Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa långa näbbar  (läst 14427 gånger)

Inga-Lena

• Gäst
Klippa långa näbbar
« skrivet: 25 aug-07 kl 19:30 »
Jag övertog ett hönshus i sommar och med det följde Agda 11år ;D. Ingen kommer ihåg hennes ras så ni får gärna gissa. Kortet är tyvärr bara på hennes huvud eftersom min fråga gäller hennes näbb. Ser den ok ut ???? Jag är ju nybörjare på detta och har inte sett så många näbbar :-[, men är den inte lite lång???

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
SV: Klippa långa näbbar
« Svar #1 skrivet: 25 aug-07 kl 19:39 »
Hönans näbb är för lång. Hon kan inte picka på marken. Kommer inte åt så mycket föda när den hårda näbben tar emot. Det är SYND om henne.
Du ska ta en klotång och klippa. Men FÖRSIKTIGT så du inte klipper för långt in och det börjar blöda,,,

Kan du inte själv, be någon hjälpa dig, för hönan klarar inte själv att förkorta sin näbb.

Det är likadant med klorna, en gammal höna får längre klor som försvårar för henne att både gå och skaffa föda. Det beror på att de med ålderns rätt, inte sparkar så mycket mer i marken, som de yngre hönsen gör.
Klipp även långa klor. AKTA PULPAN!!!

Amanda
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 aug-07 kl 19:50 »
Hönans näbb är för lång. Hon kan inte picka på marken. Kommer inte åt så mycket föda när den hårda näbben tar emot. Amanda
Då förstår jag varför hon blev så glad att hon kom fram och åt bröd när jag höll det i handen! Hon har varit lite avvaktande, det är ju inte kul att flytta efter 11år. Huset är ju samma men inte platsen och jag har ju målat om allt också!
Kan man se, liknande pulpan på en klo, på näbben när man skall klippa?

Nypålandet

« Svar #3 skrivet: 25 aug-07 kl 21:11 »
Hönans näbb är för lång. Hon kan inte picka på marken. Kommer inte åt så mycket föda när den hårda näbben tar emot. Det är SYND om henne.
Du ska ta en klotång och klippa. Men FÖRSIKTIGT så du inte klipper för långt in och det börjar blöda,,,

Kan du inte själv, be någon hjälpa dig, för hönan klarar inte själv att förkorta sin näbb.

Det är likadant med klorna, en gammal höna får längre klor som försvårar för henne att både gå och skaffa föda. Det beror på att de med ålderns rätt, inte sparkar så mycket mer i marken, som de yngre hönsen gör.
Klipp även långa klor. AKTA PULPAN!!!

Amanda

Håller inte helt med, men en näbbikyr är nog inte fel.

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 aug-07 kl 11:53 »
Nu är både näbb och klor klippta på Agda ;D! Det gick galant, Tony (min man) höll Agda i famnen och jag klippte, hon var hur lugn som hellst!

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 aug-07 kl 19:05 »
Då ser vi framemot en "efter"-bild!  ;)
"Efter bilden" är lite oskarp men man ser i alla fall att näbben är kortare ;D! Det hade säkert gått att klippa den mer, men jag vill inte ta i för hårt så här första gången. Det syntes tydligt ute i solljuset (efter jag klippt) var "gränsen" (den levande vävnaden) på näbben är. Om inte jag inbillade mig förståss ;).

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 30 aug-07 kl 00:17 »
Det gläder mig Inga-Lena  ;) att både du och Agda blev gladare!
Måtte ni får vara friska och ha tid tillsammans ett bra tag till!
Önskar er all lycka!
Amanda
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

pow

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 11 mar-08 kl 22:37 »
Såg idag att vår hedemoratupp har fått för lång "övernäbb", den hänger liksom ner över "undernäbben" nästan en centimeter. Eller inte hänger, men det har växt sig för lång. Han är rätt skygg så jag har inte tänkt på det innan.

Ingen av hönorna har det likadant. Jag har inte märkt att han har nått nersatt allmäntillstånd, men hur kan han äta med den näbben?

Vad ska jag göra? Klippa av den? Eller kommer han slipa ner den själv när tjälen går ur och han kan picka mer igen? Hjälp!

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #8 skrivet: 12 mar-08 kl 00:51 »
Jag skulle klippa..har gjort det på höns där näbben växt ut för långt..
Håll igen näbben på honom när du klipper så det inte blir för långt..  så kan du vinkla sax/tång så den ligger vågrätt mot undre delen av näbben..
En klotång till hundar är bra..men annars går det med sax oxå..
Lycka till / Ewa
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 12 mar-08 kl 01:57 »
Var försiktig när du klipper så att inte näbben spricker på honom bara  :-\

Mvh Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

rina

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 mar-08 kl 19:16 »
jag fick ta hand ett dvärg kochin par och tuppen hade lång över näbb den klipper jag och det får jag fortsätta göra ibland lika en undulat som näbben växer så på får jag klippa ibland.....vet ej varför det blir så där övrigt riska djur är det i alla fall...har aldrig gjort illa dom heller när jag klippt...

Boström

• Småland
« Svar #11 skrivet: 12 mar-08 kl 19:37 »
Jag trodde att det var förbjudet att klippa näbben på höns. Jag, själv skulle nog inte ge mej på det.
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #12 skrivet: 12 mar-08 kl 21:54 »
Jag vet inte om det är förbjudet eller ej..
(Tror att du kan ha fått det ifrån regler runt utställningar..vilket jag sysslat med en del när jag var orförande i Upplands Rasfjäderfä Förening en underförening till Sveriges Rasfjäderfäförening SRF)
En parantes bara..
Men det är förbjudet att låta djur lida och blir näbben för lång så gör dom det eftersom de får svårt att äta..
Så i vissa fall bör man ej bry sig om ifall det finns lagar emot det utan se till djurets bästa.. Hoppas ni håller med mig här.. :-[
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 12 mar-08 kl 22:01 »
Har för mig att förbudet också gällde förebyggande klippning,  d.v.s. där näbben klipptes för att förhindra hackning mellan trångt hållna burhöns.

Om det är en behandlande åtgärd tror jag att den är "tillåten" . Hör med din veterinär, h*n bör veta om du får göra det själv.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #14 skrivet: 12 mar-08 kl 22:07 »
Jag har klippt "övernäbbar" på hedemorahönor, blir de för långa kan de ju få svårt att äta så därför har jag klippt.
De visar inga tecken på att känna något utan är helt lugna när jag klipper.
Man ska förstås vara försiktig och inte klippa för långt in/upp på näbben utan bara så mycket att det ser normalt ut igen.
Jag har använt en sidavbitare och följer näbbens form och klipper små bitar i taget och det har gått bra, sedan jämnar jag till ev. små vassa ojämnheter med lite fint sandpapper, inga spruckna näbbar har det blivit här.
På tv har jag sett veterinärer som klippt för långa näbbar på andra fåglar och jag tror inte att näbben på höns fungerar särskilt annorlunda.
Jag har även klippt klor och för långa/vassa sporrar, även sporrarna slipar jag lite så att de blir släta.
Lycka till!

Citera
Har för mig att förbudet också gällde förebyggande klippning,  d.v.s. där näbben klipptes för att förhindra hackning
Jag tror du har rätt här anette och när det gäller sådan klippning tror jag att de klipper bort en rättså stor del av näbben rakt av så den inte har "normal" form.
« Senast ändrad: 14 mar-08 kl 13:20 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

rina

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 mar-08 kl 21:45 »
Givetvis får man INTE klippa näbben för kort men så har väl aldrig det varit fråga om heller ??? Jag har klippt denna tuppen jag tog hand om så den blir "normallång" man får väl tänka efter lite !! i hönsindustrin gjordes väl det förr....men då tog dom ju bort en stor del av näbben ju...lika sporrar måste man ju klippa om tuppen blir äldre..... har sett tuppar med så vassa sporrar att dom nästan inte kan gå normalt...det tycker jag inte är bra alls...... utan då kan olyckor hända att dom bryter av sporren ända in mot benet...

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #16 skrivet: 17 mar-08 kl 21:28 »
Har du en nagelsax? Annars går det säkert bra med en liten sax..
Ta lite i taget så riskerar du inte att spräcka den.. klipp runt.. börja från ena sidan och inte bara rakt av framtill..
Det går säkert jättebra.. :)

pow

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 23 mar-08 kl 12:43 »
Nu är den klippt! Jag var nervös innan men vi tog ner honom på natten och klippte med klotång och jämnade till med lite fint sandpapper och nu har han fin näbb igen!

Tack för alla era tips.

Tuve

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 08 jun-08 kl 18:59 »
En av mina hönor som ruvat har nu inte varit ute och sprätt naturligt i marken på rätt länge, eftersom hon och kycklingarna av säkerhetsskäl går i en kaninbur med nätbotten. Nu är hennes näbb lite lång, och en aning sned. Behöver man göra nåt åt sånt? Hur, i så fall?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 26 dec-08 kl 18:12 »
Ja, jag har bara behövt klippa en enda näbb på 10 år för att den hade vuxit sig lite för lång... Så det är ju inte ofta det händer.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 2 användare (1 dolda)
sökaren men hur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser