Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vit herdehund som gårdshund  (läst 3887 gånger)

plamoa

vit herdehund som gårdshund
« skrivet: 27 aug-07 kl 10:28 »
Hej, är det någon här som har en vit herdehund? Söker en gårdshund som ska vakta snällt, hålla reda på ungarna och de framtida djuren (det blir några får, några grisar, inte tillräckligt avancerat för en "riktig" vallhund typ bc tror jag), vara med när vi jobbar i skogen och gå lös på gården utan att rymma.
Är hemma jämt och kommer att träna en del med hunden, kanske spårning. Jag har fastnat för den vita herdehunden - ni som har såna, tror ni att det skulle passa? Det är min första hund, så jag vill inte ha en jätteskarp ras, men ingen ängslig heller.

Quiz

Re:vit herdehund som gårdshund
« Svar #1 skrivet: 28 aug-07 kl 10:36 »
Herdehunden kräver lika mycket som en Schäfer. Har bekanta som har båda sorter och just deras Herdehund är enormt krävande och vaktig.

wildaa

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 29 aug-07 kl 10:40 »
Jag har haft en vit schäfer nu mer herdehund och jag skulle inte skaffa en sådan igen............  vår tik var vek och rädd, dubbla dn på höfterna och ingen hund jag skulle rekommendera som första hund, nu är inte alla så men det är ingen lätt ras utan kräver minst lika mycket som en schäfer.
Lena som ändå saknar tossan Lizzie
Storfamiljs mamma med intresse av alternativa vägar i livet ;0) Har höns, katter och hundar utöver ungar och make......

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 03 sep-07 kl 16:38 »
Kanske lättare att lyckas med en Pyriné? Dom brukar vara snälla mot folk. Vet att dom har det bäst om dom får bo ute hos de andra djuren.
Dom skyddar mot rovdjur och skriker du åt en tjuv att sticka och dra så kan du räkna med hjälp...
För övrigt vet jag inta allt om rasen!

mommo

« Svar #4 skrivet: 04 sep-07 kl 10:42 »
Jag har en vit herdehund med lite alaskan mallamut i sig.
Hon är väldigt stabil och älskar barn och andra djur men däremot vaktar hon inte mycket.
Skäller inte alls när någon kommer utan springer bara glatt fram för att hälsa  ;D
Och hon går fritt här på tomten utan att rymma.
Hon älskar att spåra och det är bra stimmulans så att hon inte börjar med en massa hyss.

Det är en underbar ras men intensiv och kräver mycket träning och fostran .

andas, smek katten och värm fötterna under hunden+nybryggt kaffe = en perfekt morgon!

plamoa

« Svar #5 skrivet: 04 sep-07 kl 13:34 »
Tack för svar, ja pyrené verkar intressant men så fruktansvärt stor! Nej, jag har nog fastnat för herdehunden trots era varningar, och mommos beskrivning stämmer ändå bäst på den herdehundstik jag träffade häromdagen - frisk, glad och social, inte alls ängslig eller skällig, men kanske inte särskilt vaktig heller... Jag ställde mig faktiskt i valpkö, eftersom hon ska paras. Hoppas bara att de underbara generna går vidare.
Det är märkligt vad folk har delade meningar om den här hundrasen. De hundar jag har träffat har också varit ganska olika.  

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 2 användare (1 dolda)
nireeDah

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser