Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get tillsammans med häst?  (läst 3773 gånger)

Insanity

Get tillsammans med häst?
« skrivet: 24 aug-07 kl 12:26 »
någon som har erfarenhet av detta? :)
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
Re:Get tillsammans med häst?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-07 kl 13:09 »
ingen personlig erfarenhet.....men vet många som använt sej av getter som sällskap till hästar när man bara har en häst. eftersom dom e flock djur och inte vill vara ensamma. Vad jag vet brukar det gå bra.....Hoppas du får bättre svar av nån som säker vet.
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Insanity

« Svar #2 skrivet: 24 aug-07 kl 13:27 »
Jag har ju tre hästar, men de fyra boxarna är tyvärr inte i samma stall då vi har två stall.

Funderade på om man skulle ha getter som nattsällskap till shettisen så han slipper stå själv på nätterna :)

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #3 skrivet: 24 aug-07 kl 13:31 »
E det en snäll get skulle det nog funka..... Men ska geten gå med hästarna på dagen också? Getter vill inte heller vara själva....dom blir så ledsna då :D

Insanity

« Svar #4 skrivet: 24 aug-07 kl 13:55 »
Det blir två getter som får flytta hit isf :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 24 aug-07 kl 22:01 »
Jag hade två lösgående getter på gården tidigare. Dom gick in o ut hos hästarna som dom ville. Då hade vi ett helt gäng med hästar, typ 30 st. och iochmed att vi tränade hästar åt andra så byttes dom ju ut ibland.. O det var aldrig några problem!
Dom smet in på lösdriften o åt bland hästarna o sprang runt på stll gången o boxarna o i hagarna.. Aldrig några problem, inte ens unghingstarna busade med dom som man lätt kan tro!

Nu när jag tänker efter.. Vad jag saknar att ha dom spingandes.. På morgonen när vi gick till jobbet, stallet alltså, mötte dom upp oss vid ytterdörren.. Dom va lösa jämt.. :-[ Det gick ju bra att ha det så. Dom smet inte en enda gång fast vi bodde intill en väg o väldigt tätt med grannar!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #6 skrivet: 24 aug-07 kl 22:55 »
Jag har sålt både vuxna getter och killingar till "hästfolk". Köparna har köpt sina getter i syfte som sällskap till hästar. Inte vet jag så mycket om hästar men det verkar funka jättebra (eller getterbra, ja jag vet - trött och behöver gå och sova  ;))
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Insanity

« Svar #7 skrivet: 24 aug-07 kl 22:59 »
Då får det bli getter här :D
Två killingar känns bra att börja med, roligare när man kan vara med när de är små känns det som :)

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #8 skrivet: 26 aug-07 kl 13:37 »
jag har killingar till salu.....en bock och en getkilling.  

hönstanten

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 aug-07 kl 11:59 »
Jag svarar dig i den här tråden också....två getter är ju absolut bäst.
Däremot kan getter och hästar tycka väldigt mycket om varandra. Vår ardenner går med getterna på dagarna på vintrarna för getterna har så stor skogshage som inte blir söndertampad (hästen står inne med fina tävlingshästar om nätterna) och dom är bästa kompisar.
Hästen står och kliar sina favoritgetter på ryggen så dom blir alldeles blöta...Dom delar alltid hötuss att äta och kommer det in någon och ska göra något som getterna inte gillar så jagar ardennern ut dom direkt från hagen! Han har tom jagat mig när jag skulle skilja av killingarna från mammorna. Hästen hörde att getterna var olyckliga och han tog minsann deras parti....svikare där..;-)
Dessutom är det ju bra med växelbete mellan getter och hästar eftersom dom inte har samma parasiter utan äter upp varandras och du får mindre "rator" i din hästhage.
Däremot är det ju lite svårare att stängsla in getter än hästar....
« Senast ändrad: 27 aug-07 kl 11:59 av hönstanten »

mor på landet

« Svar #10 skrivet: 05 sep-07 kl 09:24 »
vilka slags getter har ni haft tilsammans med era hästar? :D

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #11 skrivet: 05 sep-07 kl 12:54 »
Hej!
Vi har två göingegetter tillsammans med våra hästar och även två spjuvrar till linderödssvin ibland  ;D
Men efter att vår big size ardenner fick ett "spel" i hagen en dag och började ränna runt som en galning så råkade vår ena get Klara vara ivägen och blev trampad! Jag trodde jag skulle dö, det såg jätte otäckt ut! Som tur va klarade hon sig helt oskadd (helt otroligt..) men efter det har vi inte de stora hästarna med getterna utan enbart ponnys å det går jätte bra.
Självklart var det ju en olyckshändelse för hästarna och getterna trivs väldigt bra tillsammans men vi vågarinte chansa något mer.
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Pia-Lena

« Svar #12 skrivet: 10 sep-07 kl 14:36 »
Mina 14 jämtgetter går periodvis tillsammans med  hästarna, 1 islänning och en shettis. Fungerar alldeles utmärkt. I våras när killingarna var som busigast var deras favoritnöje att hoppa upp på ryggen på shettisen och hålla sig kvar där så länge som möjligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser