Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  taggtråd  (läst 5416 gånger)

LiLo

• "Bränd kvinna skyr inte elden" citat A-L Brundin
taggtråd
« skrivet: 25 aug-07 kl 06:49 »
Hur är det med taggtråd nu mera? Får man använda det?
Skulle behöva sätta nertill då getterna annars går och kliar sig tills stolp och nät spretar åt allahåll och det således bara är att knata ut i det fria  ::)
Vi väntar första barnet i vinter! Bor på "Rävkullen" med Cane Corso's, Kinesiska "puffar", Chornish Rex katter och Brahmor.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:taggtråd
« Svar #1 skrivet: 25 aug-07 kl 08:24 »
Ajaj. Ingen taggtråd får användas mera. ;) Sätt upp eltråd 3-4 trådar innanför, så ska du få se att de stannar inne.  :)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

christine

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 25 aug-07 kl 08:26 »
Förresten, om de kliar sig så kanske de har löss? Kolla i deras päls för säkerhets skull. Har de det så köp flusa på granngården. Då kanske de inte välter fler stolpar. ;D
« Senast ändrad: 25 aug-07 kl 08:27 av christine »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 aug-07 kl 09:27 »
Reglerna säger väl att man inte får blanda taggtråd och eltråd hur som helst. Något generellt förbud mot taggtråd känner jag inte till.

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #4 skrivet: 25 aug-07 kl 10:14 »
Taggtråd är inte förbjudet. Men det är JätteViktigt att spänna tråden Mycket Hårt, då kan inte djuren fastna o trassla in sej. Den ska vara så spänd att man kan spela melodier på den!

LiLo

« Svar #5 skrivet: 25 aug-07 kl 10:24 »
 :o Dom har verkligen inte löss!! Brukar själv klia mig någon gång dagligen utan att ha löss.
Dom går och hänger på staketet med hela sin tyngd, så det bågnar.
Att jag undrade var för att jag trodde det var förbjudet med taggtråd numera , men här bredvid har "stor-bonden" satt upp nytt hägn för kvigorna och det är både taggtråd och el.
Så hur är det nu då undrar jag naturligtvis.
Vi väntar första barnet i vinter! Bor på "Rävkullen" med Cane Corso's, Kinesiska "puffar", Chornish Rex katter och Brahmor.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 aug-07 kl 10:32 »
Från L100:

Stängsel som innehåller taggtråd får inte vara elektrifierade. Elektrifierad
elstängseltråd får dock monteras på stängsel som innehåller taggtråd om
fastsättningsanordningen utförs på ett sådant sätt att ett horisontellt minimiavstånd
av 150 mm mellan elstängseltrådarnas och taggtrådarnas vertikalplan
säkerställs. Därutöver ska taggtråden jordas på återkommande avstånd och
elstängseltråden monteras på den sida som djuren hålls på.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 25 aug-07 kl 10:35 »
Taggtråd är tillåtet. Men har för mig att det blir förbjudet att hägna in hästar med det from 2010 (OT).
 Här står det hur man får använda det i kombination med el:
http://www.taurus.mu/aof/97.asp
 Här i Norrland ser man sällan taggtråd nuförtiden däremot verkar det vara vanligare söderut...
Jag skulle hellre pröva med eltråd men det är väl samma regler som för taggtråd+el som fårnät+el (distansisolatorer osv) eller kommer jag ihåg fel?
                              Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #8 skrivet: 25 aug-07 kl 10:41 »
I ditt fall med getter som hänger sig mot stängslet så skulle jag sätta en eltråd istället i lagom höjd. Själv har jag ökat höjden på en av mina hagar till getterna för ett par år sedan med taggtråd och det har aldrig varit något problem, taggtråden sitter då visserligen ca 1,60 över mark och är givetvis spänd. Men i ditt fall där det innebär att getterna skulle komma i kontakt med taggtråden när de försöker klia sig låter det riktigt ruskigt - kör på el istället!
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 25 aug-07 kl 11:48 »
Jag skulle hellre pröva med eltråd men det är väl samma regler som för taggtråd+el som fårnät+el (distansisolatorer osv) eller kommer jag ihåg fel?
                              Mvh
                        Charlotte

Reglerna för "Eltråd i samband med fårnät" är inte riktigt lika,
som eltråd i samband med taggtråd.

Eltråden får inte sitta på samma sida stolpen som fårnätet .

mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

christine

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 25 aug-07 kl 13:22 »
Trodde på allvar det var förbjudet. Tänk va fel man kan ha.

Men ändock så tycker jag att taggtråd är farligt både för djur och människor. Inte speciellt trevligt heller att se på.

Fundera du på eltråd. Mina håller sig inne.

Hoppas inte du blev förnärmad angående ev. löss på dina getter. Bara en tanke.  ???

Jag har haft löss på mina getter emellanåt och gett dom flusa. Inget att skämmas över om så skulle vara fallet.  ;)

När jag upptäckte löss var att mina getter gned sig mot hönsnätet på hönsfållorna i stallet så det bågnade så tittade jag efter och det var just löss.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #11 skrivet: 25 aug-07 kl 20:45 »
Taggtrådsstängsel får inte användas i skogsteräng eller där detsamma kan menligt vara till hinder för det fria friluftslivet. dvs bär och svampplockare.  
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Filip Skräplund

« Svar #12 skrivet: 25 aug-07 kl 22:05 »
Taggtrådsstängsel får inte användas i skogsteräng eller där detsamma kan menligt vara till hinder för det fria friluftslivet. dvs bär och svampplockare.  

Säger du ja, men det finns ingen bestämmelse om det.
Och om en sån bestämmelse kommer så är det för djurlivets skull och inte för nån sketen svampplockare.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

christine

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 25 aug-07 kl 23:09 »
Jag tycker det är en självklarhet att inte använda taggtråd dels för det är fult, dels för att det är skadligt för ens djur och de vilda djuren och en själv. Har fastnat i taggtråd och det är inte kul.

Tänk själv att ta hand om ett sår pga taggtråd på ett av era djur. :o

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 aug-07 kl 23:33 »
För att inte tala om att samla ihop kilometervis med rostig taggtråd. >:( >:( >:( >:( >:(

LiLo

« Svar #15 skrivet: 26 aug-07 kl 20:42 »
Vi har satt gamla slypinnar i hänga-på-nätet höjd och tall bundet längst nerså det inte ska gå att lyfta nätet.. Det blev nästan fint.  ;D

Pong

SV: taggtråd
« Svar #16 skrivet: 20 maj-08 kl 01:48 »
Taggtråd är väldigt bra (det bästa) att stängsla skogsbete med. Det krävs en del jobb att sätta upp men det håller mycket längre än det mesta andra, och framför allt är sly beständigt. Det kommer en älg och river av eltråden och så finns det ingen el i hägnet.. inte så kul. Dessutom så är trästoplar med taggtråd mycket mycket vackrare än fula plast eller glasfiber stolpar och trådar folk sätter upp över allt.

Taggtråd, kräver lite underhåll.

Varför är taggtråd förbjudet för hästar men inte andra djur.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #17 skrivet: 20 maj-08 kl 08:52 »
En fundering bara. Lite löss någon gång får man nog räkna med och är inget skamligt eller något att bli förnärmad över alls. Man tittar i korsryggen på dom och behandlar ifall man ser något, som en självklar del av djurhållningen bara.

gustafson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 maj-08 kl 14:05 »
Taggtråd är bra och därmed basta. Jag tycker t o m att det är kul att jobba med!

Arne/norwegian

« Svar #19 skrivet: 27 maj-08 kl 11:07 »
Citera
Det kommer en älg och river av eltråden och så finns det ingen el i hägnet.. inte så kul.
Og hva skjer når elgen går på piggtråden (taggtråden)?

For meg er det største problemet med piggtråd de stygge skadene de gir på dyrene, vilt såvel som tamdyr.

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 3 användare
torbjorn, DaisyMalone, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser