Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gillar du ull? Se här...igen  (läst 8248 gånger)

Martin S

Gillar du ull? Se här...igen
« skrivet: 15 aug-07 kl 00:19 »
Jeg tycker det kunde vara roligt och praktisk att bilda ett intressenätverk kring spinning av ull.
Har du någon gång funderat på att skicka in egen ull til spinneri, men undrat vad du skall göra med 8-10 kg garn, eller haft en särskild bra kvalité, fast i för liten mängd? Har du tänkt att spinna för hand, men aldrig tagit dig igenom ullhögarna? Låt os hjälpas åt med spinneribeställningarna!

Själv har jag värmlandsfår, och är specielt intresserad av dessa och andra lantraser. Jag har just efterlyst svart lammull här på forummet, men tänkte at nätverket kunde fungera på tvärs av ras.

Jag tänker mig helt enkelt att man gör en kontaktlista med uppgifter om fårras, antal och kanske färg på sina djur. Sedan kan man göra et utskick på mailen om man vill få ihop en portion av en vis typ ull. Eller naturligtvis om man har fin ull, som man gärna vill dela med sig av. Det skal absolut inte vara något krångligt. Jag erbjuder gärna att vara kontaktperson och underhålla en maillista, om tilräcklig intresse finns.

Den som söker ullen får naturligtvis ta ansvaret som beställare. Om han/hon helt enkelt köper råullen, eller om man delar på garn og betalning när garnet kommer, kan man ju göra som man vill. Det kan bli lite portokostnader hit och dit, men det går nog att lösa. Och man kan ju alltid skicka en prov i ett vanligt brev först, så det inte blir fel.

(Henning härunder har kommenterat, att så brett och enkelt kan det inte fungera, men någon stans får man ju börja... läs vidare)

« Senast ändrad: 21 aug-07 kl 23:30 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Henning

Re:Gillar du ull? Se här
« Svar #1 skrivet: 15 aug-07 kl 03:09 »
Hej, jag gillar ull och jag tycker om samarbete...

Ullhantering är dock ganska komplicerat och  många goda initiativ har gått åt pipsvängen av olika skäl.

Ull är så otroligt olika även inom samma ras och även på samma djur. Det handlar om variationer i krustäthet, längd, glans, frihet från märghaltiga fibrer, hållfasthet, fördelning mellan bottenull och täckhår m.m. Utöver det är det stor skillnad på vår och höstull, hur mycket skräp det finns i ullen och hur klippningen och sorteringen har utförts.

Det går inte att hänvisa en ullköpare som har specilla behov till ett gäng fårägare med olika typer av ull och som sköter den på olika sätt.

Visste du att man i t.ex NZ har mästerskap i att sortera ull i samband med klippningen.
Det gäller att blixtsnabbt fatta beslut om vad som ska sorteras bort för att det ekonomiska värdet av hela produktionen ska bli så bra som möjligt De har några 10-tal sekunder på sig innan nästa ullfäll ligger på govet.

Börja med att skaffa boken "Göra Klipp" från Fåravelsförbundet. Den är den bästa som finns om ullhantering. Gå sedan gärna ihop med likasinnade som du vet har liknande ull och samma kunnande och ambitionsnivå. Det finns redan många sådana snå grupper av fårägare som samarbetar.  Ibland är det bara två men det kan göra stor skillnad mot att vara ensam. Man måste dock känna varandra väl. Att göra en allmän lista som alla får vara med på fungerar inte, särskilt inte i ullsammanhang.

Det skulle  kunna fungera om man som första steg tog emot all ullen på samma ställe och sorterade den som de stora uppköparna gör men det var väl kanske inte det du menade.

Martin S

« Svar #2 skrivet: 15 aug-07 kl 08:43 »
.Hej Henning

Tack för synpunkterna. Jag är själv petig med ull och sortering, och har redan försökt att få ull fra andra avlare, som inte alls levde upp til min egen. Det är just därför att jag tycker det borde vare möjligt att hitta bättre ull-partners på detta sätt.

Upplägget känske låter för brett. Jag föreställer mig dock inget annat än att det sker en utkrystalisering efter speciella interessen, och - som du skriver - efter ambitionsnivå. Det kan ju tänkas att fungera i fler smågrupper på fler olika nivåer... Själv är jag som det framgår intresserad av att ta vara på värmlandsullens olika färger och kvaliteter.

Givetvis er det inget sätt att göra ullhanteringen ekonomisk efter Nya Zealandsk mått..., däremot ett sätt att dela erfarenheter och möjligheter utan för stora kostnader.

Men man måste ju till en början hitta varandra, innan man kan se vart intresset och möjligheterna ligger. Så jag tänker det som en intressegrupp mer än som en färdigt fungerande form.

I allmogeföreningen finns en ullgrupp, som jeg också har varit lite i kontakt med, men den verkar inte vara aktiv för tillfället. Det kan den kanske bli, och i så fall var det säkert ett bra forum.
Det bästa var naturligtvis om man kunde mötas kring ullsortering, och kanske till och med dra in någon kunnig vägledning. Då kunde man också se på färdiga produkter. Men då får man vara en grupp i samma landsände. Jag bor i själv i Skåne.

Om det redan finns liknade grupper kanske det bara är att haka på, men känner du till några här i söder?
« Senast ändrad: 15 aug-07 kl 09:48 av Martin Stoltze »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

annan

« Svar #3 skrivet: 15 aug-07 kl 10:01 »
hittade följande hos hemslöjdskonsulenterna (http://www.hemslojd.se/), ur kalendariet:

Ull, javisst! – men vilken?

Ullseminarium lördag 15 september 9.30-ca 16.30
Bohusläns Museum, Uddevalla
Cafeterian öppnar 9.00

Hantverkare och fårägare är välkomna till en fördjupningsdag om ull med spinnaren och ullexperten Alan Waller. Ta gärna med dig ullsaker, ullpåsar eller fårskinn som du älskar, hatar eller vill lära dig mera om!

Är din ull rätt för mig? 9.30 – 12.30
Hur ska man veta vilken ull man ska välja när man stickar, virkar, väver, binder... när det finns så många fårraser, så många sorter, så många namn? Alan Waller hjälper dig, dina ögon och dina fingrar att förstå vad det är som spelar roll.

Är min ull rätt för dig? 13.15 – 16.30
Hur ska man bära sig åt med fåren, aveln och marknadsföringen för att få glada ullkunder att vilja köpa ullsäckarna? Alan Waller hjälper dig att förstå ullkundernas önskemål och ger praktiska tips om hur man kan öka marknadsvärdet på sin ull.

Anmälan senast 14 september till Bohusläns museum 0522 65 65 00, 65 65 01
Kurskostnad 150 kr (medlem i Fåravelsförbundet 100 kr).
Hel-, eller halvdag är samma pris.

Förfrågningar till Outi Niskala, Ekenäs hantverk och Norra Älvsborgs fåravelsförening tel 0521 25 56 66
info@ekenashantverk.se

Länsstyrelsen i Västra Götaland, Norra Älvsborgs fåravelsförening och Föreningen Bohusläns fåruppfödare

det verkar ju hur bra och skoj som helst!
kanske inte precis det som stolze efterfrågade, men ändå, skall se om jag kan få till det med deltagande för egen del.
« Senast ändrad: 15 aug-07 kl 10:05 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Martin S

« Svar #4 skrivet: 15 aug-07 kl 10:14 »
Ullseminar i Bohuslän...
Låter utmärkt, och skulle kanske kunde bli en startpunkt för kontakter. Lite långt bort för min del bara, men kan kanske kombinera det med annat.

Henning

« Svar #5 skrivet: 15 aug-07 kl 10:47 »
Jag håller med om att det är ett utmärkt tillfälle att förkovra sig och knyta kontakter. Alan Waller är landets främsta ullexpert och dessutom mycket trevlig att lyssna till.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 15 aug-07 kl 12:18 »
Det där seminariet låter verkligen intressant. Hade jag bott närmare hade jag bokat in mig direkt!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Martin S

« Svar #7 skrivet: 15 aug-07 kl 12:28 »
Man kan kanske samåka? Om det finns 3-4 intresserade som kan få ihop det här nere ifrån skåne-blekingehörnet är jag nog med.

annan

« Svar #8 skrivet: 15 aug-07 kl 13:15 »
jag är anmäld till seminariet!
 ;D= fånigt glada jag

Martin S

Re:Gillar du ull? Se här... igen
« Svar #9 skrivet: 21 aug-07 kl 10:18 »
Jag vill verkligen också försöka att komma til seminariet - det krockar med annat, men det kanske går att lösa.

Annars vill jag bara putta upp frågan igen. Man kanske inte skapar ett komplett ull-nätverk på en gång. Men det vore kul, om vi ur detta forum kunde bilda någon form av kontaktnät, på vilken nivå man nu har lust med.

Allmogeföreningen har en ull-grupp, och det är mycket möjligt att aktiviteten kunde ligga i det regi. Men ut över de raser föreningen täcker, kan fårhållare av rya, spelsau, islandsfår, finull, gute- och pälsull vara intressant att dela erfarenheter med. Kanske andra också.

Jag vill gärna ta upp Hennings förslag om, att en sådan grupp borde träffas till någon ullmönstring/samling, där man skulle försöka at få med en kvalificerad bedömmare. I så fall är det för min egen del de sydliga länen som är relevanta. Det verkar också som om, at det är oss här nere som behöver det mest.

Är du intresserad i sådant, hör av dig! här i tråden eller direkt til mig - du hittar min mailadr. på profilen.
« Senast ändrad: 21 aug-07 kl 18:20 av Martin S »

gimskogen

• gimskogen.se
Re:Gillar du ull? Se här...igen
« Svar #10 skrivet: 21 aug-07 kl 22:42 »
Det är även ett ullseminarie på åland nu i september!!!!

Ullen på de nordiska lantraserna
Åland 27.-28.9.2007

Preliminärt program

27.9.2007
09.00             Välkomna och kaffe.
Lite om Åland och fårhållning på Åland

Tema I  De nordiska lantraserna ur ullperspektiv
10.30 –12.30 Presentationer av de olika nordiska fårraserna och deras ulltyper
12.30   Lunch.
13.30-14.30    Den nordiska ullen som råvara för spinnerier
14.30   Gruppdiskussion kring tema I
15.00             Kaffe

Tema II   Forskning om ullen
15.30-17.00   Inlägg om forskning kring den nordiska ullen
17.00-17.30  Gruppdiskussion
17.30-18.30    Arbetsdemonstrationer, nygamla tekniker , inleder för tema III
19.00   Middag.

28.9.2007

Tema III nordisk ull som tillgång för hantverket
09.00-11.30    Inlägg av yrkesverksamma hantverkare, designers och andra kunniga inom ullhantering
12.00   Lunch.
13.00   Avfärd till en åländsk fårgård och demonstration i praktisk ullmönstring på levande djur
14.30                Demonstration av sortering av den klippta ullen
15.0                Kaffe
15.30-16.30   Gruppdiskussion kring tema III
17.00              Seminariet avslutas, sammanfattning av diskussionerna och slutsatserna

Möjlighet finns att anlända kvällen före och då delta i en guidad busstur till några åländska gårdar med ålandsfår och får av finsk lantras. Bussen avgår då runt 16.00, middag blir på platsen för seminariet kl. 19.00

Mera information inom kort.

Hjärtligt välkomna!
Maija Häggblom
Seminariet ordnas i samarbete med Föreningen Ålandsfåret rf., NGH, Ålands Landskapsregering, Ålands Bildningsförbund

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Martin S

« Svar #11 skrivet: 21 aug-07 kl 23:22 »
Usch, nu får jag svårt at välja... det finns nog bara tid och råd med ett seminar. Detta här låter ju innehållsmässigt suveränt och komplett.

Vet du vem som håller inlägg? Blir det någon ull mellan fingarna annat än ålandsk och finsk? vad kostar det? Väntar i spänning på mer information.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #12 skrivet: 22 aug-07 kl 08:02 »
130 euro omfattar alla tre dagar med mat och logi, utan logi 70 euro. Anmälningstiden är 1 september.

Anmälan göres till:info@alandsfaret.ax eller per telefon +358-(0)40-742 8967

Funderar på att försöka åka...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #13 skrivet: 22 aug-07 kl 08:04 »
Detta seminarie är vad jag förstår arrangerat genom NGH så det är ett nordiskt projekt...
Låter ju väldigt spännande..

annan

« Svar #14 skrivet: 22 aug-07 kl 14:13 »
det i uddevalla kostade 150 kr (!) inte mkt.

Martin S

« Svar #15 skrivet: 22 aug-07 kl 15:56 »
Seminaret er prisvärd... men resan til bohuslän kostar också... Har nog bestämt mig för Åland för att det är lagt bredare upp. Alan Waller finns ju kvar. Kanske man kunde locka honom til Skåne/Blekinge i samarbete med rätt organisation.
f-ö kunde någon deltagare från värje seminar beratta för andra här på forummet. Eller göra en artikel i medlemstidningarna, men då hamnar vi genast i rasfacken.

Jag förstår faktisk inte, varför att hållare av allmogefår, rya, spelsau m.v. inte delar sina intressen mycket mer. Bevarandearbetet måste man naturligvis hålla isär, men fårens möjligheter har ju mycket gemensamt
« Senast ändrad: 22 aug-07 kl 17:17 av Martin S »

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 aug-07 kl 20:40 »
Oj! Min prisklass:) Kan hända jag också tar mig till Uddevalla. Isåfall sammåka annan?

annan

« Svar #17 skrivet: 23 aug-07 kl 13:04 »
lollo har PM

maken klippte en lillbagge igår vars ull ser jättefin ut, övade mig på att spinna med slända idag ;D

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #18 skrivet: 24 aug-07 kl 11:40 »
Åh. Jag är ju besatt av ull. Men bor i Västerbotten. Blir nog inget seminarium för mig.....
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Martin S

« Svar #19 skrivet: 30 aug-07 kl 10:45 »
Vil bara påminna & reklamera för seminaret på Åland. Nu har jag i alla fall anmällt mig, och det låter verkligen spännande.

Sista frist är 1. september, så det är nu!
« Senast ändrad: 30 aug-07 kl 12:24 av Martin S »

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser