Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppar eller hönor???!  (läst 1829 gånger)

phutte

• Gäst
Tuppar eller hönor???!
« skrivet: 20 aug-07 kl 22:40 »
Hejsan!
Tänkte be Er proffs kika på några bilder på våra kycklingar.. och säga om det är flickor eller pojkar!  Vi har våra aningar men det vore kul att få några proffsutlåtanden! :)
De börjar närma sig tre månader nu å har blivit riktigt stora å ståtliga! :)

Här kommer bilderna:

Kyckling 1, 2 & 3 [från v. till h.]

Kyckling 4

Kyckling 5

Pappa Tupp

Mamma Höna [Till Vita kycklingarna 3 & 5]

Mamma Höna [Till Svarta kycklingarna 1, 2 & 4]

Tack för hjälpen!
:)

Sia

• Dalarna
Re:Tuppar eller hönor???!
« Svar #1 skrivet: 20 aug-07 kl 22:49 »
Jag gissar att ett och fem är hönor och att tre ser ut som en tupp, två liknar en tupp men jag skulle inte sätta pengar på det..
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 22 aug-07 kl 10:44 »
Kolla fjädrarna mellan vingarna på ryggen. Spetsiga fjädrar tupp och runda ändar är hönor. Skulle kunna tro att bara nr 5 är höna för de andra har ganska mycket haklapapr.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 23 aug-07 kl 13:44 »
Jag gissar gärna men jag är ju nybörjare.... Jag tänkte på det där med kammar och slör, det måste väl till viss del bero lite på vilken ras det är? En del hönor har knappt några slör alls och väldigt små kammar medan andra (som din vita höna) har en riktigt rejäl kam. Vad är det för ras?

Jag tror ettan och femman är hönor, tvåan och trean tuppar och fyran troligen tupp.

Vore roligt att se om det blir rätt om inte annat, men som sagt, det är en ren gissning...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

phutte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 aug-07 kl 10:12 »
Hej Igen! Å tack för era tankar!  :D
Ni gissar tämligen likt oss själva!  :D

Den enda HÖNAN jag känner mig tämligen säker på är nr 5.
Sen tror jag att nr. 1 KAN vara en höna men jag är långt ifrån säker..  :) Även om hon/han har rätt stora haklappar är dom mindre [å kammen med ju] än dom andra svartas. Men jag vet som sagt inte!  ::)
Nr. 3 'vet' jag är en tupp. :P
Skulle även säga att nr.2  är det! Känner mig rätt övertygad! Han beter sig så tuppigt! :D
Även nr.4 ser jag som en tupp..

Tyckte det var lite svårt att se det där med formen på fjädrarna, men jag ska försöka igen! Såg dock klart å tydligt de runda fjädrarna på våra stora vita hönor! Och även kyckling nr. 5 hade runda fjädrar. Dom andra var svårare att se!
Är det alltid så att tuppar har spetsiga och hönor runda??? :)

phutte

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 aug-07 kl 10:18 »
Hej Rakedero!
Jag vet faktiskt inte vad det är för ras på nån av våra hönor... :-[
Om nån kan se det genom bilderna får NI gääärna tala om! Iallafall tuppen ska väl vara renrasig.. å lantras av nåt slag... dom vita hönorna är sånna som skulle blitt äggläggande burhöns men som lyckligt nog fick ett annat öde.. Och om jag har förstått det rätt så är det korsningar av vit leghorn dom använder i 'industrin'.. Rätta mig gärna om jag har fel!  :)
Resten är nog korsningar...
Ha d gott!
 :D

phutte

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 aug-07 kl 10:21 »
Å förresten rakadero! VAD ÄR SLÖR?? :o  Är det samma som haklappar kanske??!  ::)  

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 25 aug-07 kl 17:26 »
Jajamen, phutte, slör är samma sak som haklappar (jag var väldigt undrande i början också men hittade det på en anatomisk teckning av en tupp i en bok sen...)

Och du bor i Sandhem!! Vad kul, då kan jag ju titta på dina hönor irl (om det är samma Sandhem som ligger brevid Mullsjö) jag är från Mullsjö men håller på och flyttar till ett litet ställa utanför Tidaholm. I Sandhem är jag ofta, har två systrar där, en av dem har också hönor!

Om jag återigen törs mig på en gissning gissar jag att pappa tupp är en blommetupp (om han är ungefär lika stor som de vita hönorna)

De vita hönorna tror jag är såna som kallas Lohmann LSL, en liten bonuskunskap jag fick när jag lyckades ta reda på att mina som jag räddat från ett liknande öde som dina, är Lohmann LB, dvs bruna värphöns.

De svarta var söta, har hönorna själva ruvat fram äggen? Värphöns brukar ju inte vara så pigga på att ruva annars har jag förstått.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

phutte

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 aug-07 kl 22:07 »
Jajemensan!  :D Visst är det i Mullsjö-Sandhem vi håller till!   ;D Å Du är sååå välkommen!  :D

Vad gäller hönsen...  
Nä, det är inte de vita som har ruvat fram 'sina kycklingar'! De är inte ETT DUGG intresserade av sånt! ;D
Det är två svarta små damer, systrar förresten, som legat sida vid sida på en hög med ägg... å nu är gemensamma mödrar för alla fem! :D Så fint! :D

Googlade på Lohmann LSL å lätt att det är sånna vi har! ;D Så tack för den infon! :D Vad gäller tuppen..så är han ganska mycket större än dom vita..

:D

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser