Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jack Russel till spårning och eftersök...  (läst 2502 gånger)

Cajsa

Jack Russel till spårning och eftersök...
« skrivet: 20 aug-07 kl 20:10 »
Är det någon som har erfarenhet av att använda Jack Russel till eftersök?
Är nyfiken eftersom jag funderar på att försöka hitta en trevlig kamrat att arbeta tillsammans med. Annars om någon har tips på en släthårig ras i samma storlek som skulle passa bättre. /Cajsa

Falin

• -
Re:Jack Russel till spårning och eftersök...
« Svar #1 skrivet: 23 aug-07 kl 16:02 »
Jag har inte erfarenhet av just JR, men väl av eng. bullterrier som fungerar utmärkt till spår och eftersök. Envisa terrier, du vet...  ;) Släpper inte spåret, och har ett behagligt tempo att gå efter.

kelp

« Svar #2 skrivet: 30 aug-07 kl 21:12 »
skulle nog tro att en JRT passar bra till eftersök, vet iaf en JRT som älskar viltspår. Om du vill jobba med hunden så har du här ju definitivt en som vill göra mycket.
Annars så är det ju relativt svårt att hitta små och släthåriga hundar som vill jobba och är så robusta.
Däremot så får du ju fundera på om du gillar terrierlynnet, vissa älskar det, andra tycker inte alls om det.

Gräbban

• -
« Svar #3 skrivet: 10 sep-07 kl 07:46 »
De flesta hundar passar till spår och eftersök. Själv har jag tree whippets som alla är SVCh och kanon på att spåra. Däremot tycker jag att en riktigt lämplig eftersökshund ska kunna fälla viltet på kommando, om inte skytten får skotttillfälle. Och det kan varken mina eller en Jack Russel göra.. Men är det brist på eftersökshundar så tar man det som finns. Annars tror jag att Vorsteh och Bayersk viltspårhund är de allra lämpligaste!
Har man otur så driver man djuret utan att kunna skjuta det.... :P
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Mysla

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 10 sep-07 kl 13:35 »
Tror JRT passar utmärkt till det mesta man vill ta sig för faktiskt. :) Vet en Parson som är Räddningshund tex. har tävlat på SM bla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser