Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rabbfor-utfodring  (läst 2521 gånger)

Dandelia

• Gäst
Rabbfor-utfodring
« skrivet: 17 aug-07 kl 13:29 »
Hej!

Jag ger min digivande hona ca 2 dl rabbfor om dagen. Hon har 5 levande ungar (2 dog) och är nu mager i mina ögon. "Tar" ungarna den energin hon får i sig eller får hon helt enkelt för lite mat? Det är en dvärgvädursblandning.

Vad kan jag ge henne i matväg för att hjälpa till med mjölkproduktionen? Hon får nån enstaka morot, gräs, maskrosblad. Ska jag vara orolig eller inte?

Kan tillägga att hon tidigare fick en halv deciliter rabbfor/dag. Om jag gav mer fick hon "blindtarmsbajs". Nu har hon inte det utan helt vanliga lortar.

/Dandelia

Gösta

Re:Rabbfor-utfodring
« Svar #1 skrivet: 17 aug-07 kl 20:06 »
Det räcker bra med 2 dl Rabbfor per dygn om du samtidigt ger fri tillgång på hö.
Till större raser ges 3 dl/dygn så länge de ger di.
Gösta

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #2 skrivet: 19 aug-07 kl 11:09 »
jag har tyska jättescekcar, och de får mer än 3 dl per dag + hö, de är absolut inte feta, inte magra heller, men de har inte nått nån matchvikt........jag atäller ut dom så om de hade varit fö feta så hade det nog blivit noterat o det..... vad kna jag ge dom för att de ska äta upp sig, fast inte bli för feta.
de får no nästan 4 dl blandat rabbfor med krossat korn, iblnad lite solrosfrö innan utställningar..... de har fri tillgång till hö och vatten samt gräs när de går ute. de har stora rastgårdar på 15 kvm som de är ute i ett par gånger i vekan. annars är de i sina 2 kvm stora bura inne och avelshonoran i stora burar utomhus.
 de får ofta lite brödkanter, morotsblast och nåt äpple i veckan. en av honorna har haft hakpåse länge men hon är inte fet..... de andra är väl i ganska lagom form, men väger lite för lite.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Gösta

« Svar #3 skrivet: 19 aug-07 kl 21:21 »
Svårt att säga varför vikten inte stiger. Du skriver inte hur mycket de väger, inte heller hur mycket de går upp per vecka. Ålder?
En orsak som det KAN vara är en ev. linjeavel bakåt någonstans. Detta kan ge sämre tillväxt i vissa fall. Sedan finns det kaniner som inte läst på hur mycket de skall väga så de blir inte större helt enkelt. Det är levande individer och där finns skillnader i storlek och vikt.
Gösta

bonus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 aug-07 kl 23:53 »
Till min första kull gav jag STAMPE till min lejonhuvade hona. hon fick ca 1 dl om dagen. när ungarna var fem veckor var hon bara skinn och ben ......  :-\

efter det ger jag fri tillång = mer än vad de äter (det ligger en del "smulor" på golvet när jag mockar), men hellre det än att råka ut för skinn och ben grejan igen.

fast jag fodrar ju inte med rabbfor heller förståss.

Gösta

« Svar #5 skrivet: 21 aug-07 kl 13:39 »
Stampe är ett underhållsfoder i klass med havre. Förstår att din hona blev mager.
Ni som inte har så många kaniner men vill utfodra med Rabbfor, ta kontakt med varandra och köp tillsammans. Den som har plats köper hem och ni andra handlar där. Så gör jag själv. Jag köper in 3 ton. Säljer för 3:50/kg inkl. moms.
Detta gör på en 30-kilos säck 105:- Granngården tar väl ca 215:-/säck?
Gösta

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #6 skrivet: 21 aug-07 kl 16:02 »
Stampe är ett underhållsfoder i klass med havre. Förstår att din hona blev mager.
Ni som inte har så många kaniner men vill utfodra med Rabbfor, ta kontakt med varandra och köp tillsammans. Den som har plats köper hem och ni andra handlar där. Så gör jag själv. Jag köper in 3 ton. Säljer för 3:50/kg inkl. moms.
Gösta
det låter ju jättesmart, hur förvara du tre ton är det i silo eller storsäck ?? hur kommer det då levererat......??
ALLA är välkomna !

Gösta

« Svar #7 skrivet: 21 aug-07 kl 18:44 »
Jag köper det i silo. Det pumpas in från bilen. Fördelen är ju också att det alltid är nytillverkat när det kommer.
Gösta

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #8 skrivet: 21 aug-07 kl 18:53 »
det är klart..... synd att man inte har en silo stående på gården....... något att tänka på kankse när vi bygger våran nya gård, om vi kommer att satsa stort på det här med uppflödnignen.
ALLA är välkomna !

Valiant

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 aug-07 kl 20:27 »
Hej

Jag undra mig var de inte före nora År prat om Denna Foder pga en stor del kaniner har döt? ??? ??? ???

Jag läste genom inhåller och jag tycker de fattas en hel del Vitaminer! ::)

Kan non förklara det!!! ??? ??? ???

Mvh Valiant :)

Gösta

« Svar #10 skrivet: 21 aug-07 kl 21:11 »
Rabbfor var tidigare avsett endast för produktionsdjur. När det visade sig att det gavs även till andra kaniner sänktes råproteinet till 16,5%. Det var tidigare 18,5 %!
Dvärgar och Gotlandskaniner klarade inte av detta, inte heller ungdjuren mellan 8 - 12 veckors ålder. De fick nämligen full ranson av sina ägare.
Det är detsamma som om en datakis skulle äta samma som en elitidrottare.
Gällande vitaminer så är fodret vitaminberikat efter en kanins behov.
Gösta

bonus

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 aug-07 kl 05:19 »
Gösta

mina kaniner äter havre, korn, majs, solrosfrön och kalvstart numera. l
granngården där jag bor vägrar ta hem rabbfor. de tycker att jag ska mata med renfor istället.  :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 1 användare
johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser