lax och vete färgad dv. kochin ?

Startat av Grevegården, 23 Aug-07 kl 10:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Grevegården

Hejsan

Min dotter köpte två dv kochin kycklingar och jag hoppades på två hönor men den ena har visat sig vara tupp. men han är så fin att han får stanna..
nu undrar jag vad kallas färgen han har
Uppfödare av maine coon katter, pelargonsamlare, hönsälskare, fårägare, hästägare

Grevegården

Jaha också har vi den lilla hönan... vad kallas denna färgen
Uppfödare av maine coon katter, pelargonsamlare, hönsälskare, fårägare, hästägare

BK

Laxfärgad. Han kommer att bli ännu vackrare i färgerna när han blir vuxen.

annan

ja såhär ungefär, fint eller hur!
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

orloff

Hon är syster med tuppen? ser ut som en dålig laxfärgad.
Det kan bli bättre när hon vuxit till sig.

Grevegården

OK,
dålig variant på laxfärgad, som kanske växer till sig. ska bli spänande och se deras utveckling

finns det någon som har en länk där man kan se de olika färgerna av dv kochin på bild
eller ni som har dv kochin kanske kan visa era olika färger här

skånes största novis

netagreta

Jaha... då är min Hedemoratupp också laxfärgad :-\
Skulle gärna lära mig mer om färger.
Skulle vara kul om man fick se fler exempel och namn på färger!
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

BK

Här kan du se lite olika färger på dvärgkochin. Visserligen står färgerna på engelska, men.....

http://www.pekinbantams.com/image%5Fgallery/

Margit

Citat från: Grevegården skrivet 23 Aug-07 kl 17:21
OK,
dålig variant på laxfärgad, som kanske växer till sig. ska bli spänande och se deras utveckling

finns det någon som har en länk där man kan se de olika färgerna av dv kochin på bild
eller ni som har dv kochin kanske kan visa era olika färger här

skånes största novis

En bra länk!
http://svenskabrahmakochinklubben.page.tl/L.ae.nkar.htm

Lycka

Frågar åt kompis.
Hon har laxfärgade dv kochin.
Kycklingarna blir både vete och laxfärgade.
Har hon färgrena djur ?
Hedemorahöns

Tedarix

Hej!

Nej, hon har inte färgrena djur. Hennes tupp har anlag för både vetefärg och laxfärg.

Hos dvärgkochin är vetefärgen av en mörkare variant än hos många andra raser och då är laxfärg silvervarianten och vetefärg guldvarianten av samma färg. Tuppar kan se ut att vara silvervarianten trots att dom har både en guldgen och en silvergen som gör att dom får avkomma av båda färgvarianterna.

/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Linkoso

Hur ärvs detta genom kycklingarna sedan då?
För jag har ägg av laxfärgad dv kochin som kan bli vetefärgade också.

Kommer de vetefärgade kycklingarna endast få vetefärgade avkommor om de paras med en annan vetefärgad (och lax tvärtom) eller kommer det att slå igenom så att det kan bli av andra färgen då med?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Tedarix

Citat från: Linkoso skrivet 20 Jun-09 kl 13:06
Kommer de vetefärgade kycklingarna endast få vetefärgade avkommor om de paras med en annan vetefärgad (och lax tvärtom) eller kommer det att slå igenom så att det kan bli av andra färgen då med?

Hej!

Om du har ägg som är från laxfärgade dvärgkochin som kan bli vetefärgade antar jag att både hönorna o tupparna är laxfärgade men att tupparna har anlag för vetefärg, alltså en guldgen.
I så fall kommer du att få rena laxfärgade hönskycklingar, rena vetefärgade hönskycklingar och rena laxfärgade tuppkycklingar men även laxfärgade tuppkycklingar med veteanlag (guldgen).
Tuppkycklingarna kan man skilja på genom att titta på deras hals och sadelbehäng. Dom som är rent laxfärgade har rent vita fjädrar medan dom som har veteanlag har en gul ton i det vita på sina fjädrar. Dessutom kan man ju kolla dom ordentligt när dom är vuxna genom att para med laxfärgade hönor.

Dom vetefärgade hönskycklingarna kommer att få rena vetefärgade kycklingar tillsammans med en vetefärgad tupp och dom laxfärgade hönskycklingarna kommer att få rena laxfärgade kycklingar tillsammans med en laxfärgad tupp.

/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Lycka

Finns det ngn som kan sätta in en bild,
på en vetefärgad dv kochin höna el tupp eller på båda?
Skulle vilja se hur de ska se ut,  rättfärgade.
Hedemorahöns

Linkoso

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lycka

Du är väl en pärla :D Tack !
Har du laxfärgade också på lager.
Hedemorahöns

zizzi

Jag var in och tittade på färgerna på Brama och Cockin klubbens hemsida, där var ( vetetuppen ) guldvit o svart.
Och för att göra allt ännu rörigare ,i alla fall för mig, så fanns där en ( silvervete).  Hur ser sjutton ser då laxen ut???

Lycka

Min stackars kompis blir alldeles yr i mössan
Hedemorahöns

Anna

Jag fick lära mej av en gammal kochinuppfödare som hade en massa färger att man kunde ha just lax och vete ihop och att det ändå blev det ena eller andra. Precis som att man kna ha svart, vitt och blått ihop. Grejen är väl att man måste upplysa ev köpare att man har dem blandat så de vet att de bär på fler anlag även om de är färgrena till utseendet. Är själv sugen på att skaffa både lax och vete.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Monica H

Halland è bäst

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

403 Gäster, 1 användare
Hantverkaren