Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ILT vaccinerade höns !?  (läst 10896 gånger)

carmencha

• Gäst
SV: ILT vaccinerade höns !?
« Svar #20 skrivet: 12 aug-07 kl 01:38 »
Hej

Jag vet två personer som vaccinerade och deras djur fick sjukdomen...de fick avliva alla och börja om från noll, med avelsägg.

mvh Carmen
« Senast ändrad: 12 aug-07 kl 01:38 av carmen »

EvaBritt

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 12 aug-07 kl 08:29 »
hej igen
jag hann inte skriva ngt förrän det blev skickat. gör ett nytt försök.
Om man vaccinerar sina djur och köper in ett nytt djur, ska man då omg vaccinera det nya djuret innan man sätter in den till de övriga? Kan dom bli sjuka av vaccinet? Jag tycker det är bra med vaccin men jag vill ju inte riskera att dom dör av det./jonssonsfrua

orloff

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 aug-07 kl 08:55 »
Hej

Jag vet två personer som vaccinerade och deras djur fick sjukdomen...de fick avliva alla och börja om från noll, med avelsägg.

mvh Carmen

Detta har jag aldrig någonsin hört talas om. (OM de inte vaccinerade när djuren var sjuka.)  Ska ta kontakt med smittskyddet omgående och höra om det är möjligt.
Vi har ju inte fått vaccinera så länge själva, är du säker att det var mot ILT?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 12 aug-07 kl 10:17 »
Om man vaccinerar sina djur och köper in ett nytt djur, ska man då omg vaccinera det nya djuret innan man sätter in den till de övriga? Kan dom bli sjuka av vaccinet?

Det finns en risk att vaccinerade djur kan smitta ovaccinerade. Därför skall man vaccinera alla djur eller inga.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #24 skrivet: 12 aug-07 kl 20:58 »
Hvis det ikke hadde vært så dyrt å sende døde fugler til SVA for obduksjon, hadde jeg gjort det hver gang jeg mistst en kylling eller høne. Jeg betalte over 700:-. Det syntes jeg var dyrt!
Skal jeg noen gang sende inn til SVA engang til, skal det være virkelig alvorlig!  :-X

Men, OM man skal vaksinere mot ILT, kan man risikere å få inn høns som bærer på smitten og på den måten være med å spre smitten videre når man handler med levende fugler.
Jeg har den oppfattningen at jeg heller vil vite om de har ILT eller ikke, for på dem måten å kunne hindre videre smittespredning.
Jeg har endel med norske veterinærer og hønsespesialisten for norges ledende produsent av mathøns og egg. Som mange har fått med seg er det forbudt å vaksinere mot ILT i norge, og man har gått godt hardt ut med å slakte ALT hvis man får påvist ILT. I norge er sykdommen blitt så sjelden at den skal ned katigoriseres som en klasse C sykdom.
Så, en så lenge..... jeg tror på å ikke vaksinere.
Får jeg sykdommen, slakter jeg ned å begynner på nytt!
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Silverfallet

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 12 aug-07 kl 21:17 »
Tråkigt nog skäms många för att djuren blivit sjuka. Därför håller de tyst och många fortsätter till och med sälja av de djur som är friska.   >:( Det är därför vi har så svårt att få bukt med denna sjukdom. SVA vet inte mer än ett litet litet antal av alla som blivit drabbade.  
Verkligen trist att folk gör så  >:(

Silverfallet

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 12 aug-07 kl 21:20 »
Om man som jag köpt unga Lohmann höns, är de vacccinerade?

Annars är jag intresserad av att gå samman med andra i Tidaholms, Falköpings, Skövde trakten om en omgång vaccin!

Hur ofta ska man vaccinera? Är de som katter och  hundar en gång om året?
Kommer  dom från kläckeri är dom vaccinerade.

Sally

« Svar #27 skrivet: 12 aug-07 kl 21:27 »
Var inne på SVA och läste då att:

Citera
ILT-vaccin är ett licenvaccin som kräver veterinär förskrivning (recept).

Sally

Går det...så går det!

Silverfallet

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 13 aug-07 kl 15:11 »
ILT vaccin köper du inte via recept av vetrinär utan beställer direkt av SVA. Kommer hem i postlådan. Ska förvaras svalt (kyl).
Vaccinet har kylgelé som är beräknat att hålla kylan under frakt.

Silverfallet

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 13 aug-07 kl 15:14 »
Jag har läst att om man vaccinerar för unga kycklingar så kan de bli sjuka. Man ska heller inte vaccinera djur som visar symptom på att redan ha sjukdomen. Däremot kan man vaccinera djur som man misstänker kan vara smittade (men alltså inte visar symptom) för att förhindra att sjukdomen bryter ut.
Vissa djur får biverkningar av vaccinet, oftast lättare ögoninflammation som går över på några dagar.
Detta får man info. om när man köper vaccinet.
Jag har aldrig hört att några friska djur blivit så sjuka av vaccinet att de behövt avlivas.

Rakadero. Ja det fungerar ungefär som på katter och hundar = första gången man vaccinerar sina djur så ska man göra det två gånger med några veckors mellanrum och sedan är det en omvaccination årligen för att djuren ska behålla skyddet.
Hönserier vaccinerar mot flera olika sjukdomar, jag vet inte vilka. Det kanske kan vara bra för dig att veta hur det ligger till med dina höns angående detta.

Det finns inte bevis i siffror och statestik på allt här i världen men det betyder nödvändigtvis inte att saker och ting inte existerar.
I detta fall har jag valt att gå på SVA:s antagande eftersom jag tycker att de har den största kunskapen och erfarenheten i sådana här saker. Svenska rasfjäderfäförbundet där jag är medlem rekommenderar också vaccination.
Jag brukar inte vaccinera mina kycklingar förrän dom är över 6 veckor alltså utan lampa redo att flytta ut till hönsen.
Funkar mycket bra.
Har även vaccinerat ett gäng med 4 veckors kycklingar (som yngst) vilket gick bra.

Sally

« Svar #30 skrivet: 13 aug-07 kl 15:18 »
Citera
ILT vaccin köper du inte via recept av vetrinär utan beställer direkt av SVA

Det var ju just därför jag blev så konfunderad- eftersom det står så som jag citerat när man går in och läser på SVA...

Sally
Går det...så går det!

Anna

• -
« Svar #31 skrivet: 20 aug-07 kl 11:19 »
Jag är så kluven till det här med att vaccinera. Är nog ganska emot det. Hur gör folk med genbanksanslutna djur? För man får väl inte vaccinera dem? Har man en massa raser + en grupp Åsbo tex så kan man väl inte vaccinera?
Hur blir det med naturruvade kycklingar som ruvas fram under en vaccinerad höna? Kan de stå emot smittan som hönan bär på tills de blir gamla nog för att vaccineras själva?
Jag bor i Västernorrland och känner bara till ett utbrott av ilt häromkring. Jag känner inte varenda en som har höns så det kan säkert finnas fler, men jag tror att vi varit ganska förskonade häruppe än så länge iaf. Därför tycker jag inte heller att vi häromkring bör vaccinera. Så långt det är möjligt ska man väl inte använda sej av vacccin, om det inte blir nödvändigt?
Vissa år kläcker jag ganska mycket kycklingar och säljer. När jag annonserar på blocket så ringer massor av folk och de allra flesta är "vanligt folk" som vill ha lite höns för barnens skull + få lite ägg. De kanske redan har några höns och vill ha några till eller skaffa tupp osv. Få är "inbitna hönsmänniskor" som är inne i uppfödar-vaccineringssvängen. Skulle jag vaccinera skulle jag ju inte kunna sälja till dessa. De skulle ju inte börja köpa vaccin från SVA för att vaccinera en gågn per år. Eller?! Jag tycker att det är kul att folk vill skaffa lite höns för att höja sin egen trivsel på landet, och jag vill gärna kunna hjälpa dem att köpa sina första efterlängtade höns eller kycklingar. De kanske sedan lämnar vidare ev kycklingar till nå'n granne eller släkting och inte kan man begära att alla då ska fortsätta ha koll på det här med vaccin.

Ni kanske tycker jag är helt ute och cyklar, men jag vill inte vaccinera mina höns. Det jobbiga är bara att folk i södra Sverige verkar helt vara inne på den linjen, så att köpa levande djur därifrån kommer snart att vara historia. Jag som ska ner på nationalen och gärna fått med mej lite mer djur upp. Får se hur det blir med det...
/Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

orloff

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 20 aug-07 kl 11:46 »
Bara för man vaccinerar bär ju inte hönsen på smittan. Se till oss själva---- vi vaccineras mot smittkoppor o.s.v. men inte smittar vi andra   ::)   Alltså det vi vaccinerar mot är att våra höns INTE ska få ILT. Kycklingarna vaccinerar du som vanligt när det är dax nästa år. Och på dem om någon märker du om smittan finns i hönsgården.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 20 aug-07 kl 12:03 »
Bara för man vaccinerar bär ju inte hönsen på smittan.

Från hästens mun:

Vaccinstammar av ILT-virus kan få ökad sjukdomsframkallande förmåga (patogenitet) om de smittar oskyddade höns. Risken bedöms som liten, men är tillräckligt stor för att man bör undvika att blanda vaccinerade och oskyddade höns (sådana som aldrig har kommit i kontakt med ILT-virus)

http://sva.se/sv/Malgruppsnavigering/Djursjukdomar/Fjaderfa/Vaccin-och-vaccination/Vaccination-mot-ILT/

orloff

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 20 aug-07 kl 12:52 »
Vaccinstammar av ILT-virus kan få ökad sjukdomsframkallande förmåga (patogenitet) om de smittar oskyddade höns. Risken bedöms som liten, men är tillräckligt stor för att man bör undvika att blanda vaccinerade och oskyddade höns (sådana som aldrig har kommit i kontakt med ILT-virus)

Ja, det är det man väljer emellan---- våga köpa in nya okända djur ovaccinerade  eller.......... :P

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #35 skrivet: 20 aug-07 kl 13:01 »
Har man kommit nära ILT så tror jag de flesta väljer att vaccinera, för att gå igenom det två gånger är det nog ingen som vill. Om några dagar väntar jag få besked om mina är drabbade och många har tårarna blivit redan för jag älskar mina höns och kycklingar och vill inte ta bort en endaste, men vill inte heller ha sjuka djur...
Jag vill ha möjlighet att skaffa in nya djur, och en möjlighet att avyttra mina kommande kycklingar och då inte med kroniska smittbärare av ILT, som ger andra flockar det plågsamma sjukdomsförlopp som kan följa. Ju fler som vaccinerar ju fler skyddade djur, men naturligtvis är det fritt val. Men det är inte fråga om dyra veterinärkostnader för att vaccinera. 300 kr för vaccinet, en droppe i ögat, sex veckor senare droppe nr två och sen inget mer förrän om ett år. Det är mina värda i alla fall, nu när jag vet vad ILT är..
Den som har en lever får se

Anna

• -
« Svar #36 skrivet: 20 aug-07 kl 14:54 »
Men vaccinet är väl ett levande vaccin? Det är väl det som gör att man inte kan sälja vaccinerade djur till ett ställe med ovaccinerade djur? Det är därför jag undrar hur det blir med kycklingarna. Precis som många utställare är oroliga för hur det kommer att bli under höstens utställningar när vaccinerade och ovaccinerade djur kommer att blandas i samma lokaler. Jag tror att det finns lite olika syn på det här beroende på vart i landet man befinner sej. Jag kommer inte att vaccienera förrän jag upplever det mer nödvändigt. Jag vet inte av nå'n häromkring som har gjort det heller. Det är väl bra om det inte behöver gå så långt att alla ska måsta vaccinera? Vi får nog bara försöka köpa mindre levande djur och mer ägg.
Jag undrar fortfarande hur folk med genbanksanslutna djur gör om de har andra raser, för vad jag har förstått så får man inte vaccinera lantraserna.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 20 aug-07 kl 15:28 »
Smittspridningen underlättas av riskbeteenden. Jag undviker det och tror inte vaccinering är nödvändig. Samma riskbeteende som underlätter spridning av ILT underlättar även spridning av andra sjukdomar.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #38 skrivet: 20 aug-07 kl 15:34 »
Det är mina värda i alla fall, nu när jag vet vad ILT är..

Hoppsan.... tur att det inte var jag som skrev det  ;D ;D

By the way så vaccinerar inte jag mina.
« Senast ändrad: 20 aug-07 kl 15:35 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

amarantus

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 20 aug-07 kl 15:49 »
Nej! har inte ens funderat så mkt på vaccinet...

Jag köper inte heller in nya djur så ofta eftersom jag har en ras (genbank)
Fast jag hade inte gjort det ändå eftersom det är svårt med att sälja/köpa in nytt då...

Men så har jag inga erfarenheter av ILT heller ;) kanske bäst att börja från början då anar jag om det börjar härja.

Hålla det ifrån sig så gott det går...

Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 2 användare
jörmundur, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser