Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sårskorpor på öronen  (läst 2685 gånger)

drakvinga

• Småland
sårskorpor på öronen
« skrivet: 13 aug-07 kl 10:15 »
Hej allihopa
Jag har en undran om min kanin som jag nyss tagit över från en kollega som inte ville ha den längre.
Det är en franskvädur som är gammal.
Efter jag haft den några månader så såg jag att den hade lite skorv längs ned på öronen. Den kliade på det och det blev små sår. Jag smörjde det med helosan och höll rent med jodopax och såren försvann. Några veckor senare såg jag samma sak längs upp på öronen. där som sitter fast i huvudet liksom.
Det var små sår som han snabbt kliade upp så det vätskade.
Övervägde att åka till veterinär så jag ringde och frågade lite och dom sa att jag kunde smörja med pencilinsalva som jag fick utskrivet.
Nu har jag gjorde det i nästan fyra dagar. Och nu till det äckliga.

sårskorpan har lossnat på båda sidorna av öronen som en "kaka" Under sårskorpan så är det rosa och frisk hud utan irritation. Fast huden är utan hår ??!!
Ska jag fortsätta och smörja de här sju dagarna som jag skulle?, ska jag åka till veterinären (kostar ju lite grann)?

Har någon varit med om detta förut? Trodde först det var öronskabb men inne i öronen så är det helt rent och fint och rosa.

ska tilläggas att han har det helt rent i buren och bor inne i en box i stallet så det kan inte bero på att det varit skitigt?

Tacksam för inlägg
kram på er
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Dandelia

• Gäst
Re:sårskorpor på öronen
« Svar #1 skrivet: 13 aug-07 kl 11:25 »
Men? Vad är det som är äckligt ??? Pälsen växer ut igen, oroa dig inte. Fortsätt smörja som veterinären sagt så inte bakterierna kommer tillbaka.

/Dandelia

drakvinga

• Småland
« Svar #2 skrivet: 13 aug-07 kl 11:47 »
Sårskorpan var väl inte det vackraste jag sett  :o
« Senast ändrad: 13 aug-07 kl 11:49 av drakvinga »
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Dandelia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 aug-07 kl 21:10 »
Hi hi, sårskorpor brukar inte få skönhetsmedaljer precis. Jag förstår vad du menar. Men jag skulle inte oroa mig, det låter som läkningen är i full gång.

/Dandelia

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 3 användare (1 dolda)
gotthard, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser