Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dålig mamma??  (läst 1266 gånger)

salo

• Gäst
dålig mamma??
« skrivet: 14 aug-07 kl 03:10 »
Har en dvärgvädur som jag parat två gånger.Första gången fick hon en dödfödd unge,andra gången fick hon fem ungar en hade hon lagt i boet och ätit upp huvudet på,de andra låg döda,.utspridda på golvet med fosterhinnerna kvar.Efter drygt ett dygn fick hon en unge till som var dödfödd.Vågar jag para henne igen?

Potatisblomma

• Södermanland
Re:dålig mamma??
« Svar #1 skrivet: 14 aug-07 kl 08:59 »
Hmmm, jag hade nog skaffat en annan hona att avla på...

Är det något speciellt som stört henne när hon födde? I så fall skulle jag kanske prova igen.  Om allt varit som vanligt och hon ändå tuggar på bebisarna så sker antagligen samma sak igen nästa gång.

Inte kul med mördarkaniner  :(
Landsflykting i storstan...

camizz

• Djur camilla
« Svar #2 skrivet: 14 aug-07 kl 10:32 »
kan hon vara en stressad kanin?
eller är de stress runt henne? går hon med någon annan? de kan vara de dom tyvärr dödar sina små för.
/camilla
vill ha många hönor

salo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 aug-07 kl 15:38 »
Här var ingen hemma när hon födde,så jag vet inte om något kan ha stressat henne.Finns det kaniner som beter sig så här med alla sina kullar?

klorofyll

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 aug-07 kl 17:51 »
Jag har för mej att någon, här i någon tråd, att kaniner inte äter på sina ungar. Hur är det?
Det jag kom att tänka på när du skrev om att huvudet var borta, var råttor.
Det var i vintras jag hade problem med råttor. En hona fick väldigt många ungar och några dog rätt snabbt. När jag skulle fylla på hö i höhäcken så låg där en unge med huvudet i princip borta. Det kunde inte vara honan, hon dog sen. Antingen av att det blev för mycket med så många ungar (14) eller av chock. Sedan blev en annan honas ungar angripna, de var lite äldre, en hade de släpat ur buren, den satt på golvet, biten i huvudet. De andra var också bitna i huvudet, men troligtvis för stora att få död på. Den stackars honan var chockad, så jag hade henne inne en tid, hon var som paralyserad. En hemsk upplevelse....

salo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 aug-07 kl 18:12 »
Min kanin är inne i mitt hus i sin bur,så några råttor har där inte varit ( hoppas jag  :D) Kan hon ha trott att hon åt upp moderkakan????

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 14 aug-07 kl 21:00 »
Det förekommer att kaninmamman äter upp ungarna. Det jag sett är väldigt små ungar, under en vecka gamla.

Det sägs att det är skrämda elle stressade kaniner som gör så, jag tror det också, men vet inte.

Edgar

Gösta

« Svar #7 skrivet: 14 aug-07 kl 22:14 »
Ett nät med maskor på 25x25 mm stoppar inte en råtta!
Att en hona biter igäl ungar har visat sig vara fel som oftast.
De kan ha svårt att få ut ungen och då drar de ut den. Det händer då arr den går av helt enkelt. Men visst händer det att de biter igäl också.
Gösta

salo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 aug-07 kl 00:53 »
Kanske ska jag prova att ha henne ute i urebure vid nästa dräktighet,kanske känner hon sig lungnar där när hon ska ha sina ungar,inte lika mycket spring med hundar o ungar,som inne i vårt hus. Fast samtidigt så gick det bra med den dödfödde försts ungen ,hon slickade den och åt upp moderkan.Men nästa kull då hon fick fem st (6)Så hade hon inte slickat av hinnsäckarna städat bort blodet dom bara låg där döda och hon verkade mest orolig.Kanske är det bättre om jag är hemma i allafall,kanske är hon lugnare i min närvaro.Kan det vara så med innehus kaniner?

salo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 aug-07 kl 00:57 »
Eller kan det vara så att förlossning var så jobbig att hon inte riktig orkade att ta han om dom,hon är åtta månader

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser