Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag behöver lite hjälp...  (läst 2550 gånger)

blåöga klint

• Gäst
Jag behöver lite hjälp...
« skrivet: 19 aug-07 kl 22:20 »
...syrran är ihop med en ny kille som vill para hennes unga (5 månader) schäfertik nu när hon löper för första gången. Jag hoppas det inte blir nu i höst, men hon löper säkert till våren. Är det bra att para en tik så ung? hon ska ju vara knappt ett år då (vår 2008).
Syrran är djup förälskad och lita blind på honom, men jag tycker synd om hunden. Det ska ju bara vara för att "tjäna ihop lite pengar så att vi kan flytta ihop, älskling..." , typ...
Jag är en kattmänniska med ingen aning om hundar alls, syrran inte mycket bättre, bara lite genom exet hon var ihop med två år plus hund.  Hemma hade vi aldrig hundar...

finns där någon bra sida på nätet med information om hundar för den dumme..?

Anne_J

• Gäst
Re:Jag behöver lite hjälp...
« Svar #1 skrivet: 20 aug-07 kl 07:28 »
Hunden bör ju vara minst 2 år innan man parar den och en schäfer bör också vara röntgad (höfter o armbågar).

Några sidor där dom har forum så du kan få mera info:
http://forum.alltomhundar.com/
http://www.aktivhund.se/
http://vovve.net/

/Anneli

blåöga klint

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 aug-07 kl 09:13 »
Tack. tänkte nog det, hundar är ju inga kaniner, ska läsa och visa för syrran.

-läste, men det står ingenstans hur gammal en tik bör vara. Röntgen å så struntar syrran och killen väl i -det gör tyvärr många valpköpare ochså om dom få en rashund som inte kostar 10.000
« Senast ändrad: 20 aug-07 kl 10:09 av blåöga klint »

malines

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 aug-07 kl 10:20 »

-läste, men det står ingenstans hur gammal en tik bör vara. Röntgen å så struntar syrran och killen väl i -det gör tyvärr många valpköpare ochså om dom få en rashund som inte kostar 10.000

MORRRR på alla dumma valpköpare!

Anne_J

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 aug-07 kl 10:32 »

Nej det kanske inte står där hur gammal tiken bör vara - men en tik ska ju inte själv vara valp när hon får valpar. Lägg in en egen fråga så kommer du med största säkerhet att få många svar.

Det är riktigt synd att folk inte bryr sig om hälsan på hunden, oavsett om den är registrerad eller inte så tycker man om sin hund, vore ju inte så kul om man får avliva den i tidig ålder på grund av kraftigt höftledsfel t ex.

/Anneli

Abruzzo

« Svar #5 skrivet: 20 aug-07 kl 16:32 »
Fullkomligt vansinne!En tik ska vara både fysiskt och psykiskt färdig för att på bästa sätt kunna ta hand om sina valpar.Dessutom är det klokt att röntga höfter och armbågar på föräldradjuren.Det finns gott om dåliga schäfrar ändå utan att man måste avla fram ytterligare fler.
Försök för guds skull att få din syster på andra tankar, hur kär hon än må vara.Hundens väl och ve måste få gå först.

Elektra

« Svar #6 skrivet: 20 aug-07 kl 18:03 »
Rasrent och rasrent, en hund utan registreringspapper räknas inte som rasren om det inte finns papper på det. Säg åt henne att ta ett snack med SKK och kolla upp vad som egentligen gäller för att hon ska få regga valparna, innan ev parning! Alternativt kolla själv med www.skk.se eller http://www.schaeferhundklubben.com/.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #7 skrivet: 20 aug-07 kl 18:03 »
En del hundböcker o uppfödare hävdar att man kan para första gången vid andra löpet, andra säjer tredje. Det beror ju också på hur gammal hunden är vid första löpet: somliga löper redan vid ca ett halvårs ålder, andra kommer senare. Man får se till individen: hur mogen o utvuxen tiken är. Det kan ju vara väldigt olika. Men att para på första löp är ju en helt omöjlig tanke, och hade jag själv schäfer skulle jag absolut vänta till tredje löpet för att tiken ska hinna mogna till ordentligt. Om jag vill behålla min hund frisk och vid liv länge, alltså, och det vill man väl ??? F ö känner jag en hund som tjuvparade sej vid 7 månaders ålder o det gick alldeles utmärkt med valpning o uppfödning, men det är absolut inget att satsa på. Finns säkert fall där det gått fullständigt åt pipsvängen också.

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #8 skrivet: 27 aug-07 kl 22:26 »
Det måste förhindras till varje pris, att den hunden som fortfarande är en VALP,ska paras och få egna valpar, håller med dom föregående, en Schäfer ska vara HD och AD fria och vara mentalt testade av kunnigt folk.Så, få din syster att tänka om innan det är för sent för den stackars hunden :'(

MVH Cizzi
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

kelp

« Svar #9 skrivet: 31 aug-07 kl 21:11 »
En hund är inte mogen att ta hand om sina valpar vid så ung ålder! Kan inte tiken ta hand om sina valpar ordentligt kommer detta att ha negativ inverkan på valparna under hela deras livstid och tiken kommer inte heller att må bra av det!
Människor blir ju också könsmogna vid ca. 13-års ålder men inte är en 13-åring vuxen nog att ta hand om barn?
Samma sak gäller hundar!!!
Schäferrasen är dessutom ingen speciellt frisk ras,  höfter och armbågar är ett absolut måste, tycker jag, men för att ta valpar på en hund bör man se upp med andra ärftliga sjukdomar så som allergier, hudproblem etc. etc. som kan ha dykt upp i släkten!
Dessutom måste det vara en mentalt stabil hund!
Så försök absolut att tala med din syster och hennes kille!!!
Lycke till!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 01 sep-07 kl 08:30 »
Det låter inte som om din systers kille har annat i skallen än sig själv och pengar. Han utnyttjar din systers naivitet och hennes hunds förmågor för sin egen vinnings skull.

Fråga honom varför han har så bråttom att flytta ihop med din syster och varför han inte kan jobba ihop pengarna själv istället för att förstöra en schäfervalp på 5 månader, helt vansinnigt!

Jag har själv en schäfertik som jag tagit hand om, vars förra ägare parade vid första löpningen, hon är helt sned i hela kroppen och förstörd i höfterna vid 3,5 års ålder. Hon lär inte bli gammal men under tiden hon är frisk får hon njuta av livet.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

blåöga klint

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 sep-07 kl 14:06 »
dom gjorde slut  ;D ;D ;D
och tiken är inte parad. och tack för allt omtanke. ;)

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #12 skrivet: 07 okt-07 kl 01:10 »
dom gjorde slut  ;D ;D ;D
och tiken är inte parad. och tack för allt omtanke. ;)
;Dvilken lättnad!!
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare
imlo, Audrey Jasmine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser