Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   nyblivna hönsägare,  (läst 1870 gånger)

lenamaria

• Gäst
nyblivna hönsägare,
« skrivet: 13 aug-07 kl 19:44 »
Hej, vi har en liten fråga: Vi tycker att Hedemora verkade vara en kavat och trevlig ras.vi köpte  4 st. årsgamla hönor och en tupp i maj månad.  Nu har vi lite funderingar, vi tycker att de är så skygga och rädda, ja, rent hispiga. Bara vi visar oss springer de som galna!skriker och kacklar. Gömmer sig i gräset och trycker i hörnen.Var transporten på 20 mil i bil skadlig eller är de för ensamma??? jag försöker att sitta hos dem inne och ute för att vänja dem men det har man ju inte tid med mer än en kvart eller så. har ni några tips!?!? hälsningar   ???lenamaria

orloff

• Gäst
Re: nyblivna hönsägare,
« Svar #1 skrivet: 13 aug-07 kl 20:24 »
En del individer är tyvärr sådana och det smittar av sig på de andra. Har mycket med att göra hur de har växt upp, har de varit vana att man plockar med dem o.s.v.  Det blir nog svårt att få dem tamare - nu har ni ju haft dem ca 3 månader så de borde funnit sig till rätta.  :-\

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #2 skrivet: 13 aug-07 kl 21:05 »
Våra Hedemorahönor åkte bil i 45 mil innan dom var hemma och dom tog ingen skada av det. Dom var också mycket skygga i början och är det till viss del fortfarande, har haft dom sedan midsommar ! Men nu springer dom till mej när jag ropar på dom och jag har alltid gett dom mat när jag ropat på pullorna. Just att kalla på dom och kasta till dom godbitar är ett säkert sätt att få hönsen tama, godbitarna gör att dom förknippar dej med något som är positivt för dom. Ge det lite tid, förhoppningsvis kommer dom att bli lite tamare av sig. Lycka till !!

/Gugge

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 13 aug-07 kl 21:08 »
Kör med godis.
Majs på burk är mums ;)
Det är klart att ni sinom tid, får dem tama.
Ni kanske får ha dem i en mindre gård, till börja med,
så att ni kommer dem nära.
Lycka till
Hedemorahöns

Melica

« Svar #4 skrivet: 13 aug-07 kl 23:49 »
När jag fick mina hönor var de väldigt rädda. De sprang till andra änden av hönshuset så fort jag kom. Eftersom jag var ovan vid hönor var jag lika glad för det, så jag gjorde inget särskilt för att få dem tama mer än att stå stilla. Nu har det gått ett år, och det är bara en höna som fortfarande envisas med att springa iväg. De övriga promenerar istället rakt över mina fötter, när jag kommer på morgonen får jag verkligen se upp så jag inte kliver på någon. Även när de är ute brukar de envisas med att kliva på mina fötter. Jag kommer inte riktigt ihågnär det vände, men det tog lång tid, kanske ett halvår. Det märks fortfarande skillnad mot de kycklingar jag kläckt i maskin, de är nästan fånigt tama.
« Senast ändrad: 13 aug-07 kl 23:51 av Melica »
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Nypålandet

« Svar #5 skrivet: 14 aug-07 kl 00:09 »
Mina var tamare än dom är nu. Mest (tror jag) för att jag bara tar hand om dom & inte "gullar" med dom (jag tänker ju äta upp deras ägg osv osv).

Däremot har jag ett gäng kycklingar som blivit tama...

carmencha

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 aug-07 kl 02:03 »
Hej, vi har en liten fråga: Vi tycker att Hedemora verkade vara en kavat och trevlig ras.vi köpte  4 st. årsgamla hönor och en tupp i maj månad.  Nu har vi lite funderingar, vi tycker att de är så skygga och rädda, ja, rent hispiga. Bara vi visar oss springer de som galna!skriker och kacklar. Gömmer sig i gräset och trycker i hörnen.Var transporten på 20 mil i bil skadlig eller är de för ensamma??? jag försöker att sitta hos dem inne och ute för att vänja dem men det har man ju inte tid med mer än en kvart eller så. har ni några tips!?!? hälsningar   ???lenamaria

Hej!

Mina Vorwerk är lite hispiga,  rasen är så.
De har växt upp här sedan de var små med mycket kärlek o snack, men om någon annan än jag kommer in så blir de stirriga. Tråkigt, men en del raser är så. Andra raser jag har kan hoppa upp på min axel o hänga med.
mvh Carmen

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser