Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lös i magen  (läst 4464 gånger)

miamaria

• Gäst
lös i magen
« skrivet: 15 aug-07 kl 11:29 »
hej, jag passar min systers unghund på 5 månader och nu har han blivit lös i magen. Min jätteduktiga veterinär kommer först på lördag tillbaka från semestern men hon är jätteduktig. jag ska gå till en annan vet om det blir jättedåligt med Brutus, men vänta gärna på min egen vet om det går... Vad kan jag göra för att göra det bättre -lösbajset som han har ? Nån mat som hjälper? Dåligt aptit har han ochså.
Eller kan det bara vara vädret? jag själv tål inte värmen och den snabba omväxlingen med vädret så bra heller...

Tacksam för svar.

Elektra

Re:lös i magen
« Svar #1 skrivet: 15 aug-07 kl 16:25 »
Testa att blanda maten med morotspuré, typ barnmatsburkar. Tänk på att om hunden är väldigt lös i magen så kan den torka ut snabbt, i synnerhet nu när det är så varmt! Ring någon veterinär och hör hur du ska göra, att ringa kostar inget och det är bättre att ringa en gång för mycket än för lite.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

dawnrun

• livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
« Svar #2 skrivet: 15 aug-07 kl 21:21 »
koka ris med mycket vatten i och blanda med fisk eller kyckling
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 16 aug-07 kl 13:31 »
Hej!
Jag har en hund som alltid varit känslig i sin mage och blivit ordentlig lös vid vissa tillfällen.
Börja med att ge en fastedag med massor med vatten (fri tillgång) det ska de alltid ha men det är extra viktigt om dem fastar. Antagligen kommer han att dricka mycket och bajsa ett par gånger till.
Dagen efter fastan kan du börja med antingen ris som någon skrev och lite kokt torsk till men bara i små portioner, börja med en portion på morgonen och se hur magen reagerar om det funkar så kan du efter 4-5 timmar ge en portion till och funkar det bra så ge en till på kvällen.
Fortsätter han att vara lös efter en portion så avvakta till kvällen för nästa.
Jag själv brukar ge ris med A-fil till min vovve fast med likastora portioner.
Fastedag brukar hjälpa bra så magen har tid att lugna ner sig. För övrigt så har mina hundar en fastedag varje vecka, får dem inte den så slår deras magar bakut efter ett par veckor.
Kom ihåg att inte rasta hunden mer än nödvändigt när den fastar för den har ingen energi och dessutom behöver den vila magen.
Lycka till //Lisa
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

filurfigur

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 aug-07 kl 17:50 »
Det första jag testar vid diarré/lös mage är också att ge morotspuré.

Men är det kräkningar så ger jag små portioner med överkokt ris och kokt torsk.

Elektra

« Svar #5 skrivet: 17 aug-07 kl 00:10 »
Ger du honom Royal Canin? Jag fick nyss veta att de har ändrat sammansättningen på fodret och säljarna varnar för att hundarna kan bli dåliga i magen av det om man byter tvärt. Det står även på påsarna att det är ett nytt recept. Testa att byta märke.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 17 aug-07 kl 07:43 »
Kaninmage är bra för att få bukt med dåliga magar kvickt. Annars ansluter jag mig till kokt ris-förespråkarna.

För övrigt citerar jag från den här artikeln:
http://di.se/Nyheter/?O=Index&page=%2fAvdelningar%2fTelegramShow.aspx%3fnopopup%3d1%26dreTN%3d555008

"Efter rapporter om flera dödsfall bland hundar och katter upptäckte USA:s livsmedels- och läkemedelsverk FDA kemikalien melamin i hund- och kattmat samt i vetegluten som importerats från Kina och tillsatts i djurmatsprodukter.

Efter beskedet om att plastmaterialet melamin hittats i hund- och kattmatsburkar i USA beslutades att även torrfoder skulle dras in från butikshyllorna."

Jag slutade med torrfoder för ungefär tre år sedan, och började ge naturlig mat (Barf) istället. Efter att ha sett skillnaden på hundarna kommer det aldrig in något torrfoder i vårt hus mer!

miamaria

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 aug-07 kl 08:33 »
Tack så mycket. Det blev en fastedag och jag har köpt fisk igår, och kokar den just nu lite, riset blev redan kokt igår, den håller värmen så väldigt länge... Brutus är pigg för övrigt, inte hängig alls, och matsäcken jag fick av min syster är faktiskt Royal Canin... Det är ju inte min hund, ska jag blanda ris med R.C. efter han blivit bättre? Men hon hämtar honom redan på måndag kväll, då kan jag ju köra risofisk hela helgen.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 17 aug-07 kl 13:42 »
Så fort du ser en ändring i hans avföring kan du succesivt gå tillbaka till torrfoder med en övergång på tre dagar brukar funka.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

miamaria

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 aug-07 kl 22:05 »
Brutus är bra igen och hemma hos matte nu. tack för all hjälp :)

dawnrun

• livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
« Svar #10 skrivet: 29 aug-07 kl 19:11 »
det är bra med ko mage. åk till närmaste slakthuset och köp 1 komage. dela upp den i små bitar och ge så fort den blir dålig i magen
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 2 användare
Trulsa, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser