Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm som inte äter  (läst 3308 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Lamm som inte äter
« skrivet: 14 aug-07 kl 15:20 »
Ett bagglamm som föddes den 26/6 är hängig och har slutat äta. Upptäckte i förrgår kväll att han bara följde efter sin mamma och syster men, inte åt själv. Har gett honom 3 dl. mjölkersättning igår och 1dl idag + 1 Msk energibalans idag (i mungipan med hjälp av en spruta. Han har också fått en nypa tokosel i mungipan i tre dagar. Igår åt han lite lammpellets (Lamm fiol) men, idag är han inte intresserad. Han dricker mycket vatten, han diade igår men, har inte sett honom göra det idag. Systern diar och mammans juver verkar helt ok. Ringde Fårhälsovården innan idag men, samtalet bröts innan jag fick något tips. Sen var det upptaget och nu är det ingen som svarar. Min vanliga vet, har jag inte lyckats få tag på.

Några tips? Jag vill ju att han ska få mer energi så han orkar äta själv. Därför är jag tveksam till hur mycket ersättning och vatten han ska få dricka men, jag antar att han är törstig eftersom han dricker så mycket. Nu står han mest och tittar på gräset och tuggar kanske i sig ett blad här eller där. Sen ligger han väldigt långa stunder. Jag kollade om han kanske blivit ormbiten men, kunde inte hitta något konstigt när jag kände igenom honom. Han har 39,3 i temp och det tyder väl inte på någon infektion precis.

Något tips på vad jag kan göra? Kan jag ge mer energibalans, tokosel? Har även kalk och vitaminer som jag kan ge i munnen. Är osäker på dosen till lamm när de gäller de olika preparaten. Jag jag räkna bort diandet helt och ge honom mer ersättning?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Martin S

Re:Lamm som inte äter
« Svar #1 skrivet: 14 aug-07 kl 15:49 »
Jag skall inte göra mig allt för klok, lamm och får kan bliv hängiga och förlora ätlusten af många anledninger. Ämnesbrist, parasiter, infektioner, medfödda fel, ätit fel saker...

Men vist kan det vara så at man behöver att bryta en ond cirkel genom at ge djuret et energitilskott. Ta druvsocker (eller mixade russin) i vatten og ge honom bak i munnen med en avmaskningsspruta, alternativt en plastflaska med en lite bit slang. Dessutom kan 1-2 paket jäst sätta fart på vommen, om han inte har ätit på så länge, at jäsningen har stannat.
Om detta inte hjälper er det veterinär som gäller. Eller slakt, fast i detta fallet är han ju för liten för det.

Jag hade själv ett drägtigt årslamm med liknande symptom i vintras, hun repade sig efter denna behandling, fast det tog några dager. Jag vet entligen inte vad som var felet från början.
« Senast ändrad: 14 aug-07 kl 21:32 av Martin Stoltze »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 15 aug-07 kl 17:43 »
Erfarenheten har visat att hängiga unga lamm oftast har LUNGINFLAMATION så jag skulle ta lammet med mig till veterinären  ;)

Mvh
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 15 aug-07 kl 23:12 »
Aha lunginflammation, kan de ha det utan feber? Han är lite piggare nu men, äter fortfarande inte med någon reda. Dricker mycket dock. Om han inte är ännu bättre imorgon får det nog bli en tur till veterinären.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 1 användare
Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser