Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ILT vaccinerade höns !?  (läst 10879 gånger)

fjäderfän

SV: ILT vaccinerade höns !?
« Svar #40 skrivet: 28 feb-08 kl 08:54 »
Alla som har sina höns vacinerade mot ILT hur gör ni med besökare som vi komma och titta på hönsen kan dom genom bara att gå in i hönshuset föra smitan vidare???  kycklingar ni säljer hur gör man med dom som man inte vill vacinera för dom ska säljas???
« Senast ändrad: 28 feb-08 kl 12:28 av fjäderfän »
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #41 skrivet: 28 feb-08 kl 19:43 »
Spør du SVA, så skal du ha spesielt fottøy og klær som du ikke bruker når du går inn til dine egne høns etter å ha besøkt noen som vaksinerer. Men tror nokk de tar litt i for å være på den sikre siden   ;)
MEN, vær obs hvis du er i nærheten av høns som nyser/ hoster eller avføring! Da bør du skifte klær og sko, før du går inn til dine egne uvaksinerte høns igjen!
 :)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 28 feb-08 kl 19:56 »
Byta kläder är väl en bra idé oavsett, det är ju flera sjukdomar som kan spridas med kläderna.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 29 feb-08 kl 07:56 »
Vad menar du med hur vi gör med besökare?
Jag har än så länge endast sålt färdigvaccinerade ungdjur och vuxna.
Vill man sälja ovaccinerade som ska förbli ovaccinerade så bör man hålla dessa helt avskilt från de andra hönsen och se till att de varken har direkt eller indirekt (utrustning m.m.) kontakt med dessa.
Om köparen vill köpa kycklingar som han/hon tänker vaccinera själv så får man informera om hur det "fungerar" om de inte redan har kunskapen, och då behöver ju kycklingarna inte ha levt avskilt.
Tror att hon menar det hon skriver............folk besöker, dvs går in och kikar på fjäderfäna man har............

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #44 skrivet: 29 feb-08 kl 08:01 »
Du har helt rett Ulric!!!
Det er kan være mer enn nokk av sykdommer og virus i et hønsehus!!
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 01 mar-08 kl 09:22 »
Det är inte värt en kommentar.
Jag kan bara konstatera att en del mår tydligen bra av sådant här och då bjuder jag på det!

Till fjäderfän kan jag förtydliga att det naturligtvis var "gör ni med" delen jag undrade över men jag tror att du fjäderfän förstod detta.
Jag gör inget särskilt med mina besökare (troligtvis därför som jag inte genast "kopplade"), de vet ju redan när de kommer att mina djur är vaccinerade och även vad det kan innebära med tanke på smitta m.m. eftersom jag är mycket noga med att informera om detta redan vid första "kontakten". Sedan är det upp till besökaren att inte använda samma kläder när hon/han kommer hem, det kan inte jag kontrollera.

Ulric har helt rätt, det är alltid en bra ide att byta kläder efter att ha besökt andras hönshus/gårdar.
men jösses människa! Du är verkligen ständigt på hugget du!
Ta inte livet så allvarligt! :D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #46 skrivet: 03 mar-08 kl 09:10 »
Varning!!!
Ta aldrig in vaccinerade djur i en grupp med ovaccinerade djur. De ovaccinerade djuren kan bli sjuka  från de vaccinerade. Det har hänt en kompis till mig och SVA sa att det var vaccinationssmitta. Så ni som säljer vaccinerade djur se till att de som köper antingen inte har några djur innan eller att de själv vaccinerar. Var också tydlig och berätta varför så att de inte tar in ovaccinerade djur sen.

anette i bugared

• -
« Svar #47 skrivet: 03 mar-08 kl 09:33 »
Varning!!!
Ta aldrig in vaccinerade djur i en grupp med ovaccinerade djur. De ovaccinerade djuren kan bli sjuka  från de vaccinerade. Det har hänt en kompis till mig och SVA sa att det var vaccinationssmitta. Så ni som säljer vaccinerade djur se till att de som köper antingen inte har några djur innan eller att de själv vaccinerar. Var också tydlig och berätta varför så att de inte tar in ovaccinerade djur sen.
Kan djur ovaccinerade djur som smittats av vaccinerade och fått s.k. vaccinationssmitta, i sin tur smitta vidare, eller sjunker/försvinner smittbarheten vid dessa sekundärinfektioner?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #48 skrivet: 03 mar-08 kl 09:54 »
Det här har tröskats i det oändliga.
Öppnade en annan tråd om detta förra året.
Vad jag reagerade på var
att vissa uppfödare blandade vaccinerade och
ovaccinerde utan att upplysa om detta.
Jag har skrivit och frågat  till Srff.
Det fanns inget entydigt svar,
På utställningar får det blandas det verkar som
de ovaccinerde ställer ut på egen risk.
Här uppe känner jag ingen som vaccinerar.
Rätta mig om jag har fel.
Om alla vaccinerade så skulle vi inte ha ILT
Hedemorahöns

anette i bugared

• -
« Svar #49 skrivet: 03 mar-08 kl 10:01 »
Det här har tröskats i det oändliga.
Öppnade en annan tråd om detta förra året.

Jag har skrivit och frågat  till Srff.
Det fanns inget entydigt svar,

Jag är rädd att frågan kommer att fortsätta tröskas, så länge det inte finns några tydliga svar.

Vi får fortsätta ta del av varandras ovetenskapliga kunskap och erfarenhet så länge.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #50 skrivet: 03 mar-08 kl 11:39 »
Min kompis fick vaccinationssmitta från vaccinerade djur som hon köpt in. Hon lämnade in proiv till SVA som gav henne det beskedet. Därav tycker jag att det är klart att man inte ska blanda och det finns alltså finns risk för att fler kommer att drabbas.

Sen är det så att om man drabbas av den aggressiva varianten och sen vaccinerar de djur som överlever och deras avkomma och sen säljer djur så sprider man BÄGGE varianterna sen.

Det är klart att vissa raser och djur säkert är mer eller mindre mottagliga för viruset men varför chansa?

Djur som fått smitta vare sig det är vaccinationssmitta eller den vilda mer aggressiva formen och de överlever sprider smittan vidare. Vet inte hur länge. Har hört nåt om ca 1½ år men är inte säker på dessa uppgifter.
« Senast ändrad: 03 mar-08 kl 11:41 av Nettis »

Lycka

• Ångermanland
« Svar #51 skrivet: 03 mar-08 kl 11:57 »
Din komis blandade alltså   Ovaccinerde med med de vaccinerade.
Hedemorahöns

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #52 skrivet: 03 mar-08 kl 11:59 »
Om alla vaccinerade så skulle vi inte ha ILT

Men om man vaksierer betyr det ikke at man ikke får ILT.... Det hindrer bare at man får et utbrudd!
SÅ om du vaksinerer dine høns og jeg har ILT på mine høns, kan jeg smitte dine og du vet ikke at dine høner da bærer på den aggresive ILT smittten...
Så man skulle fortsatt ha ILT, men om man på lang sikt kan få det bort.... det vet jeg ikke...
Tror ikke det.... Tror denne sykdommen er så vanlig så det skulle nokk bli vanskelig tror jeg...
 ???

Men om man derimot slutter å handle med levende høns.... og bare handler med egg.... da vil man bli kvitt både ILT og vaksineringen og vaksinesmitten   ;)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #53 skrivet: 03 mar-08 kl 12:59 »
Jag vet inte om hon hade dem i samma hägn men de var i samma utrymme i vart fall. Det är inte så lätt när man är ny och en del av de som vaccinerar säger att det är lugnt att ha dem tillsammans eller till och med glömmer att informera om att de har vaccinerat de djur de säljer.

Så länge man vaccinerar vet man som Höneline skriver inte om man har eller fått in den vilda formen och kan ju då även föra den smittan vidare.

Jag vill inte råda nån till att vaccinera eller inte bara uppmana de som gör det att informera tydligt till de som ni säljer till. Även att ni som vaccinerar ochsäljer ägg att ni desinficerar äggen och ber köparen också göra det eftersom viruset kan sitta på skalet och smitta ner nykläckta kycklingar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare
Lugnt vatten, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser