Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hänga?  (läst 1485 gånger)

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
hänga?
« skrivet: 24 aug-07 kl 11:10 »
Hänger ni köttet efter slakt? Hur länge i så fall? Förr gjorde man ju inte det, väl, bara slaktade hönan och plockade och så var det kvällsmaten?
Känner mig lite förvirrad just nu!

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
Re:hänga?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-07 kl 11:27 »
Har för mig att jag läst i jägarexamensboken att man inte behöver hänga tamhöns, men  man kan om man vill.... Beror nog på hur gamla fåglarna är också.  Ska kolla igen när jag kommer hem.
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Helenan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 aug-07 kl 12:48 »
Jag låter mina ligga i kylen i tre dagar. Vet inte om det är rätt.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 24 aug-07 kl 14:46 »
Så här ligger det till....

När man slaktar djur i detta fall då höns, så bör man iaf låta det hänga i ett dygn och detta gör man för att få bort likstelheten. Under detta första dygn får temperaturen ej understiga + 10 grader de första 10 timmarna. Sen om man vill och har möjlighet så låter man det hänga i några dagar och då ska det vara kallare än + 10 grader, ca +2 till +5 grader är ok.  

Jag hänger alltid mina höns/tuppar minst ett dygn för att få bort likstelheten. Men har jag möjlighet att låta det hänga längre så gör jag ju det.... Det blir alltid ett bättre resultat då.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Methoni

• Närke
« Svar #4 skrivet: 24 aug-07 kl 17:37 »
Detta att hänga hönor/tuppar hade jag ingen aning om! Tack till dig som tog upp denna frågan och till er som svarat!

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 24 aug-07 kl 23:27 »
Hönor brukar jag inte hänga men däremot tuppar låter jag hänga 3 dagar.

Sällan jag slaktar så. Mest tar jag bara bröstfileérna och fryser in.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser