Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur gör man nu då?  (läst 1268 gånger)

lenamaria

• Gäst
hur gör man nu då?
« skrivet: 14 aug-07 kl 15:58 »
Hej igen !Tack för alla idéer om hur vi ska få våra höns och tuppen inte minst, mindre skygga. vi kör nu med majs på burk och annat godis.
 En annan fråga jag har nu är hönan som ligger på 6 ägg. Hon har varit sur länge men vi har tagit bort äggen. Fast nu ligger hon på 6 ägg i en holk som står på golvet. Ska holken få stå kvar? på golvet,  hon har legat på äggen ngr dagar nu, kanske 4-5. Vi märkte upp dem en dag då hon gick ut en stund så att inga andra skulle lägga sig i, som man säger.Kan kycklingarna gå med de andra eller blir de elaka mot de små liven eftersom de är rädda för det mesta? >:(

Skojarbråten

Re:hur gör man nu då?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-07 kl 22:40 »
Om ni vill ha fram kycklingar är ett hett tips att inte flytta på holken. Jag har ett par gånger försökt flytta "redet" till ett i mitt tycke bättre ställe och då har de direkt gått av äggen eftersom de inte alls varit överens med mig om vad som är bra och dåligt.

De kycklingar som har kläckts här har fått bli räddade från sina elaka pappor. Tuppen kan vara hur chevaleresk som helst ända tills kycklingarna kommer, då har han hackat dem. Jag har då satt hönorna ensamma med kycklingarna några veckor, sedan har det gått bra även med tuppen.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 15 aug-07 kl 00:33 »

De kycklingar som har kläckts här har fått bli räddade från sina elaka pappor. Tuppen kan vara hur chevaleresk som helst ända tills kycklingarna kommer, då har han hackat dem. Jag har då satt hönorna ensamma med kycklingarna några veckor, sedan har det gått bra även med tuppen.

Tänk så olika det kan vara, mina Kinda tuppar var exemplariska pappor, visade de små gott att äta, hade dem under vingarna på sittpinarna, låg ner med de små på ryggen etc etc.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #3 skrivet: 15 aug-07 kl 05:39 »
Min första kycklingkull särade jag på hönan och de andra hönsen och tuppen. Det var ganska problematiskt den dagen de skulle föras ihop igen. Hönorna slogs så det rök men det var aldrig någon fara för de små. Andra gången byggde jag en "barnkammare" runt hönan strax innan det var dags så hon och ungarna fick vara ifred men ändå mitt ibland de andra, och efter en vecka släppte jag ihop dem igen. Hennes egen kullsyster, den äldsta hönan av de andra, slogs hon med när hon kom ut, men annars gick det hur fint som helst. Tuppen var aldrig ett problem. Lycka till
Den som har en lever får se

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 1 användare
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser