Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tjänar man på att ha egna får?  (läst 4439 gånger)

potter

• Gäst
tjänar man på att ha egna får?
« skrivet: 25 aug-07 kl 17:57 »
hej! har läst i gamla trådar om kostnaderna. blir inte riktigt klok på om man tjänar på att ha egna får för köttets skull. självklart är det bättre för miljön med egna djur (jmfr med importerade) men om man bara räknar till de egna utläggen hur ser det ut då?

p.s. tack på förhand för ev. svar

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Re:tjänar man på att ha egna får?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-07 kl 18:19 »
Beror väl på. Anläggningskostnaderna för hagar kan ju kosta en del, beroende på terräng. Kan man göra fyrkantiga och stora hagar blir det billigare förstås.

Bygger du hagar för säg 10 000:-, så dras det på 20 år, dvs 500:- om året.

Sedan tillkommer vinterfoder, om du inte har det själv. Säg 600:- per får och år för grovfoder, och säkert någon hundralapp kraftfoder, säg 200:-

Sedan har Jordbruksverket en massa kostnader de lägger på dig, öronmärkning, produktionsplatsregnr och registeravgift etc. Säg 300:- per år.

Säg att du har fem tackor och en bagge. Dessa ger dig 7 lamm säger vi.

Kostnad per lamm: (500+800*6+300)/7=800:-, vilket ligger i linje med vad det kan kosta att köpa ett lamm som livdjur (allt ovan ex moms).

Säg att du får ut 10kg rent kött utan ben ur varje lamm. Det kostar alltså 80:- per kilo. Ex moms. Traska nu till din matbutik och ta en titt på priserna. Nu blir det kanske en del färs av ovanstående, det är ju inte bara stek...

Sedan får du ett skinn av varje lamm. Kan säljas för 500-1000:- ex moms.

Väljer du en utrotningshotad lantras (vlket 10kg kött antyder) kan du få lite bidrag per får också. 150:- eller något sådant. Och kanske EU-bidrag för marken om du orkar söka, vilket kan ge någon tusenlapp.

Så tar man in skinnen och eventuella bidrag i det hela så blir det inte så dyrt direkt. Och lammstek för 80:- kilot kan du inte köpa. Å andra sidan så är väl lammfärsen billigare än så.

Men du kan ju också försöka hitta ekologiskt lammkött eller ens svenskt, ännu högre priser, det är kanske det man skall jämföra med? Det mesta lammet i butik är utländskt och därmed billigare.

Eget lammkött är iaf inte gratis. Ens om du har eget vinterfoder (som du slår med lie för att slippa maskin- och bränslekostnad) och bygger hagarna med pålar av egen ek blir det gratis, om du inte kan få tag på gratis fårstängsel förstås, vilket inte är omöjligt om begagnat och knöligt. Eget arbete är inte heller gratis.

Ser man till timpenningen så är det förstås bättre att jobba över lite på jobbet. Blir inte många kronors timpenning på att ha får. Tror jag räknade ut min timpenning till 10:- före skatt och före anläggningsavdrag.
« Senast ändrad: 25 aug-07 kl 18:34 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 26 aug-07 kl 15:13 »
För att vara lite petig  ;D

- Stängsel som står i 20 år skulle jag vilja ha men det är nog inte realistiskt. Snarare 10 år.
- Skinnen ska för att kunna säljas beredas och det kostar 250-400 kr /st.
- Du bör ju räkna med Veterinärbesök, speciellt om man är nybörjare på djur. Då kommer det till minst 1000:-/besök

Om man ser till kostnaderna och allt arbete / ansvar som det innebär att ha får så är det absolut billigast att köpa köttet.

Många gårdar säljer dessutom sitt lammkött direkt på gården under slaktsäsongen. Svenskt, lokalproducerat och gott  :)

RaggarBonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #3 skrivet: 26 aug-07 kl 17:32 »
För att vara lite petig  ;D

- Stängsel som står i 20 år skulle jag vilja ha men det är nog inte realistiskt. Snarare 10 år.

Utan underhåll står de inte länge förstås. Laga och fixa får man ju göra hela tiden.
« Senast ändrad: 26 aug-07 kl 17:32 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 26 aug-07 kl 18:44 »
hej! har läst i gamla trådar om kostnaderna. blir inte riktigt klok på om man tjänar på att ha egna får för köttets skull. självklart är det bättre för miljön med egna djur (jmfr med importerade) men om man bara räknar till de egna utläggen hur ser det ut då?

p.s. tack på förhand för ev. svar

Det beror lite på om du har haft eller har denna typ av verksamhet förut. Om du inte harhaft det så är avdragsreglarna rel. gynnsamma de första fem åren, då även de värsta kostnaderna kommer.

Bortsett från etableringskostnaderna så hänger det ochså på om du lyckas sälja livdjur eller om dina djur går till slakt. Livdjur betingar oftast mycket bättre betalning/ kilo.

Sedan hänger det ju på hur mycket du kan odla själv, hur mycket bete du har o.s.v.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 1 användare
Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser