Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nybörjarförvirring  (läst 2912 gånger)

morellen

• Västergötland
nybörjarförvirring
« skrivet: 14 aug-07 kl 15:58 »
Är inne på att skaffa får för att hålla marken uppbetad, har läst det jag hittat men funderar över en del saker.

*räcker det med att man skaffar ett produktionsplatsnr eller måste man ha andra tillstånd?
*är det bäst att skaffa djuren på hösten eller våren?
* låter det vettigt att börja med fyra eller fem djur till tre ha?
*var hittar jag ritningar eller idéer till fårhusbygge o inredningsdetaljer?

Gräbban

• -
Re:nybörjarförvirring
« Svar #1 skrivet: 14 aug-07 kl 19:56 »
Det räcker med ett produktionsplatsnummer, sen har sjv koll på dig och du får en stalljournal som måste fyllas i osv. Det är billigast att köpa djur på hösten, och vill man ha dom tama går det ju enklast över vintern när man utfodrar dom. Däremot behövs ju hö.
Antalet djur låter väl rimligt. Själv blev jag överraskad av hur mycket bete dom faktiskt behöver, så avvakta en säsong innan du skaffar fler.
Fårhus är det enklaste som finns, i princip, sen finns det mängder av tips om man vill ha det lättskött osv. Vi har bara byggt en stor box inne i stallet där dom under vintern går ut och in som dom vill.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 15 aug-07 kl 06:41 »
Jag bidrar med en inredningsdetalj  ;) : sätt höhäckarna (och vattnet) så att du kan fylla på dem utifrån. Jag gjorde i vintras misstaget att sätta dem mitt i boxen, och det blev väldigt bökigt att ta sig fram med ensilaget bland tackorna.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 15 aug-07 kl 17:17 »
Antalet djur låter väl rimligt. Själv blev jag överraskad av hur mycket bete dom faktiskt behöver, så avvakta en säsong innan du skaffar fler.

Vi som brukar påtala just det faktumet  :) brukar alltid bli kallade för tråkigt negativa ....

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 15 aug-07 kl 23:17 »
Vi som brukar påtala just det faktumet  :) brukar alltid bli kallade för tråkigt negativa ....

/Rosa

Fast fler får än 4-5 måste man väl kunna ha på 3 ha? Om marken inte bara är sten och bara ska användas till bete. Jag har de tre baggarna på en knapp halv ha och de ser ut som julgrisar och har gott om mat.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

morellen

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 aug-07 kl 18:13 »
tack för svar!

Har kommit på en fråga till, hur blir det med gödselhanteringen? Eller räknar man med att en djupströbädd är så färdigbrunnen att man kan lägga den direkt på odlingarna vid utmockningen?

Martin S

« Svar #6 skrivet: 19 aug-07 kl 12:22 »
En djupströbädd er inte riktigt brunnen eftersom den är så kompakt. Jag kör ut min på sommaren och lägger den i en väl upplaggd hög. Ser till att luckra upp och vattnar efter behov, då bädden brukar vara ganska torr. Värmen som utvecklas torkar ytterligere ut, och då kan processen stanna av.
Men sköter man lite om den, brinner den snabbt och blir till prima trädgårdsgödsel.

Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

morellen

• Västergötland
SV: nybörjarförvirring
« Svar #7 skrivet: 18 feb-08 kl 17:58 »
puttar upp min gamla tråd med ett par nya, förvirrade frågor *s* Har inte hunnit skaffa några får ännu men planerna är lite närmare förverkligande iaf.

Måste man fixa produktionsplatsnr långt i förväg eller räcker det att ansöka om det när man vet att man hittar de får man vill ha?
Vilka krav brukar det finnas på gödselhanteringen? Är det OK att bara mocka ur ströbädden o låta den efterkompostera eller krävs det någon platta för att hindra urlakning?
Hur mycket hö respektive halm skall man räkna med att det går åt på ett ungefär?
Hur hittar man en vettig slaktare om man nu skall våga sig på lamm så småningom?

Fritjoff

« Svar #8 skrivet: 18 feb-08 kl 20:20 »
Vilka krav brukar det finnas på gödselhanteringen? Är det OK att bara mocka ur ströbädden o låta den efterkompostera eller krävs det någon platta för att hindra urlakning?

Ja, detta beror på var du bor och hur noggrant du vill följa förordningarna, för det finns många. Just med fårbädd är det ju lite annorlunda än säg ko eller häst, men det finns bestämmelser för att minimisera urlakning. Det finns områden i Sverige som är extra känsliga, och där är förordningarna hårdare. Gödselhantering är viktig, speciellt för folk som är miljömuppar. Rätt hanterat så är det positivt för naturen. Jordbruksverket har en himla massa läsning på detta, www.sjv.se, och din kommun har deras egna förordningar också.

Det finns undantag för många regler beroende på antal djurenhet. För får så är en djurenhet = 10 får.

Kungsbacka kommun har en rätt bra förklaring av några regler. Flera av dessa är lokala regler så kolla din egen kommun! http://www.kungsbacka.se/sitetemplates/KBInformationPage____13083.aspx

morellen

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 19 feb-08 kl 21:10 »
tack för bra tips om vidareläsning. jag får ringa o kolla för de hade inte lagt upp vidare mkt info online i min komun.

Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser