Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan någon höns-sorten??  (läst 3300 gånger)

Vildrosen.

Kan någon höns-sorten??
« skrivet: 27 aug-07 kl 11:07 »
Kan någon hjälpa mig med vad mina hönor tillhör för sort?
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Vildrosen.

Re:Kan någon höns-sorten??
« Svar #1 skrivet: 27 aug-07 kl 11:07 »
En till
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Vildrosen.

« Svar #2 skrivet: 27 aug-07 kl 11:07 »
En tyvärr suddig bild - hönan har kindfjädrar.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 27 aug-07 kl 11:14 »
Jag har inte den blekaste aning om de översta men de är väldigt fina!

Kan hönan med kindfjädrar vara en aracuana? Jag har för mig jag har hört att de kan ha såna, det märker du på äggen i så fall, de är gröna!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Vildrosen.

« Svar #4 skrivet: 27 aug-07 kl 11:19 »
De översta har jag för mig att säljaren sa var "Maran" men finns det sånna hönor? Tycker det låter konstigt namn  ???

Nu lägger inte de vita-bruna hönorna ägg ännu på några månader - men ajg ska kolla färgen på äggen. Tack!

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 27 aug-07 kl 11:27 »
Den suddiga bilden föreställer för mig en faverolle.
Dom har oxå skägg, arracuana är grönaktiga  på benen!
Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 27 aug-07 kl 11:29 »
Håller med Kossan om att den suddiga bilden är en Faverolle. Jag köpte själv sådana i Örby.

Höna 2 kan vara en aracuana,men om det är en unghöna(eller tupp) så är det svårt att säga. Aracuanan har i alla fall liten kam och påminner i övrigt om den på bilden, en brokig variant.

Hönan jämte Faverollen ser ut som en svarthöna.
« Senast ändrad: 27 aug-07 kl 11:32 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 27 aug-07 kl 11:54 »
Jo, det finns en ras som heter Maran, få se är det de som kan värpa chokladbruna ägg? Rätta mig om jag har fel...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Bågegrind

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 27 aug-07 kl 13:21 »
På den första bilden ser det ut att vara 2 tuppar. Väldigt stora kammar och slör.
Visst finns det en hönsras som heter Maran. Jag har sådana. Dom värper mörkt bruna ägg.

På den suddiga bilden tror jag som dom andra att det är en Faverolle.

Den andra är nog någon blandning av nåt´. Kan vara någon blandning med Wyandotte.

Nu har du i alla fall renrasiga Australorp. Dom du köpte i Örby.
//Elisabeth
Bor i "centrala bushen" med min familj. Har höns i mängder, stora-  och dvärgraser. Vaktlar, japanska, jumbo och kinesiska och några katter såklart;)

Vildrosen.

« Svar #9 skrivet: 27 aug-07 kl 15:20 »
Jag känner igen namnet Faverolle - så det är nog sånna de på den suddiga bilden.
Men de på den första bilden sa han som sålde att det var hönor av Maran sort (då mindes jag rätt) - har jag blivit lurad?? >:( Är det tuppar?? De skulle vara halv-full-vuxna - (ca 10 veckor om jag minns rätt ...)
Den lilla vit-svarta hönan var en dvärj-variant som inte var fullvuxen ännu.
« Senast ändrad: 27 aug-07 kl 15:22 av Lillajag »

orloff

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 aug-07 kl 18:20 »
Översta bilden är garanterat tuppar och inte renrasiga Maraner heller. I så fall har de blandat gökfärgad och koppar men det är nog inte troligt. Faverolle HÖNA på suddbilden och korsning Wyandotte/ Araucana  eller nå´t den andra.

Vildrosen.

« Svar #11 skrivet: 27 aug-07 kl 18:32 »
Skit, då har jag blivit lurad.  >:( Han SA att det var hönor och att de la väldigt mörk-bruna ägg... Att de inte är renrasig spelar ingen roll.

När slaktar man tuppar? När smakar de bäst? Bör jag vänta och se om de lägger ägg - eller är det helt säkert att det är tuppar??

HUR ser man skillnad på tuppar och hönor - jag vet att man kan titta på kammen och flärpen under hakan -> men det skilljer ju sig mellan raserna oxå.  ??? Hur VET man??

Fy, vad jag blir ledsen  :'( för att bli lurad då man är okunnig och faktiskt FRÅGAR. fy f.n!

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 aug-07 kl 19:21 »
Min Maran tupp är 14v och ser ut så här:

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 aug-07 kl 19:28 »
Min ena maranhöna 14v ser ut så här:

orloff

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 aug-07 kl 19:41 »
Svart/koppar, de är fina  :-[
« Senast ändrad: 27 aug-07 kl 19:42 av orloff »

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #15 skrivet: 27 aug-07 kl 20:54 »
Skit, då har jag blivit lurad.  >:( Han SA att det var hönor och att de la väldigt mörk-bruna ägg... Att de inte är renrasig spelar ingen roll.

Fy, vad jag blir ledsen  :'( för att bli lurad då man är okunnig och faktiskt FRÅGAR. fy f.n!

Jättefräckt att luras på det viset och dra nytta av oss som inte kan så mycket än! De tyckte väl att det var ett smart sätt att få pengar för sina tuppar... Många ger ju bort eller slaktar tupparna. Väldigt fult gjort.

Du har inte kvar namnet på de som sålde 'hönorna' till dig? Eller hör med knallebygdens hönsförening eller vad den hette, de kanske vet?

lindelou

• -
« Svar #16 skrivet: 27 aug-07 kl 22:23 »
De översta liknar Maran.Jag tror dock inte de är renrasiga. Maran tupparna är ljusare från början än hönorna,jag har en fin hemma jag kan fota. Hönorna är som dina i färgen men randteckningen ska nog vara mer jämn över hela kroppen.Jag har Maranblandningar också och de ser ut ungefär sådär vare sig det är tuppar eller hönor..Jag har en värpflock där jag blandar hejvilt.
Håller med om att den nedersta är en Faverolle.Hönorna och tupparna är väldigt olika.Är det en riktig Faverolle ska den ha fem tår också.
Dom flesta har nog blivit lurade någon gång.....

barre

• dekorationsmålare med höns på hjärnan.
    • Östergötland
    • http://www.malakiandesign.com/
« Svar #17 skrivet: 27 aug-07 kl 22:56 »
Vad tråkigt om du blivit lurad   :(
Jag tycker den andra hönan ser ut som en wyandotte, och som du säger en dvärgvariant av den. Något klena stjärtfjädrar men de kommer nog de med.
/Malin
konstnär, dotter, hönsmamma, design, musik, måla, skapa, vänner, festival, landet, foto.

Bruja

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 28 aug-07 kl 08:58 »
Hejsan

Det är rent ut sagt för jäkligt att det finns människor som lurar andra med höns!  >:(

Ta reda på vem han är och kräv pengarna tillbaka!

/bruja

Vildrosen.

« Svar #19 skrivet: 28 aug-07 kl 12:47 »
Har tagit fasta på förslaget som Rakadero kom med. Jag har mailat till knallebygdens förening och frågat vem han är. Vi får se hur det går. Är nu ganska övertygad om att det är tuppar - speciellt efter att sett bilden som Inga-Lena visade.

Tack för all hjälp.  :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, fredrikbertilsson, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser