Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa långa näbbar  (läst 14445 gånger)

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Klippa långa näbbar
« Svar #20 skrivet: 26 dec-08 kl 19:11 »
Ja, jag har bara behövt klippa en enda näbb på 10 år för att den hade vuxit sig lite för lång... Så det är ju inte ofta det händer.

När i tid gjorde du det och  har det behövts upprepas? Jämför man med våra båda hundraser så är det otroligt olika hur snabt de växer. Whipparnas växer i rekordfart, medan Basarnas slipas av ändå. // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #21 skrivet: 26 dec-08 kl 19:17 »
De flesta hönor/tuppar behöver aldrig klippa näbben även om de skulle bli 10-12 år. Sen finns det de som kan behöva bli klippta en gång för att få till formen så de sliter ner den naturligt sen. Sen kan man ju få såna hönor med korsnäbb eller nån annan avvikelse. Fast dessa är det svårt att fixa till så de kan äta på ett bra sätt så de brukar man för det mesta ta bort redan som små.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #22 skrivet: 26 dec-08 kl 19:30 »
Tack, jag hoppas slippa ;-)

God fortsättning önskar I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Eurydike

• Småland
« Svar #23 skrivet: 10 feb-12 kl 09:06 »
Mina höns har gett upp.  ::)  Först gick de gladeligen ut i alla väder, men så bestämde de att "Nej, snö är inget för oss!!"  >:D
Det är skottat i hägnet, och halm och granris utlagt för att i så stor utsträckning som möjligt slippa gå i snön. Men de går ut och står och tittar någon minut sen går de in igen. Vissa dagar går de inte ens ut och tittar längre.  :'(

Nu tyckte jag nästan att tuppens näbb börjar få en liten glipa... Så man kan tänka sig att det så småningom skulle kunna likna en papegoj-näbb.
De är ju mina första höns... Så det kanske är så de ska se ut. Vad vet jag  :-[
Men jag tänkte ju direkt att det är för de är inne och inte kan använda näbbarna riktigt på samma sätt som de gör ute. Behöver man slipa näbben på hönsen? Eller ska det inte sluta tätt längs med näbben? Kanske räcker det att de fixar det själva när det förhoppningsvis börjar gå mot vår snart?

Samma med klorna som jag tycker börjar bli långa. Klippa lite lätt med hundklotång eller låta vara ?

De sprätter inne i ströet men det är ju så klart inte samma motstånd mot klorna som ute i hård jord och rötter.
« Senast ändrad: 11 feb-12 kl 10:22 av Eurydike »

Lycka

• Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 10 feb-12 kl 09:41 »
Är de mycket långa ,klipper man det yttersta med en tång.(hund)
samma med näbben bara det som är över undernäbben.
Passa dig för att ta för mycket hellere för lite.
Hedemorahöns

Eurydike

• Småland
« Svar #25 skrivet: 10 feb-12 kl 09:59 »
Så man klipper bara överdelen av näbben och det som då ev sticker ut utanför undernäbben?
Bara så jag förstår hur du menar  ;)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #26 skrivet: 10 feb-12 kl 10:19 »
Inte ofta man behöver göra det.
ja bara det som sticker ut annars låter man bli ;)
Men vissa individer nöter eller har mera snabbväxande näbb ???
De brukar jag sällan behöva göra och konstigt nog aldrig på hedemoran.
Alla mina går ute lösa på sommaren då vi kan passa dem för duvhöken.
Just nu får hönsen en rejäl hötapp ofta
 i den strör jag vete/korn / undulatfrö så de får krafsa ordentligt.
Hedemorahöns

Eurydike

• Småland
« Svar #27 skrivet: 10 feb-12 kl 10:32 »
Nu hittade jag på ett ställe på internet att övernäbben ska vara lite längre än undernäbben. Det är ju inte så att övernäbben ser för lång ut.... Någon mm typ...
Jag får nog ta en bild i em så ni får titta. Kanske inte behöver klippa...  ::)'

Finns det något jag kan ge dem som är extra bra för "näbb-slitning"?

Men klorna kan jag nog klippa lite försiktigt. Har ju både hund och katter, se det ska väl inte vara så mycket annorlunda att klippa hönsklor.  o:)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #28 skrivet: 10 feb-12 kl 11:07 »
Strö ut i  gotta  i ströbädden så de får jobba /ha kul
Hedemorahöns

lena70

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 10 feb-12 kl 18:00 »
Har aldrig klippt någon näbb, men därimot klorna, får jag klippa regelbundet på hönsen/ tupparna..De växer snabbt..Särskilt på de äldre djuren..

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #30 skrivet: 10 feb-12 kl 18:07 »
Jag brukar klippa näbb och klor när de börjar bli långa då de kan ha det svårare att äta om de har för lång övernäbb.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Neiklot

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 10 feb-12 kl 18:10 »
Strö ut i  gotta  i ströbädden så de får jobba /ha kul

Precis!

Behöver man klippa klor och näbb (What'a?) så är det någon brist någonstans!
Ge dom något att sprätta i så ska det nog lösa sig naturligt!

Ngn höna här har fått klorna klippta men det rör sig om 1 på 100.

Men så går våra fritt ute varje dag också, och det sliter ju. :)

Eurydike

• Småland
« Svar #32 skrivet: 11 feb-12 kl 10:22 »
Kanske bättre låta det vara då. De använder ju både klor och näbbar. Även att de inte verkar vilja gå ut just nu.
Dessutom såg jag att det inte alls verkar glipa på tuppens näbb nu. Kanske var färgen som gjorde det... Lite ljusare på mittpartiet..

Vad tycker ni? För lång?? ???

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #33 skrivet: 11 feb-12 kl 10:25 »
Den är inte för lång

Eurydike

• Småland
« Svar #34 skrivet: 11 feb-12 kl 10:27 »
Den är inte för lång
Vad bra!  :) Det var eg. glipan jag reagerade på. Men nu glipar det ju inte.... Han har inga problem att varken äta eller dricka eller gala helle så...  ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #35 skrivet: 11 feb-12 kl 10:35 »
Jag skulle inte heller ge mig på att klippa på en sådan näbb.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #36 skrivet: 11 feb-12 kl 10:42 »
De kan ha svårt att äta om man inte slipar/klipper näbben!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #37 skrivet: 11 feb-12 kl 10:47 »
Det viktiga måste ju vara att djuret mår bra inte hur fan det ser ut . . Blir nästa arg . Hur fan kommer man på tanken att slipa näbben om inget är fel på djuret?
I det här fallet handlar det inte om att klippa övernäbben som dom gör utomlands på fabrikshönsen , det är att stympa djuret. I detta fallet handlar det om att trimma till en näbb som har vuxigt sig för lång pga mindre sprätt och pickande på vintern. Dvs att återställa näbben till sin ursprungliga längd. Det är djurvård och inte elakt. Djur med för lång näbb får svårare att äta och slipar inte näbben normalt vilket leder till att den fortsätter att växa ännu mer.

Blir du arg för att någon vill sköta sina djur ordentligt så har du ett problem  ;) Dessutom är det ju så att vi precis har konstaterat att tuppen i fråga inte behövde klippa näbben!

Frid i hönsgården och inte för långa näbbar i kläm  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Eurydike

• Småland
« Svar #38 skrivet: 11 feb-12 kl 11:09 »
Det viktiga måste ju vara att djuret mår bra inte hur fan det ser ut . . Blir nästa arg . Hur fan kommer man på tanken att slipa näbben om inget är fel på djuret?
Nu var det ju inte för hur han ser ut. Han får ha 5 meter lång näbb om det vore för den delen. Men jag vill inte att den ska växa sig så lång så han riskerar få problem på något sätt, för att jag missat att man kanske måste klippa näbbar på vintern.
Därför frågade jag här och det konstaterades att den inte var för lång så Örjan slipper bli näbb-klippt.

Nina K

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 11 feb-12 kl 14:00 »
Har en marantupp som jag var tvungen att klippa näbben på i höstas. Gick och kolla han nu och vist var den lång igen. Tog ett par bilder på näbben. Han har ljus näbb så man ser gränsen i färgskillnaden (svarta pilen). Man kan även gå efter där näbbarna möts. Jag klipper under där de möts, vågrätt. Att tänka på är att de inte sitter still värst länge. Näbben på din bild ser normal ute med rundad spetsig näbb. Du behöver inte klippa.
« Senast ändrad: 11 feb-12 kl 17:22 av Nina K »

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser