Har testat lugnande droppar (ifall du menar bachs blomstermedicin?) på min hund, de hjälpte vid mindre farliga saker så som barnskrik osv. De hade dock ingen effekt på så hemska saker som åska, skott och smällare. Men absolut värt att testa, det hjälper ju oxo olika på olika hundar!
Kolla upp om hon har något i örat! En bekant till mig hade en skotträdd schäfer, veterinären hittade inget fel med hundens öron först, men vid noggrann undersökning visade det sig att hunden hade något i öronen (en vaxpropp tror jag) och helt enkelt fick ont då det small. De tog ut den och skotträdslan var försvunnen.
Vet dock en del andra hundar som blivit rädda med åldern, vet inte vad det berodde på i dessa fall...
Se upp med "lugnande" från veterinären! Det finns mediciner att få som bara gör hunden fysiskt trött och inkapabel att reagera på det den är rädd för. Detta tar dock inte bort rädslan, tvärtom så borde det ju vara fruktansvärt att inte ens kunna fly då man får panik. Vet dock inte vad denna medicin heter, men jag tror (tyvärr) att det var det vi fick till våran hund då han var yngre. Det syntes tydligt att han hörde smällarna, men orkade inte reagera.