Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa långa näbbar  (läst 14427 gånger)

Inga-Lena

• Gäst
Klippa långa näbbar
« skrivet: 25 aug-07 kl 19:30 »
Jag övertog ett hönshus i sommar och med det följde Agda 11år ;D. Ingen kommer ihåg hennes ras så ni får gärna gissa. Kortet är tyvärr bara på hennes huvud eftersom min fråga gäller hennes näbb. Ser den ok ut ???? Jag är ju nybörjare på detta och har inte sett så många näbbar :-[, men är den inte lite lång???

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: Klippa långa näbbar
« Svar #1 skrivet: 25 aug-07 kl 19:39 »
Hönans näbb är för lång. Hon kan inte picka på marken. Kommer inte åt så mycket föda när den hårda näbben tar emot. Det är SYND om henne.
Du ska ta en klotång och klippa. Men FÖRSIKTIGT så du inte klipper för långt in och det börjar blöda,,,

Kan du inte själv, be någon hjälpa dig, för hönan klarar inte själv att förkorta sin näbb.

Det är likadant med klorna, en gammal höna får längre klor som försvårar för henne att både gå och skaffa föda. Det beror på att de med ålderns rätt, inte sparkar så mycket mer i marken, som de yngre hönsen gör.
Klipp även långa klor. AKTA PULPAN!!!

Amanda
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 aug-07 kl 19:50 »
Hönans näbb är för lång. Hon kan inte picka på marken. Kommer inte åt så mycket föda när den hårda näbben tar emot. Amanda
Då förstår jag varför hon blev så glad att hon kom fram och åt bröd när jag höll det i handen! Hon har varit lite avvaktande, det är ju inte kul att flytta efter 11år. Huset är ju samma men inte platsen och jag har ju målat om allt också!
Kan man se, liknande pulpan på en klo, på näbben när man skall klippa?

Nypålandet

« Svar #3 skrivet: 25 aug-07 kl 21:11 »