Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hållbarhet på ägg  (läst 6847 gånger)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Hållbarhet på ägg
« skrivet: 18 aug-07 kl 11:16 »
Funderar lite på hur länge ett ägg är hållbart? Det går åt ca 50 ägg i månaden hos oss. Om vi åker iväg och köper dom hos en som har äggförsäljning, så sparar vi rent ekonomiskt, bara om vi köper alla 50 ägg på en gång. Då räknar vi bensinmässigt bara.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Hållbarhet på ägg
« Svar #1 skrivet: 18 aug-07 kl 12:06 »
Enligt en artikel i lokala blaskan ska det vara ätbart upp till tre veckor.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 aug-07 kl 12:27 »
Den lokala blaskan är väldigt försiktig. Förvaras äggen svalt håller de sig flera månader.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 aug-07 kl 13:26 »
Instämmer med Ulric. Men dom ska vara rena o inte tvättade!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

JGR

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 aug-07 kl 20:01 »
Enligt en gammal konserveringsbok kan man göra inläggning med ägg. (Gjordes tydligen flitigt under kriget)
9liter vatten blandas med 1liter vattenglas.
Räcker till 10Kg ägg.

Om det tar smak, eller hur det smakar har jag ingen aning om.
Har själv aldrig testat.
/ Johan

Nettus

• Småland
« Svar #5 skrivet: 28 aug-07 kl 12:01 »
Vad är vattenglas? Och var får man tag i det? Jag har för mig att Fred i någon tråd sagt att man kan konservera ägg med salt...

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 28 aug-07 kl 12:39 »
Det verkar vara svårt att köpa vattenglas (natriumsilikat) i färghandeln eller liknande som handlar med allmänheten.
Det var nog lättare förr när det användes för konservering.
Här är några försäljare:
http://www.nordicnet.se/MainMain$/prodnr-6109/typ-ftg/a-n/p-Natriumsilikat_vattenglas/
Sök också på "vattenglas" här i forumet.
Det har skrivits en del intressant tidigare.
« Senast ändrad: 28 aug-07 kl 12:41 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

git

• På våran gård är det
« Svar #7 skrivet: 28 aug-07 kl 19:09 »
ägg håller länge ja säkert en månad om du förvarar dom svalt och inte tvättat dom. kolla äggen genom att lägga dom i en skål med vatten, när ju äldre dom blir ju lättare blir dom och när dom flyter är dom för gammla.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Nettus

• Småland
« Svar #8 skrivet: 29 aug-07 kl 11:36 »
I blaskan jag refererade till längre upp stod det att när ett ägg reser sig i vatten med spetsen neråt är det tre veckor gammalt och när det flyter helt ska det inte ätas.

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 29 aug-07 kl 14:52 »
hej!
vi har ganska kallt i vårat kylskåp så allt håller sig länge,cirka en månad iallfall klarar dem sig.

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #10 skrivet: 17 jan-08 kl 11:00 »
Vi har höns hemma. I kylskåps temp håller dom sig i ca 6 månader från att ägget ploppar ur hönan. Då kan man juh förstå hur gamla äggen är när man köper dom i affären. Har testat att spara ägg i 6månader å dom var hur fina som helst å hur fräscha som helst. och med tanke på att dom brukar hålla i ca tre veckor dom man köper i affären så är dom verkligen inte färska. Plus att ägg gulan knappt är gul... Så härligt med egna höns som kilar runt på gården och äter allt ätbart dom kommer över. Gulorna är stora å jätte gula å socker kakan blir gul som saffran.
Har ni möjlighet att köpa "riktiga" ägg så gör det. dom är prisvärda.
Vi har ägg i överflöd å hinner inte äta upp dom.. men som tur är har vi grannar som gärna köper våra ägg för en billig slant. Så vi handlar foder för dom pengarna... sen är det juh kanonbra med höns. Matresterna bara älskar dom. Bättre att dom får det än att man slänger det i komposten.

sprätt ägg=godast

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 17 jan-08 kl 11:14 »
Vi har höns hemma. I kylskåps temp håller dom sig i ca 6 månader från att ägget ploppar ur hönan.
Då kan man juh förstå hur gamla äggen är när man köper dom i affären.
???

Ett bäst-före-datum måste finnas på förpackningen.
Enligt EU-regler är det för ägg 28 dagar efter värpdagen.

Dom är alltså ca:1 vecka när man normalt köper dom i affären
det är inte speciellt gammalt tycker jag i alla fall  ::)
« Senast ändrad: 17 jan-08 kl 11:18 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Simon

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 jan-08 kl 11:29 »
Sålänge ägget smakar bra och inte har några synliga fel så kan man använda dem tills man hittar de  ;D
...så säger jag till mina kunder  :-[

Prosit

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 21 jan-08 kl 21:07 »
Jag har i vinter ätit mina ägg från i somras. De äldsta var väl ca 4 - 5 månader men de såg väldigt färska ut. (gulan är rund om man lägger den på en tallrik). Efter 4 månader ställer de sig upp i ett vattenglas eftersom de torkar lite och luftblåsan blir större. Ett halvår ska de klara om de är otvättade och rena.

Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Vurre

« Svar #14 skrivet: 23 jan-08 kl 13:06 »
Om ett ägg luktar och smakar bra är det bra. Bara man inte tvättar dem håller de i månader om man förvarar dem svalt. Vi har just ätit upp våra sista ägg från i höstas, ca tre månader och det var inget fel på dem. De var befruktade. Jag har för mig att de har kortare hållbarhet än obefruktade, så fyra- fem månader bör inte vara något problem.

För säkerhets skull kan man göra som jag fick lära mig i hemskunskapen: knäcka ägget i en kopp innan man häller ner det i vad man nu ska ha det i, eller knäcka dem ett i taget i koppen om man ska ha flera. Är ett ägg dåligt förstör man inte resten då.

snus? vad är priset på en pris?

Ljus

• Västergötland
SV: Hållbarhet på ägg
« Svar #15 skrivet: 07 jul-13 kl 19:42 »
Varför ska man inte tvätta äggen? JAg brukar tvätta mina från mina höns innan jag lägger in dem i kylskåpet ..

Argos

• Småland
« Svar #16 skrivet: 16 jul-13 kl 00:31 »
Datummärkningen på äggkartongerna/flak vi köper i butik gäller för förvaring i rumstemperatur. Förvaras dom kallt kan dom stå i månader, köper själv ägg brättevis och förvarar dom i kylen och haft ägg i 4 månader utan problem, så om märkningen verkar kort så är det som sagt förvaring i butik i rumstemp, kollar man i butikerna så står sällan eller aldrig ägg i kyl utan kan stå mitt på golvet i butiken, en butik (ingen nämnd ingen smygreklam ;) ) sålde äggbrätten med *kort*datum för 10:- brättet, vid förfrågan fick jag beskedet, "vi får inte ha dom längre än så eftersom dom står i rumstemp", gissa om man köpte brättevis och hade dom i 4 månader som sagt utan problem!! Snål som man är! ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #17 skrivet: 16 jul-13 kl 08:13 »
Varför ska man inte tvätta äggen? JAg brukar tvätta mina från mina höns innan jag lägger in dem i kylskåpet ..

De håller längre om man inte tvättar bort yttersta "hinnan" som skyddar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Strajder

• Aspegården
« Svar #18 skrivet: 16 jul-13 kl 08:30 »
Kul kuriosa vad gäller detta med äggets kvalité är måttenheten HAUGH (http://sv.wikipedia.org/wiki/Haugh). Att äggen flyter upp när de blir gamla beror inte på att de blir dåliga. Äggskal är inte helt täta och vätskan dunstar bort och luftblåsan i den tjockare delen av ägget ökar i storlek. Att luftblåsan blir så stor att den orkar fungera som "flytväst" innebär inte att ägget är otjänligt som mat.

Existens

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 16 jul-13 kl 12:01 »
Sen handlar ju inte allt i äggvärlden om att ägget ska vara endast ätbart..

Gör man en sockerkaka på ägg som är 3 dagar respektive 30 dagar gamla, så märker man skillnaden.
Likaså om man steker ägg, där det färska blir högt och samlat, medan ett gammalt flyter ut och blir platt.

Som för de flesta andra råvaror så handlar det om att färskt trots allt är bättre än gammalt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1003 gäster, 1 användare
Vivianne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser