Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lantrashöns - genbank  (läst 13841 gånger)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
Lantrashöns - genbank
« skrivet: 20 aug-07 kl 12:54 »
Hur funkar detta med genbanksanslutna lantrashöns, nån som kan förklara.

Kan man köpa avelsägg från djur som är genbanksanslutna, låta dvärghönsen ruva fram dem för att sedan ansöka om att ansluta dem? Eller måste jag börja med att köpa vuxna?

Tänkte äntligen starta upp detta med lantrashöns, en dröm jag haft sen jag var liten.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Re:Lantrashöns - genbank - ägg
« Svar #1 skrivet: 20 aug-07 kl 12:59 »
Det där har jag också funderat på, eller om man köper sådana ägg och kläcker i äggkläckningsmaskin?

Vad innebär det där med genbanksansluten? Jag har förstått att det är en åtgärd för att behålla lantraserna rena till eftervärlden.

Är det som en stamtavla? Eller förs inte stamtavlor över hönor som över hundar, katter och hästar?

Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 20 aug-07 kl 13:10 »
Du måste köpa kycklingar som är 8 veckor eller om någon vill sälja en höna med kycklingar till dig. Som genbanksinnehavare får man inte sälja ägg med intyg. Det är för att man ska kunna granska avkomman för att vara säker på att den ser ut som den ska. Det är ju en viktig del i bevaradearbetet att djuren ser ut som de ska.

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 aug-07 kl 18:38 »
 :) Kul att du frågar!
 Stämmer bra med vad ovanstående säger! Du kan inte köpa ägg. Vi köper tex hönor med tupp och låter de ruva på sina ägg så det blir kycklingar. Allt för att bevara det naturliga beteendet hos hönsen.Kycklingar får inte heller säljas förrän de är över 8 veckor pga att de ska fostras av hönan. Därav heller ingen maskinkläckning! Endast vid enstaka fall vis samtal med Genbanksansvarig.
Jag håller genbank med Åsbohöns och det är jättekul! ;D Välkommen med fler frågor! :D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
Följdfråga
« Svar #4 skrivet: 20 aug-07 kl 19:40 »
:) Kul att du frågar!
 Stämmer bra med vad ovanstående säger! Du kan inte köpa ägg. Vi köper tex hönor med tupp och låter de ruva på sina ägg så det blir kycklingar. Allt för att bevara det naturliga beteendet hos hönsen.Kycklingar får inte heller säljas förrän de är över 8 veckor pga att de ska fostras av hönan. Därav heller ingen maskinkläckning! Endast vid enstaka fall vis samtal med Genbanksansvarig.
Jag håller genbank med Åsbohöns och det är jättekul! ;D Välkommen med fler frågor! :D

Jag har säkert massors med frågor som pluppar upp undan för undan ;D

Hur ställer man sig till att låta en annan höna ruva fram av äggen som man fått från sina egna genbanksdjur? Tänker då på mina dvärgkochin som villigt erbjuder sina tjänster..
Självklart är det roligast om de ruvar fram sina egna ägg, men det är ju inte alla hönor som känner för det där med att ruva. Har man tex en villig o en ovillig så vill man kanske avla på den som är villig, men hon kan ju inte själv kläcka fram hur många som helst.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 20 aug-07 kl 19:52 »
Den frågan kan jag inte svara på helt 100 % men jag tror inte det är helt ok eftersom man vill bevara sv lant rasens beteende och  fostran men som sagt jag är inte 100. Tja en höna kan ju iallafall ruva fram 10-12 i taget ;) Pluss 3 ggr per år! Mina höns är jättevilliga med att ruva. En av mina ligger idag för 3 dje ggn detta året.

amarantus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 aug-07 kl 20:32 »
Det kan låta krångligt och tråkigt kanske :P men genbanksansvarige/ hönsklubben ogillar att man har andra raser på samma gård om man ska bli ansluten.

Jag har haft från början 2 arter men fick då bygga sluss (inne i hönshuset) emellan för att kunna vara säker på att ingen kommer in till den andra (som man kan förstå).
Även om jag hade olika rastgårdar med dubbelnät o sluss så till slut var den där härliga hönsmyskänslan borta.

När en grupp var ute på skogsäventyr så stod den andra gruppen där o kände sig instängd.
Man vill ju att alla ska kunna springa fritt samtidigt på gården. För det går icke om du tänker ansluta dig som du förstår :-\

Om man har fler hönsraser så får man vara klar över att genbanksansvarige kanske kommer o granskar så att inte det blir (riskeras) att bli blandisar...

Så man bör bestämma sig för om man är klar över om man vill hålla många olika raser eller nöja sig med en fin-trevlig-söt och inte minst utrotningshotad hönsras.

Jag lovar att det är värt det ;)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #7 skrivet: 20 aug-07 kl 20:49 »
Det kan låta krångligt och tråkigt kanske :P men genbanksansvarige/ hönsklubben ogillar att man har andra raser på samma gård om man ska bli ansluten.

Jag har haft från början 2 arter men fick då bygga sluss (inne i hönshuset) emellan för att kunna vara säker på att ingen kommer in till den andra (som man kan förstå).
Även om jag hade olika rastgårdar med dubbelnät o sluss så till slut var den där härliga hönsmyskänslan borta.

När en grupp var ute på skogsäventyr så stod den andra gruppen där o kände sig instängd.
Man vill ju att alla ska kunna springa fritt samtidigt på gården. För det går icke om du tänker ansluta dig som du förstår :-\

Om man har fler hönsraser så får man vara klar över att genbanksansvarige kanske kommer o granskar så att inte det blir (riskeras) att bli blandisar...

Så man bör bestämma sig för om man är klar över om man vill hålla många olika raser eller nöja sig med en fin-trevlig-söt och inte minst utrotningshotad hönsras.

Jag lovar att det är värt det ;)

En annan lösning för oss som redan har dvärgkochin är att inte ha någon dvärgkochintupp. Då kan det garanterat inte bli några korsningar bland lantrashönsen, dvärghönsen är fortfarande nöjda eftersom  de har tupp o kan leva på som de brukar, barnen är nöjda som får sina dvärghönsägg o vill vi kläcka fram nya dvärgkochin så kan vi hämta befruktade ägg från min far som redan har en del av våran besättning.

Alternativt blir det hönsgårdar då vi periodvis har haft problem med hökar o diverse andra rovdjur. Nackdelen med det är ju att tar sig någon in i hönsgården så stryker alla med eftersom de inte har nånstans att fly undan.

Allt har en fram o baksida!

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 20 aug-07 kl 21:08 »
Detta är dock reglerna för att ha genbank. Jag förstår hur du menar men jag tror dock att du får ett nej till att hålla genbank med din filosofi. Varför vill du just ha genbank? Du kan även titta in på deras hemsida www.kackel.se :)
Det får heller inte finnas chans till att dina kochinägg förväxlas med lantrasen. Dina kochinhönor kan ju bli befruktade av Lanthöns tuppen! :P
« Senast ändrad: 20 aug-07 kl 21:19 av Kadorra »

Anso1971

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 20 aug-07 kl 21:26 »
Jag har också funderat lite på det här med ganbank, men vill inte göra mig av med mina befintliga djur.

Jag funderade i banor att inte avla, utan bara hålla djuren, för att bevara ett större genetiskt underlag, än om jag inte hade dessa djur.
För att de som avlar ska kunna byta till sig nytt blod ibland. Men ett sådant behov är ju störst bland de riktigt sällsynta raserna. Där kanske några extra tuppar vid liv kan betyda mycket. Men det är bara mina funderingar. Kanske funkar det inte alls. Och det är ju tråkigt, men jag förstår ju anledningen till att reglerna är hårda.

Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #10 skrivet: 21 aug-07 kl 10:42 »
Detta är dock reglerna för att ha genbank. Jag förstår hur du menar men jag tror dock att du får ett nej till att hålla genbank med din filosofi. Varför vill du just ha genbank? Du kan även titta in på deras hemsida www.kackel.se :)
Det får heller inte finnas chans till att dina kochinägg förväxlas med lantrasen. Dina kochinhönor kan ju bli befruktade av Lanthöns tuppen! :P

Jag förstår inte riktigt det där med "din filosofi".. ???
Vi har tänkt oss blommehöns då vi även vill ha lite större ägg, ingen större risk att förväxla äggen då det förekommer som skrivet är viss storleksskillnad. Dvärghönorna kommer med stor sannolikhet att bli befruktade av tuppen, men eftersom vi är mer intresserade av äggen än kycklingar så är inte det hela världen.
Jag har velat bevara lantraser sen jag var liten eftersom mina föräldrar hade fjällkor, växte in i det liksom. Man kan hålla höns ändå o det har jag gjort, men vill man vara säker på att bevara rasen så tycker jag det är en jättebra lösning med genbanker o att folk vill göra en insats. Jag förstår faktiskt inte varför fler inte gör en insats (även om jag inte klandrar folk som väljer bort det, tvärtom), och jag kan inte förstå varför "min filosofi" skulle vara så fel.

Kackel .se har jag i stort sett lusläst under det senaste året och jag har dessutom för ca en vecka sen pratat med en av dem som har lite mer ansvar i föreningen om just dvärghönsen kontra lantras och möttes inte av någon negativ respons, tvärtom.

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 21 aug-07 kl 17:44 »
Absolut inte menat ngt illa (filosofi)men jag hade Mille Fleur och jag kunde inte vara 100 säker för unga höns lägger små ägg. Hade heller ingen tupp men jag var tvungen att hålla dem isär i minst 3 veckor innan jag fick anv äggen till kycklingar men jag hade inte den möjligheten :-\ Det har kanske du. Den genbanksansvarige är ju ansvarig så säger de att det är ok så är det ju det men det låter konstigt. Talar bara av egen erfarenhet. Skulle nog dubbelkolla för säkerhets skull.... :)

amarantus

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 aug-07 kl 18:15 »
Som kadorra säger så blir det inte lätt för dig...

Jag vet att genbanksansvariga är mkt restriktiva med reglerna att ha fler raser, och jag skulle inte köpa djur med annat blod hos någon som tänker som dig eftersom man aldrig då kan känna sig riktigt säker på inblandning.

Det är bara som jag känner eftersom jag vet att jag har ett stort egensansvar inför rasens bevarande. Hoppas jag inte gör dig upprörd med mina ord för det är inte min mening utan enbart för genbankens fortlevnad ;)

Men säger du att du pratat med någon och att det e ok så har vi fått genbanksansvariga med en annan inställning kanhända.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #13 skrivet: 21 aug-07 kl 20:08 »
för unga höns lägger små ägg.

Avlar man på små ägg från unghöns? Det gör inte jag iaf, jag vill ha stora o starka kycklingar.

Och om det blir problem o folk nu oroar sig för att vi inte kan skilja på dvärghönsägg och blommeägg, då får vi väl skaffa separata hönsgårdar o hönshus, det ordnar sig nog. Måste tyvärr ändå låsa in hönsen i hönsgård då rovdjuren tar hönsen o skatorna äggen. Tråkigt men nödvändigt  :(

Kan skansen ha två olika slags lantrashöns så kan väl jag ha dvärgkochin o blommehöns.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 22 aug-07 kl 01:58 »
Jag hade en gammal blandrashöna (som normalt värpte mycket större ägg) samtidigt som jag hade Kinda genbank, jag fick lova att ta bort den hönan från hönshuset den perioden som jag samlade avelsägg, just för att en förväxling av äggen inte skulle kunna ske.

Det stod oxå i genbankskontraktet att denna höna fanns och skulle separeras från de andra under avelssäsongen.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 aug-07 kl 10:05 »
Som genbanksinnehavare får man inte sälja ägg med intyg. Det är för att man ska kunna granska avkomman för att vara säker på att den ser ut som den ska.

Jag har funderat på det här och kommit fram till att jag inte förstår problemet. Oavsett var äggen kläcks så kommer ju avkomman att se likadan ut och kan granskas när den är mogen för det.

Jag har ingen genbank, men om jag hade skulle jag tycka det var ett bekymmer att det bästa sättet att sprida gener är kategoriskt förbjudet.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #16 skrivet: 22 aug-07 kl 10:38 »
När man har genbank på tex Hedemorahöns så får man inte ha andra höns tillsammans med dem under den tid man tänker sig kläcka fram kycklingar och minst 3 veckor före om det är främmande tuppar. Det säger ju sig själv för man gör ju likadant utanför genbankerna. Det som kan vara problemet med många av våra lantraser är ju det att de helst ska ruva fram sin avkomma själv och det går ju inte alltid på beställning. De lägger ju sig när de själva vill oftast och då är det ju bättre att ha dem uppdelade största delen av året.

Jag tycker att det är bra att det är stränga regler inom genbanken eftersom genbanksdjur inte blir granskade på tex en utställnign som man kan med de andra raserna. Har man genbank har man ju ett ansvar att bevara sina djur vidare i oförändrat skick till eftervärlden.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #17 skrivet: 22 aug-07 kl 11:17 »
Vill bara säga att jag lyckats med att få en blandrashöna, då någon lyckats prångla in ett sådant ägg i redet där hönan låg på fina ägg av annan ras. Såg direkt att det vara en halv dvärgkochin som kom ur ägget  :-[

Det låter så lätt att ha koll, men djuren är listiga när det gäller att försäkra sig om att deras avkomma ska komma till världen.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 22 aug-07 kl 11:20 »
Jag tycker att det är bra att det är stränga regler inom genbanken eftersom genbanksdjur inte blir granskade på tex en utställnign som man kan med de andra raserna. Har man genbank har man ju ett ansvar att bevara sina djur vidare i oförändrat skick till eftervärlden.

Det tycker jag också, och allra bäst är det om bevarandearbetet kan uppmuntra så säkra metoder som möjligt.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #19 skrivet: 22 aug-07 kl 11:35 »
Det är inte lätt och man har ett stort ansvar hur det än är. Vare sig man har genbank eller inte. Så fort man säljer ägg eller djur och säger att det är från den eller den rasen måste det ju vara rätt. Ibland blir man tvungen att gallra sina ungdjur både en och två gånger innnan det blir bra djur kvar. Lika är det ju inom genbanken. Har själv haft genbank på gula ankor och där uppkommer det ibland felfärgade djur från sentida inkorsningar, bl a vita djur som jag hade stort problem med på mina första. Då måste man ju även slå ut föräldradjuren vilket inte är kul alla gånger. Särkilt inte om det är ens första djur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser