändrad: 03 sep-07 kl 08:21 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dandelia

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 03 sep-07 kl 08:46 »
Innehållet i Rabbfor är väl inte hemligt? Det står på varje säck vad som är i den!

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 03 sep-07 kl 09:10 »
 Jag har varit ut och kollat mina Hönsfodersäckar, inte heller på dem står några proportioner mellan de olika fodermedlen som ingår, nån hemlighet måste väl fodertillverkarna få ha?  ;)
 Ideen med Rabbfor och alla andra produktionsfoder är ju att ge en optimal förutsättning för att just det djurslaget ska producera bra (kött, ägg, mjölk eller vad man nu vill).
 Man kan ju utfodra sina kaniner utan pellets antingen "På känn" eller genom att ta reda på vad just mina kaniner har för behov och sedan räkna foderstat, det är länge sedan mina fick pellets.
 Men skulle jag börja med kaninproduktion och titta efter ett bra pellets så skulle jag börja titta bland Kaninsorter.
 Det enda jag "Hakar upp mig" lite på när det gäller just kaniner och deras utfodring är att de flesta inte verkar ta nån hänsyn till Grovfodrets innehåll. Kanske jag har ett så bra hö/ensilage att det är att kasta pengar i sjön att använda ett för  "bra" pellets.
                         Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Falin

• -
« Svar #18 skrivet: 03 sep-07 kl 14:56 »

Det finns som Gösta skriver olika behov för olika djurslag och då måste ju fodret vara anpassat för det.  

Foderfabrikanterna skulle ju tjäna mest pengar på att göra ett foder och packa det i olika säckar för olika djur och ta mycket betalt för specialdjuren....

Vad är det som säger att de inte gör just det?  ;)

Men som någon annan påpekade i tråden så handlar det ju om vad grovfodret innehåller, och hur man kompletterar det. Jag ger ju samma grovfoder till kor, hästar, får och kaniner... Jag undrar också över kaninernas näringsbehov, vart hittar man sådana siffror?

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 03 sep-07 kl 15:06 »
Men som någon annan påpekade i tråden så handlar det ju om vad grovfodret innehåller, och hur man kompletterar det.

Det var väl jag det också.

Det foder man köper ska ju dessutom passa mot det grovfoder man ger så då krävs det massor av olika blandningar för att passa tex mjölkkor !
RaggarBonden  8)

RaggarBonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser