Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nervösa kaniner  (läst 1463 gånger)

Norrsken

• -
nervösa kaniner
« skrivet: 20 aug-07 kl 21:30 »
Mina kaniner är så nervösa av sig.. Någon som har lite tips på hur man får dem mindre skygga? De börjar slappna av så pass att de törs nosa på mig (de har väl sett att jag kommer med mat), men annars är de skygga. Jag vill ju gärna att de ska vara hanterbara, så att man kan lyfta dem utan att de blir allt för stressade. Jag trodde att det skulle gå bättre med ungen, då man kan vänja den att bli hanterad redan från början, men ungen är nästan ännu skyggare än föräldrarna. Hur göra?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Gösta

Re:nervösa kaniner
« Svar #1 skrivet: 20 aug-07 kl 21:40 »
Bästa sättet att få en kanin tillgiven är faktiskt att låta bli att fånga den och gulla med den.
Gör så att du pratar med din kanin utan att röra den. Då blir den nyfiken och till sist kommer den fram. Kaniner går nämligen väldigt mycket på rösten men vill kunna fly vid minsta fara. Ta för vana att prata med den så fort du kommer i närheten.
Gösta

Sally

« Svar #2 skrivet: 20 aug-07 kl 21:55 »
Jag har gjort precis som Gösta beskrev när jag tagit emot omplaceringar som av olika anledningar fått "flytta" runt. De har ofta varit nervösa och skygga och fått tal om sig att vara både blinda ( ???), döva och aggressiva. Jag har helt enkelt satt mig i deras bur och pratat med dem, låtit dem nosa på mig och gett dem godsaker. Jag har inte försökt lyfta och bära omkring. Det gör dem väldigt oroliga och då kan de "nypa" till. Efter ett tag kommer de gärna fram och "pratar" och låter sig kelas med- på marken!

Sally
Går det...så går det!

Norrsken

• -
« Svar #3 skrivet: 21 aug-07 kl 13:39 »
Tack för svar! Jag har nåt svagt minne av nån kommentar härinne att kaninungar lätt blir vana att man hanterar dem. Men lille svart tycks inte alls fungera så, utan blir bara skyggare ju ber man hanterar henne (tror det är en hona!).  De stora gillar ju när jag kommer med mat, ch kan bli ganska nyfikna. Jag får väl avvakta att lillen börjar intressera sig för maskrosblad.. Jag vill ju gärna ha dem hanterbara, så att de inte behöver bli onödigt stressade nnär man måste hantera dem. Och med tanke på om/när det blir tal om slakt såvill jag ju absolut inte att de ska stressas. Då går liksom hela vitsen med att hålla djur för kött förlorad!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 2 användare
Tur-Johan, Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser