Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ideer om hur man kan spara pengar  (läst 12477 gånger)

sommarsol

Re:Ideer om hur man kan spara pengar
« Svar #20 skrivet: 03 mar-07 kl 19:08 »
Om man redan har bredband hemma kan man ringa gratis med hjälp av Skype istället för att ha fast telefon. Spar en hel del pengar varje månda.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 03 mar-07 kl 21:53 »
man behöver inte så mycket mat som man kan tro, och absolut inte 2st lagade mål mat varje dag, förstår att du har hög matkostnad.
baka så mycket du kan själv,pizza, paj mm.

manna

• -
« Svar #22 skrivet: 03 mar-07 kl 22:20 »
man behöver inte så mycket mat som man kan tro, och absolut inte 2st lagade mål mat varje dag, förstår att du har hög matkostnad.
baka så mycket du kan själv,pizza, paj mm.

Oj, det där stämmer bara halva året för mig! Jag äter gärna lättlunch (fil med bär ex) på sommarhalvåret, då värme ofta gör att min aptit avtar, men på vinterhalvåret är jag definitivt hungrig på "riktig" mat.

Håller helt med dig om bakningen!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Radar

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 04 mar-07 kl 13:27 »
Om man redan har bredband hemma kan man ringa gratis med hjälp av Skype istället för att ha fast telefon. Spar en hel del pengar varje månda.

Alldeles riktigt är inte detta. Att ringa till en annan person som också har Skype installerat på datorn är mycket riktigt gratis, men ska man rinka till en vanlig telefon eller till mobil så får man vackert betala för det.

Jag personligen fösöker påverka alla mina bekanta med bredbandsuppkoppling att lägga in Skype på sin dator. Detta skulle nog göra att man håller tätare kontakt med varandra. Eller vad tror ni andra?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 04 mar-07 kl 15:31 »
Oj, det där stämmer bara halva året för mig! Jag äter gärna lättlunch (fil med bär ex) på sommarhalvåret, då värme ofta gör att min aptit avtar, men på vinterhalvåret är jag definitivt hungrig på "riktig" mat.

Håller helt med dig om bakningen!

jag äter gärna lättlunch vilken tid på året det än är efter att ha sett programmet
"vi äter oss till döds" jag blev så äcklad av att se dessa människor äta.
jag ska iallfall dra ner ordentligt på läsk,godis och söta saker (det är ganska mycket sådant i vårat hushåll just nu tyvärr)

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #25 skrivet: 20 mar-07 kl 21:40 »
Gå ur Svenska kyrkan och sänk skatten med ett par procentenheter.

Morran

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 20 mar-07 kl 21:54 »
Alldeles riktigt är inte detta. Att ringa till en annan person som också har Skype installerat på datorn är mycket riktigt gratis, men ska man rinka till en vanlig telefon eller till mobil så får man vackert betala för det.

Jag personligen fösöker påverka alla mina bekanta med bredbandsuppkoppling att lägga in Skype på sin dator. Detta skulle nog göra att man håller tätare kontakt med varandra. Eller vad tror ni andra?
Absolut! Jag är också anhängare av Skypesekten och har nu i flera år försökt att få min mamma som jobbar långt bort att installera Skype på sin laptop.

Annars har jag de viktigaste människorna inlagda i mina Skypekontakter och resten? Ja, det får vänta tills det är lågpris på telefonin om de vill att jag ska ringa dem...man kan ju göra så mycket trevligare saker med telefonpengarna :P

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 20 mar-07 kl 23:14 »
Ja, frukt och grönsaker är himla dyrt. Bäst ifall man inte behöver köpa. Det gäller ju att vara flitig när det är skördetid.
 Även om man bor i lägenhet. Det finns många billiga grönsaker att köpa under högsäsong, och har man tillgång så kan man ju ha en liten odlingsplätt eller hjälpa någon som odlar och få "betalt" i form av skörd. Jag hade jättegärna sett en sådan filur hos mig ;D
Att äta vegetarisk middag är också ett sätt att sänka kostnaden för mat. Det är betydligt billigare med sojabönor än kött :D

Om man nu är en prylsamlare, kan det vara dags att vända på den steken och sälja bort en massa prylar. Det ger ju inte lägre kostnader, men mer pengar ;D

jag tycker inte alls att frukt och grönt är dyrt.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #28 skrivet: 21 mar-07 kl 08:28 »

Sälj TV:n och säg upp alla relaterade tjänster. Bort med tidningar, de kan läsas på nätet eller på biblioteket. TV-avsnitt går att ladda ner på nätet och se på datorn, fast det är förstås olagligt, fy!

Nehej, på tex. svt.se kan man helt lagligt titta på gamla program (lägga ofta ut dagen efter de sänts). Dessutom finns det utlagt gamla filmer om det ena och det andra. Att göra träskor och sånt. Rekommenderas!

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 22 mar-07 kl 21:11 »
istället för att åka på semester,kanske ta en cyckletur på någon cyckel eller vandringsled.

fiske är underbart avkopplande och har man tur får man många fiskar.

föredrag (en del kostar och en del är gratis)passa på att skaffa dig gratis kunskap.

hyr en kanot.mysfaktor.

upptäck din egen stad

självplockning utav bär.

att leva billigt behöver inte betyda att man försummar sig själv.

köp icke djurtestade krämer mm på yves rocher och body shop,eller använd gurka,apelsin mm.

avsluta onödiga prenumerationer.

ha alltid med en flaska vatten på dina resor,även resan till och från jobbet.det är dyrt att köpa läsk i kiosk.

Sia

• Dalarna
« Svar #30 skrivet: 22 mar-07 kl 23:26 »
avsluta onödiga prenumerationer.

Läs tidningen på biblioteket.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #31 skrivet: 23 mar-07 kl 12:44 »
Läs tidningen på biblioteket.

och/eller på nätet!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skytten

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 23 mar-07 kl 13:33 »
I butiken är frukt och grönt DYRT. Man kan köpa kött för ca 30/kg och så vill de ha 14.50 för ett knippe persilja. Paprika kan kosta en femtilapp, och smaklösa tomater 25 kr.

För att få ner kostnaderna, gäller det att ha förådshushållning, även om man själv inte har möjlighet att producera själv, så kan man handla i stora partier, när det är säsong.  Kål kan kosta en tiondedel då, morötter köper man för hela vintern, liksom man kan skaffa andra rotfrukter billigt "en gång om året", bor man inte i lägenhet har man ju plats, om inte nån annan stans än i en stuka.

Konservera,frysa, torka och jäsa, lägga in, detta gäller inte bara grönsaker och frukt, utan det allra mesta av livsmedeln.

Man vet lite mer om det man stoppar i sig och kostnaden blir så låg att det knappast går att sänka den mer utan att låta bli att äta gott.

Köper jag en gris, betalar jag under 20:-/kilot, den är inte KRAV, men jag vet hur den är uppfödd, och den har inte åkt land och rike runt. Det går att få "kötträkningen" till en femma om dan/pers utan att vara återhållssam.

Rotfrukter kostar ungefär 3-5 kr Kg, persilja kan alla ha plats till att odla.

Salta in sill på hösten.

Bröd lönar sig oxå att göra, jämför inte det hembakade, med det billigaste brödet, det är inte samma vara, jämför med bra bröd, som kostar sådär en 25-30/st. baka en stor sats om du inte har gott om tid att göra det ofta.

Sen blir man ju så busy, att man inte hinner fara omkring och göra av med onödiga pengar.

Klädkontot går att dra ner till ungefär 1000:-/år utan att man behöver vara en trashank.

Framförallt BO BILLIGT, det blir millioner under livstiden.

Det går att leva på god nivå, utan att spendera, ofta kan min fru och jag spara några tusen, på vår disponibla inkomst på ungefär 10 tusen.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 26 mar-07 kl 15:08 »
här kommer ett par tips ur min "sparpärm"

*museer
*amatörkonserter i musikskolor osv.
*svenska kyrkans evenemang.
*amatörteatersällskapet
*konstgallerier
*operan (genrepskvällar)lyssnarplatser finns alltid billigt.
*teatrar (genrepskvällar)
*biblioteket
*föredrag av föreningar ,studieförbund.
*föreningsaktiviteter
*umgänge i hemmet
*promenader
*löpning
*fågelskådning
*tipspromenader
*grillning
*friluftsgårdar
*vandringsleder
*fiske
*cyckla
*kanot

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 17 sep-07 kl 16:03 »
puttar upp

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 22 sep-07 kl 19:00 »
Hålla inne på onödiga utgifter är väl det som man bör göra.
Alla har olika onödiga utgifter, rannsaka sig själv är bra.
/A

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #36 skrivet: 10 nov-07 kl 13:56 »
I butiken är frukt och grönt DYRT.
För att få ner kostnaderna, gäller det att ha förådshushållning, även om man själv inte har möjlighet att producera själv, så kan man handla i stora partier, när det är säsong.  Kål kan kosta en tiondedel då, morötter köper man för hela vintern, liksom man kan skaffa andra rotfrukter billigt "en gång om året", bor man inte i lägenhet har man ju plats, om inte nån annan stans än i en stuka.
Man vet lite mer om det man stoppar i sig och kostnaden blir så låg att det knappast går att sänka den mer utan att låta bli att äta gott.
Köper jag en gris, betalar jag under 20:-/kilot, den är inte KRAV, men jag vet hur den är uppfödd, och den har inte åkt land och rike runt. Det går att få "kötträkningen" till en femma om dan/pers utan att vara återhållssam.
Rotfrukter kostar ungefär 3-5 kr Kg, persilja kan alla ha plats till att odla.
Jag fick syn på det här först nu så därför har jag inte frågat förrens nu. Hur gör du för att få tag på så billigt kött och grönt? Jag förmodar att du köper av någon bonde, hur får man reda på villka gårdar som säljer till privatpersoner? Om jag går efter krav registret så blir det mycket dyrare än att köpa dirket i affären.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Vitis

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 10 nov-07 kl 16:24 »
Jag fick syn på det här först nu så därför har jag inte frågat förrens nu. Hur gör du för att få tag på så billigt kött och grönt? Jag förmodar att du köper av någon bonde, hur får man reda på villka gårdar som säljer till privatpersoner? Om jag går efter krav registret så blir det mycket dyrare än att köpa dirket i affären.

Håll utkik längs vägen om du är ute och åker. Iaf. här ser man ofta skyltar där det står "potatis", "morötter", "lök", "äppel", "pumpa" osv. när det är säsong. Bönder som säljer lite av produktionen "vid sidan av". Köper man 100kg potatis på en gång får man oftast väldigt bra pris. ;)

Kött annonseras nog inte så ofta ut på det sättet så då får man ha lite kontakter och höra sig för.

begion

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 13 nov-07 kl 22:31 »

Ät inte kött - växtproteiner är betydligt billigare. Gör storkok av kikärtor och sojabönor. Röda linser kan man ha till det mesta. Choose kindness over killing and give peas a chance. :)

lenane

« Svar #39 skrivet: 15 nov-07 kl 22:41 »
Ha inga pengar i plånboken! Jag använder alltid kort när jag handlar så jag behöver inte ha några kontanter. Om jag känner mig sugen på något eller bara vill köpa någon tidning drar jag mig för det eftersom det känns dumt att betala en så liten summa med kort.

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser