Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mager kanin  (läst 2679 gånger)

Falin

• -
Mager kanin
« skrivet: 14 aug-07 kl 13:16 »
En av kanindamerna har tappat i vikt medans vi var på semester, vad kan jag göra för att hjälpa henne lägga på sig igen? De har fri tillgång till gräs just nu, och i vanliga fall ger jag lite hel havre och betfor också. Jag hade tänkt para henne i september, och vill ju att hon ska vara i bra hull först förstås.

Dandelia

• Gäst
Re:Mager kanin
« Svar #1 skrivet: 14 aug-07 kl 14:21 »
Men? Är det inte bra att hon är smal om du ska avla på henne?  ???

/Dandelia

Gösta

« Svar #2 skrivet: 14 aug-07 kl 22:26 »
Om du inte använder kraftfoder utan bara gräs så tappar de flesta kaniner vikt vid den här tiden. Gräset tappar mycket av sin näring efter juli månad. Börja försiktigt med ett riktigt kaninpellets så kommer du att få "rätt" hull på din kanin.
Gösta

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 15 aug-07 kl 06:35 »
Är det rabbfor som gäller då? Och finns det i mindre än i storsäck?

Dandelia: Nu är hon under smal, tyvärr.... Jag har förresten alltid fått lära mig att djur som ska avlas på hellre ska vara något överviktiga, för att lättare bli dräktiga. Men det kanske inte gäller kaniner? Hur som helst vill jag i alla fall ha upp henne i normalvikt igen.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 15 aug-07 kl 06:44 »
när jag handlar på lantmännen så kan man få olika fodersorter i lösvikt, d.v.s de har öppna påsar stående i butiken som du får köpa några kilo ur, men jag är inte säker på att det gäller rabbfor, då det inte ingår i det ordinariesortimentet utan får beställas hem, i alla fall i de tre lantmännen som jag handlar hos.
var vor du ? om du bor i närheten av mig så ahde du ju kunnat köpa lite löst av mig isåfall ( varberg) annars får du kolla om det finns någon annan som har att sälja löst.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Dandelia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 aug-07 kl 10:04 »
Dandelia: Nu är hon under smal, tyvärr.... Jag har förresten alltid fått lära mig att djur som ska avlas på hellre ska vara något överviktiga, för att lättare bli dräktiga. Men det kanske inte gäller kaniner? Hur som helst vill jag i alla fall ha upp henne i normalvikt igen.

Oj, tror att nån veteran får förtydliga ang vikt! Jag är novis men har hört att det är lättare att få smala djur (ej magra dock) dräktiga. Övervikt ska ställa till snarare än hjälpa, tror jag. Men om din hona tappat mycket är det ju hursomhelst bra att få upp henne i rätt vikt.  :)

/Dandelia

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 15 aug-07 kl 10:31 »
Lagom är bäst  ;D
Landsflykting i storstan...

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 16 aug-07 kl 09:31 »
Jag har nu inventerat kaninmatsutbudet där jag bor, och det var ganska nedslående.... Det finns enbart den sortens mat som säljs i djuraffären.

Det dröjer åtminstone en vecka innan jag kan ta mig till Lantmännen eller någon annan foderhandel som kan tänkas ha kaninmat, finns det någon bättre hemmablandning än havre och betfor som jag kan ge så länge?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 16 aug-07 kl 10:57 »
Det dröjer åtminstone en vecka innan jag kan ta mig till Lantmännen eller någon annan foderhandel som kan tänkas ha kaninmat, finns det någon bättre hemmablandning än havre och betfor som jag kan ge så länge?

Jag skulle kompletera med en torkad brödkant eller hårdbröskiva.
Landsflykting i storstan...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 16 aug-07 kl 10:58 »
Jag har nu inventerat kaninmatsutbudet där jag bor, och det var ganska nedslående.... Det finns enbart den sortens mat som säljs i djuraffären.

Du kan ge gräs, kvistar, blad från träd, torkat bröd, äpplen, knäckebröd osv..det finns massor i ett vanligt hushåll som kaninen kan äta.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #10 skrivet: 17 aug-07 kl 06:45 »
ring och kolla med lantmännen vad de är för foder som du ska ha så de har det hemma. hos lantmännen där jag bor så har de bara stampe hemma så de får beställa hem foder till mig varje gång. och det tar ungefär en vecka....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Falin

• -
« Svar #11 skrivet: 17 aug-07 kl 07:32 »
ring och kolla med lantmännen vad de är för foder som du ska ha så de har det hemma. hos lantmännen där jag bor så har de bara stampe hemma så de får beställa hem foder till mig varje gång. och det tar ungefär en vecka....

Ja, det ska jag definitivt göra. Tidigare försök till foderinköp åt fåren på Granngården har inte varit så lyckosamma precis....så den läxan har jag allt lärt mig.  >:(

Kvistar, grönsaker osv får de redan, fast just torkade brödkanter har vi inte provat ännu.  ;)

Valiant

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 aug-07 kl 11:42 »
Hej

Je henne Vitamin C i vatten och tittar hur der fungera

4st tabletter på 10l

Mvh Valiant :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser