Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Havre  (läst 1718 gånger)

salo

• Gäst
Havre
« skrivet: 15 aug-07 kl 20:22 »
Kan man ge havregryn istället för havrekross? Eller räcker det med pellets och grönfoder?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Havre
« Svar #1 skrivet: 16 aug-07 kl 07:06 »
Havrekross eller hel havre är det bästa, då får de även de mineraler och fibrer i sig som finns i skalet.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 16 aug-07 kl 09:00 »
Fast de växer inget vidare av bara havre är min erfarenhet
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 16 aug-07 kl 09:03 »

Nej det är sant, det behöver de korn för. Havren är mest gott men innehåller spårämnen och mineraler de behöver men det är inget de växer av.

Enligt mina tester med
Havre-Betfor går de ner kraftigt i vikt eller växer dåligt.
Korn-Betfor bra tillväxt men de tröttnar på smaken och äter mindre efter ett tag
Havre-Betfor-Korn bra tillväxt och uppäten mat.

Jag föredrar hel havre framför krossad, blir mindre spill då.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 16 aug-07 kl 11:03 »

Jag har inte märkt någon större skillnad!!!  ??? Iaf inte på ungdjuren men mina avelshonor blev magra på bara havre. Flera av ungdjuren var riktigt feta vid slakt...

Mycket intressant med foder kontra tillväxtresultat! Fler erfarenheter?

Edit: Kanske skall lägga till att mina kaniner fått mycket grönsaksrester och bröd till havren, så det är kanske fel att påstå att de bara ätit havre  :P
« Senast ändrad: 16 aug-07 kl 11:29 av Potatisblomma »
Landsflykting i storstan...

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #5 skrivet: 16 aug-07 kl 16:42 »
Får lite känslan av att ger man bara hel havre orkar de inte äta samma mängd som t ex pellets. Har gett havre+betfor och jag håller med Kimma, det är verkar som de nästan inte växer alls. Har inte kontrollvägt dem men utseendemässigt syns ingen tillväxt.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 16 aug-07 kl 19:42 »
Får lite känslan av att ger man bara hel havre orkar de inte äta samma mängd som t ex pellets. .

Rabbfor innehåller ca180 gr protein och Havre ca100 gr protein per kg.
1 liter havre blir 50 gr protein och 2,5 hg (? dl) Rabbfor blir  45 gr protein.
Så det borde vara lättare att få i sig tillräckligt med prot med pelletsen än havren  ;)

Iaf inte på ungdjuren men mina avelshonor blev magra på bara havre. Flera av ungdjuren var riktigt feta vid slakt...
Mycket intressant med foder kontra tillväxtresultat! Fler erfarenheter?

Havre är fettbildande och ger ett vekt fett som härsknar snabbare än ovekt fett.
Inte bra till slaktkaniner alltså.
« Senast ändrad: 16 aug-07 kl 19:44 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gösta

« Svar #7 skrivet: 16 aug-07 kl 20:52 »
En kanin av produktionsras skall ha en viktökning av ca 175 gram/vecka i snitt.
En bra giva är krossat korn + Rabbfor. Fördelning 50/50 i volym. ca 1,5 dl av blandningen/dygn. Ger ni tillskott som grönsaker, bröd eller morötter/äpplen måste givan minskas.
Gösta

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 16 aug-07 kl 22:02 »
Havre är fettbildande och ger ett vekt fett som härsknar snabbare än ovekt fett.

Vekt och ovekt fett? Jag har aldrig ens hört talas om uttrycket... Kan du förklara? Har det något med mättat och omättat att göra?

Har några gånger slaktat kaniner vars fett är mycket gulare i färgen än vanligt. Någon teori?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #9 skrivet: 16 aug-07 kl 22:13 »
Hej!

Vissa kaniner har gult fett.  Det är genetiskt betingat, och såvitt jag vet har det inget med fodret att göra.

Edgar

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 16 aug-07 kl 22:20 »
Hej!

Vissa kaniner har gult fett.  Det är genetiskt betingat, och såvitt jag vet har det inget med fodret att göra.

Edgar

Ok  ;D
Jag har funderat lite på det men då kaninen varit frisk och pigg plus att köttet luktat och smakat bra...

Dandelia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 aug-07 kl 11:10 »
En kanin av produktionsras skall ha en viktökning av ca 175 gram/vecka i snitt.
En bra giva är krossat korn + Rabbfor. Fördelning 50/50 i volym. ca 1,5 dl av blandningen/dygn. Ger ni tillskott som grönsaker, bröd eller morötter/äpplen måste givan minskas.
Gösta

Gösta kan du vara snäll och bekräfta om det ovanstående är vad du serverar dina egna djur? Varför tillägget av korn till Rabbforen? Ger du fri tillgång till växande ungdjur?

Mvh
Dandelia

Valiant

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 aug-07 kl 11:30 »
Hej

Nej de är inte bra med harvegryn men vad gäller der för en kaninsort
pga.

Vill du har mer för.: Avel,hoppkanin,päls eller kött?

Mvh Valiant

Gösta

« Svar #13 skrivet: 17 aug-07 kl 20:21 »
Personligen utfodrar jag i dag med enbart Rabbfor samt hö.
Mitt förslag med korn var för att många har egen säd och vill använda den.
Raser på vuxenvikt av 5 - 6 kg bör ha 1,2 hg Rabbfor från 8:e veckan. Från 3:e veckan upp till 8:e en stigande kurva från noll till 1,2 hg (1,5 dl)
Honor som ger di bör ha 3 dl/dygn i 4 veckor sedan minskas mängden ner till 1,5 under vecka 5
Gösta

Valiant

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 aug-07 kl 21:26 »
Det är bra med pellets och hö
Havre använda man bara att inte behöva fodra pellets
men pellets hehöver man om man inte foder med Grönsaker
skulle järna veta vad inehållet av Rabfor är som man kan jämföra?

Mvh Valiant :)

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 17 aug-07 kl 22:38 »
skulle järna veta vad inehållet av Rabfor är som man kan jämföra?

Se sidan 2 i denna tråd http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=19;action=display;threadid=18443;start=0

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser