Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lantrashöns - genbank  (läst 13846 gånger)

Charlotte

• -
Re:Lantrashöns - genbank - ägg
« Svar #40 skrivet: 23 aug-07 kl 11:22 »
Vem försvara spridning av dödliga sjukdomar? ???
Vill jag föda upp rasrena hästar, hundar, katter osv så krävs det att jag följer de regler som respektive rasförening har ställt upp. En hund utan papper är inte en sämre hund, men ev avkommor kan inte registreras och jag kan inte sälja den som rasren eftersom det inte finns papper på det. Mina hästar är registerade i rasförening, med papper, DNA-prov och pass som styrker deras härkomst vilken även går att följa i generationer.

Vad finns det för garantier för att innehållet i ägget verkligen är vad som påstås, om ägget säljs separat? Vad är det för mening med att försöka bevara en lantras när det finns människor som medvetet eller omedvetet förstör allt avelsarbete genom att töja på reglerna? Vad finns det för värde i att medvetet föda upp individer som saknar den/de egenskaper som är värda att bevaras, exempelvis ruvandet som är villkoret för livsduglig avkomma? Om en höna inte ruvar så får hon inga avkommor, men samlar man istället in äggen och kläcker dem mha maskin så förs ju det anlaget vidare, dvs det blir höns som inte tar hand om sin avkomma.

Av vilken anledning är det så viktigt att maskinkläcka genbanksdjur? Varför ska det vara på konstgjord väg när det naturliga är att hönan sköter ruvandet och fostran mycket bättre än vad någon människa eller maskin gör? Varför inte nöja dig med de raser och/eller blandningar där kraven är annorlunda istället för att sitta och spy galla över att det finns regler för bevarandet, utan regler och entusiaster hade det inte funnits några genbanksdjur. Reglerna är inte målet utan medlet för bevarande av rasrent. 8)
För min del är den enda anledningen till att INTE ha Lantrasfjäderfä just den att jag har ett antal fjäderfän redan här hemma som är friska och utan sjukdomar. Jag har inte tagit in något annat än ägg på många år.
 Så visst tycker jag man kan få ifrågasätta regler angående Genbanken... Finns många regler och rasstandarder jag tycker uppfödare av andra renrasdjur skulle ifrågasätta oftare också...
Och hur kan man få sälja dräktiga djur av alla de andra Lantraserna? Det kan ju vara precis lika mycket fiffel och båg där med? Vem vet, en Belgian Blue KAN ju ha varit framme och betäckt en Ringamåla-Ko tex ;) Eller kanske man använt Texel på Åsentackan?
Förresten, hur är det med Blommehönorna nu för tiden? När jag var inne på att skaffa dem så fick jag veta att ruvningsanlagen var väldigt dåliga så man fick kläcka under andra höns, är då inte Blomme en "riktig" Lantras?
                                      Mvh
                                    Charlotte
« Senast ändrad: 23 aug-07 kl 11:23 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Elektra

« Svar #41 skrivet: 23 aug-07 kl 15:37 »
Som jag redan skrivit tidigare, vill man syssla med avel och uppfödning där man har papper på avkomman får man hålla sig till de regler som rasföreningarna föreskriver. Vill man inte det så kan man ju skita i det, men varför då gnälla för att man inte får regga sina uppfödningar och sälja dem som genbanksdjur? Vill du få till en förändring så får du gå på rasföreningen, att gnällla på ett forum lär inte ändra på något. Sälj din "dräktiga" höna så är ju problemet löst? ::) Att sälja en höna är väl inte märkvärdigare än att sälja en ko, men skulle någon få för sig att sälja en fostertransfer så är det noga reglerat att fostret verkligen är vad det utlovas vara. 8)
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Charlotte

• -
« Svar #42 skrivet: 23 aug-07 kl 15:45 »
 Ja, skulle alla här på Alternativ endast vända sig till de som VERKLIGEN är berörda och kan styra över ämnet man "gnäller på", skriver om eller vad man nu vill kalla det....
Då skulle det inte bli mycket skrivet här ;)
 Dessutom ÄR det en hel del av dem som är "Lanthönsklubben" som är medlemmer här, vad jag vet...
 Tänk, jag vet inget som är så känsligt som att prata om nåns höna ;D Ständigt det mest "bråkiga" Forumet...
 Det tråkiga med Lanthönsklubbens regler är alltså INTE enligt mig att man ska låta hönsen leva ett naturligt liv eller att bevara ruvningsförmågan.
Utan att jag (och andra) som är rädda för att få in onödiga smittor aldrig kan skaffa genbank. Något att ta i beaktande eftersom alla "Lantrasmänniskor" vill ha det som "Förr" är väl att vi inte längre lever som "Förr". Hönsen har farit kors och tvärs, jag kanske får åka till Skåne för att få tag på det jag vill ha och vem vet vilka sjukdomar som kommit till på vägen? "Förr" bytte man väl på sin höjd till sig en ny tupp från grannbyn.
 Att få köpa kläckägg har för mig i alla fall inneburit att jag sluppit vaccinera och medicinera en massa, det är väl också att kunna hålla hönsen som "Förr"? Har ALDRIG haft Kalkben på mina höns INGEN annan ohyra heller, det har i alla fall varit värdefullt för mig (och förmodligen ännu mer värdefullt för hönsen).
                     Mvh
                  Charlotte
« Senast ändrad: 23 aug-07 kl 17:27 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

amarantus

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 23 aug-07 kl 16:50 »
 ;D Just det...undrar just vilka som är känsliga över att man kan hålla djur på olika sätt? Har inte sett att någon rackat ner på höns utan genbanksintyg.

Själv har jag haft en salig stor skara med olika hönsraser o korsningar härsan o tvärsan, och jag älskade de som mina lantraser lika MYCKET.

Den lilla lantrashönan som kom till min gård gjorde mig helt enkelt nyfiken kring gebankens syfte för bevarandet av dessa djur, så jag valde helt enkelt bara den vägen just nu.

Jag har korsningar av andra djurslag så gafflet om ämnet handlar ju inte om vi mot dem som har djur utan härstamning.

Förstår inte varför man blir upprörd över att några bara är med i ett arbete kring en ras.

Gör vad ni känner för för det gör jag ju :-*

Blomme

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 23 aug-07 kl 18:37 »
Självklart handlar det om pengar. Då bl.a. jag kläcker massor av kycklingar hela våren/sommaren i kläckmaskin är de väldigt lättsålda för priset 80:- st. De flesta med genbankshöns tar åtminstone 120:- styck och det är ingen intresserad av att ge förutom de som själv har genbank, och dessa är få. Därmed är det en mycket större förtjänst att kläcka många och sälja till rätt pris än att vänta på att någon med genbank behöver nya djur... dessutom tar jag mig friheten att sälja dem som Blommehöns, ha  ;D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #45 skrivet: 23 aug-07 kl 18:51 »
Var bor du då Blomme? Jag vill gärna köpa några blommehöns och det gör mig inget om de inte har genbanksintyg, bara de är friska och trevliga hönor!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

amarantus

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 23 aug-07 kl 19:10 »
Har aldrig hört att någon tar 120 kr för en kyckling med genbanksintyg ::)
isåfall kan jag förstå att det känns som om genbanksdjuren skulle vara mer värda än utan intyg.
Jag och de som jag känner säljer 8 veckors kyckling för 60-80 kr st, vuxen 150 kr.

Vi (jag) följer de riktpriser som genbanken rekomenderar alltså tar vi samma pris fast vi håller kvar kycklingarna till 8 veckors ålder plus att vi lämnar härstamningsintyg och lämnar rapporter och följer vissa regler som krävs kring hållningen.

Jag har köpt en höna en gång som ägaren inte hade en aning vilka raser som fanns iblandade  för 200 kr när jag inte visste bättre

:o men hon va fin så det va det värt...

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #47 skrivet: 23 aug-07 kl 19:42 »
Äh...ni skojar! Älter ni detta fortfarande! Varför inte acceptea varandra som olika :-*.De flesta har nog skrivit sin mening och det står under 4 sidor! :o
finns det mer att säga än att var och en håller och förtsätter hålla på sitt. Kanske någon byter åsikt... :-[ ...åt båda håll! :-*
Kram på er och ha lite överseende! ;D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #48 skrivet: 23 aug-07 kl 20:13 »
Våra lantrashöns är friska och sunda djur med en stor portion härdighet och motståndskraft. Här behövs ingen vaccinering och en massa medicinering. Så varför oroa sig i onödan? Vad gäller smittspridning av diverse ohyror så visst ligger det en poäng i att man kan undvika detta genom att ta in ägg men ohyra kan också spridas via vilda fåglar.

Hva mener du? At lantrasene ikke får Mareks, ILT,New Castel ol. sykdommer ?
« Senast ändrad: 23 aug-07 kl 20:14 av HøneLine »
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Charlotte

• -
« Svar #49 skrivet: 23 aug-07 kl 20:32 »
Våra lantrashöns är friska och sunda djur med en stor portion härdighet och motståndskraft. Här behövs ingen vaccinering och en massa medicinering. Så varför oroa sig i onödan? Vad gäller smittspridning av diverse ohyror så visst ligger det en poäng i att man kan undvika detta genom att ta in ägg men ohyra kan också spridas via vilda fåglar.
Blir lika nyfiken som Höne-Line! Är dom resistenta för Marek och ILT? Jag vet också att Lantraserna är sunda och härdiga, det har jag aldrig ifrågasatt, men SÅ sunda och härdiga tror jag inte dom är...
Har hittills inte drabbats av Kalkben från gråsparvar, men kanske mina höns har haft tur?
                                          Mvh
                                       Charlotte

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 23 aug-07 kl 21:01 »

Kalkben från gråsparvar var väl inte det jag tänkte på med ohyra  ;) Tar det som ett skämt!

I alla fall så verkar saker och ting vara lite väl känsligt här!!  ;D

:D kul! :D

amarantus

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 23 aug-07 kl 21:10 »
Jag kan väl förstå problemet när man köper in en massa olika djur till sin gård ang de sjukdomar som kommer på köpet så att säja :P ett jäkla gissel e det.

De första djuren alla köper har ju något på o i sig som i samband med stress, lunginflammation ex kan komma att bryta ut och börja döda ett annars friskt djur. Vidare så smittar sen den ena efter den andra.

Vi drar också med oss ut till djuren via våra kläder,skor m,m.
Våra nära o kära kommer med någon parasit under skosulan o så vips så kommer en smitta.
Daggmaskarna är inte utan skuld vad jag har hört, vildfåglarna ska vi inte ens tala om.

Jag har inte köpt in några djur sedan 3 år och kommer att sätta dem i karantän och avmaska och kika på dem med lupp när de är dags för nytt.

Men som sagt vi kan aldrig vara fria från smitta hur försiktiga vi än är utan tänka ut ett sätt som förhindra det så gott det går.

Men att bara börja kläcka ägg i maskin för den rädslan ::) Nej då är det bättre att låta mor höna ha sina små och uppskatta djuren som de är.

Medicinera det som går annars avliva sjuka djur...

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
Men oj vilken diskussion
« Svar #52 skrivet: 23 aug-07 kl 23:23 »
Jag får väl göra ett sista inlägg, eftersom jag öpnnade pandoras ask..

För det första undrar jag vem som antyder något om kommersiell produktion av genbanksdjur? Jag är väldigt försiktig när jag låter mina höns kläcka fram kycklingar, de får max åtta ägg (om jag får bestämma, min "skogshöna hade tolv men det kunde jag ju inte påverka), jag avlar inte på småägg från ungdjur o jag väljer noga från vilka djur jag tar äggen. När man inte har så många djur vet man vilket ägg som tillhör vilken höna, de har oftast en unik form eller färg. Mina kycklingar får gå med hönan tills hon visar att det är bra, oftast gör hon det med att börja värpa. Alltså inga äggkläckningsmaskiner här.
Jag kan tänka mig att ta femtio kronor för en genbankshöna om någon bevarandeintresserad vill ha. Jag gör det inte för pengarna utan just för att bevara rasen, göra en insats. Dessutom är mina djur en stor hobby, vem får betalt för att utöva sin hobby?

Jag förstår inte varför man inte kan låta en annan höna ruva fram äggen, argumenten om att de ska få så naturlig uppväxt som vanligt håller inte, för det får de ju oavsett om mamman är deras biologiska eller inte. Det blir ju lite som att adoptera, du kan vara en lika fullgod förälder fast du inte varit med o tillverkat barnet. Hönsen är olika till storlek o färg precis som vi, men deras beteende är ungefär detsamma. Men är reglerna såna så..

Låt oss säga att jag har tre blommehönor och en tupp. En av dessa blommehönor ruvar, de andra inte. jag vill avla på den som ruvar, sparar ägg från henne tills hon lagt sig. Jag vill inte ha så stora kullar så jag lägger bara sju ägg under henne, men hon har värpt tjugo. Jag vill ha tre kullar det här året, Några kycklingar går inte fram, någon är klen o går åt under de första veckorna, någon tar rovdjuren, några är inte rastypiska. Kan det bli tio kvar? Av dessa är hälften tuppar.
Eftersom jag vill att kycklingarna ska ha glada dagar ute i kycklingburen och gå med sin höna länge så bör det vara sommar, frågan är hur den hönan ska hinna med tre kullar medan det är varmt? Tre kullar=nio veckors ruvning, minst fyra veckor med kycklingarna per kull=tolv+nio veckor o så några veckors värppaus mellan kullarna=fem+tolv+nio veckor, det blir 26 veckor lågt räknat, så länge är det inte sommar o sol i detta land. De andra två som inte ruvar hjälper ju inte till. Varför då inte låta någon annan ruvvillig ta hand om en kull?

Och varför ska jag ha djuren åtskilda i tre veckor innan jag tar avelsägg om jag inte har någon annan tupp? Hönorna kan väl inte befrukta varann hoppas jag.
I sån fall är det väl bättre att ha dem åtskilda en vecka o samla genbanksägg under den tiden.

Jag vill vara med och bevara lantraser, men efter att ha fått alla dessa upplysningar om hårda regler förstår jag varför raserna är utrotningshotade, och varför så få jobbar med bevarandet... jag tror inte att dessa regler gör så stor skillnad, hur kan man vara säker på att alla genbanksinnehavare har rent mjöl i påsen, kanske smyger det in sig en höna som inte har genbanksintyg rätt som det är, kollar man upp alla så noga, granskar varenda djur varje år o kollar efter papper? Det krävs regelbundna kontroller! Fuskare finns överallt
Jag skulle också vilja veta varför en förening som Lanthönsklubben som finns för att bevara utrotningshotade raser och vill bygga upp nätverk med genbanker har listat telefonnummer till folk som inte har genbanksdjur? Jag menar, rasklubbar finns ju på annat håll om man är intresserad. Jag vill inte racka ner på dem, de gör ett jättejobb, det känns bara lite motsägelsefullt när man har så hårda regler..

Slutklämmen, nu har jag fått tag i ett par genbanksanslutna gulankor, det är kul. Hoppas jag får ha dem gå i lag med dvärghönsen åtminstone. Misstar man sig på äggen får man väl studera avkomman. Kastar den sig i dammen o kvackar är det en anka, gal den är det en tupp  ;D

Därmed är denna tråd avslutad för min del! Lycka till alla ni där ute oavsett om ni har biologiska mammor, surrogatmammor, adoptivmammor eller hönsmammor.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Charlotte

• -
« Svar #53 skrivet: 24 aug-07 kl 00:15 »
Jo, Kalkben på Gråsparvar var ett litet försök till skämt ;)
Och det finns en hel massa andra smittvägar än att köpa in nya djur (som jag hittills varit förskonad ifrån).
 Och när väl mina kycklingar från de maskinkläckta äggen är vuxna så får dom ruva och kläcka av hjärtans lust :) Har haft raser som inte alls ska vilja ruva men ändå gett sig den på att göra det. Det tråkiga är bara att en så BRA metod att undvika smitta inte får användas.
 Vi brukar ibland skoja om att det skulle vara bra om  kaniner också skulle kunna köpas som kläckägg så man slapp all eländig karantän och sedan om man har otur sjukdomsutbrott ändå... ;D
                        Mvh
                     Charlotte

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #54 skrivet: 24 aug-07 kl 10:45 »
När jag hade Hedemora för några år sen var de väldigt utsatta för Marek under ca 2 år. Men jag tog bort alla som uppvisade några tecken och sen var jag befriad från det. Troligtvis fanns smittan kvar men mina djur hade byggt upp ett imunförsvar mot sjukdomen. Jag hade både förlamningsvarianten och den som ger tumörer. Det var inte roligt. Har inte haft Marek några av mina rashöns någonsin.

Elektra

« Svar #55 skrivet: 24 aug-07 kl 12:36 »
Jag förstår faktiskt inte problemet? Anser man att något är fel så får man väl försöka påverka den rasförening det gäller så det sker en förändring? Funkar inte det och jag inte vill följa de krav som ställs så är det ju bara att välja någon annan ras eller art. Vi är inte uppfödare även om jag tagit några föl på mina hästar, men inte försöker jag få dem till att vara något annat än vad de är. Jag korsar inte två raser och sen tjurar över att jag inte får regga avkomman som renrasig om inte vilkoren för rasavel är uppfyllda. Jag skulle aldrig drömma om att blanda en flock hundar eller katter och sedan gnälla över att ev avkommor inte får reggas med papper. Vill jag ha flera olika raser så är det helt ok, men vill jag ha papper på avkommorna så ser jag ju till att ingen annan än den tillltänkte är pappa till kullen, alltså hålls mina avelsdjur så det inte kan ske några förväxlingar och blir våra hästar eller hundar tjuvbetäckta så skulle det sprutas det bort isf. 8)
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Helenan

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 24 aug-07 kl 12:46 »
Jag tycker jag också är med och bevarar en lantras. Tyvärr kan jag inte ha tupp och tycker inte det är någon mening med att ha genbank då men tänk dig att alla genbanksdjur dör i någon fågelinfluensa eller så. Då tror jag att det är jättebra med alla icke genbanksanslutna djur som finns. Så jag ser mig som en extra buffert i bevarande arbetet. Dessutom fungerar min lilla flock som reklam för andra att skaffa höns i omgivningen. Hade just en granne över och hämta gödsel och blev ju intresserad av möjligheten att börja med höns eller anker.

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #57 skrivet: 24 aug-07 kl 18:07 »
Är du intresserad av att hålla genbanksdjur är vi ändå glada även om du inte har tupp! Vi som har möjligheten att föröka våra djur är ju glada om någon vill hålla dem, med eller utan tupp. Då finns det ju ändå genbanksdjur bevarade eller hur? allt handlar ju inte om pengar och förökning, ai alla fall inte för mig.  ;D
Sålde några hönor  för ett litet tag sen med genbanksintyg till någon som inte kunde ha tupp. Nu kan mina barn se ytterligare lite kycklingar om några veckor för jag har mer plats! alltså mer genbanksdjur i Sverige! Kul! ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 24 aug-07 kl 18:38 »
Men tänk om Helenan kunde ta emot kläckägg! ;D Tänk att utöka genpoolen utan att utöka spridningen av ILT! ;D Vilket bevarandearbete! ;D

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #59 skrivet: 24 aug-07 kl 22:01 »
I och för sig , tanken är god! ;D. Då får hon oxå intyg på att kycklingarna är ok. Inte skulle väl det vara bra om några av kycklingarna har defekter och så har hon ett genbanksintyg som säger att de är ok? Näe skulle inte tro det efter så många års arbete. ;D 8) :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser