Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rangordning  (läst 3775 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Rangordning
« skrivet: 10 aug-07 kl 12:50 »
Jag har undrat en del över det där med rangordningen i hönsflockar. Det fick man ju läsa om redan i biologin i högstadiet att hönor har ett sk hacksystem, där en höna är högst i rang, A-hönan och så hela vägen ner till den lägsta som alla andra får hacka på, men som inte får hacka på någon.

När jag fick hem mina hönor hade de precis börjat värpa, jag vet inte riktigt hur gamla de är då, men de kan ha varit tjugo veckor kanske. Min systers granne hade hämtat dem på något ställe där de föder upp höns för hönserier. Eftersom mitt hönshus inte var klart hade min syster hand om dem två veckor.

Hon hade nio hönor och en tupp innan och nu flyttade femton unghöns in till dem. Hon upplevde inte så mycket att de fajtade om rangordning som att de gamla hönorna var fruktansvärt svartsjuka. Om tuppen försökte sätta på de nya, vilket han ju med glädje gjorde blev de jättearga på nykomlingen. Tuppen hade ett sjå att 'dela in' hönsgården i en 'ny' och en 'gammal' avdelning.

Jag vet inte om mina fem hönor hade börjat införlivas i något rangsystem då. När de kom till oss, det var i början av juli studerade jag dem för att se om jag kunde lista ut vem som var högst i rang. Men det var jättesvårt. Jag såg ingen hacka på någon. Gav man dem jättegod mat, höll fram klöver t ex så trängdes de ju runt den, men jag upplevde att alla nöp till alla för att komma åt...

Någon gång då och då kan jag uppleva att en del hönor inte håller sig framme lika mycket som andra men det verkar vara olika från varje gång. Hur märker man då av rangordningen som jag förstått är en viktig ingrediens i en hönsflock?

Två av hönorna, Agda och Saga var lite lite större än de andra, märktes speciellt på deras kammar, de kanske var någon vecka äldre? De verkar vara de som bestämmer.

Men så har vi Nadja som var den som försvarade flocken med att under flax och kackel jaga bort en av våra katter som inte kunde låta bli att smyga på dem i början.

Ewe är en av de två hönor som jag upplever står lägst i rang, men hon är ändå tuppens favorit, han parar sig säkert minst dubbelt så många gånger med henne som med de andra, åtminstone de gånger jag sett på...

Vera är nog den höna som gör minst väsen av sig, kanske står hon lägst i rang. Men hon är den vackraste av dem, jämnast och finast i fjädrar och färg...

De går i par precis som mellanstadietjejer, Agda och Saga, Vera och Nadja och så tar Ewe hand om tuppen, för det händer rätt ofta att de andra springer ifrån honom...

Hönorna hade redan varit här tre veckor när han kom. Jag upplever inte att han har så stor makt över hönorna som jag trodde att tuppar hade. De verkar tycka bra om honom, men inte väntar de tills han säger gott gott om maten jag ger dem, han har fullt sjå att komma intill och visst säger han gott gott och släpper ner bitar åt dem, men då har de redan ätit upp hälften och verkar närmast se på honom med roade blickar...

Likadant när de ska in i hönsgården på kvällen. Han verkar ha tidigare vanor än hönorna och börjar försöka ropa och fösa ihop dem redan vid fem. Men hönorna är gärna ute en eller ett par timmar till och verkar inte alls vilja lyda. När han ger upp brukar han titta på mig med en lidande blick, lite som 'hjälp mig'...

Annars är han en finfin tupp som vaktar och vakar och varnar för både katter och segelflygplan... (vi har en flygplats en halvmil härifrån och linjen verkar gå över vårt hus, vanliga flygplan bryr de sig inte om men motorseglarna går väl för lågt och hörs för lite, rovfågelsiluett antar jag). Han ger dem alltid allt godis man ger honom. Han älskar russin men delar alltid ut allt han får bland hönorna. Lite synd om honom...

Jag vet inte om hönorna hann bli emanciperade på den tiden de var själva?

En annan sak med tuppen är att han krafsar inte, det har väl inget med rangen att göra iofs men jag kan inte låta bli att undra. Så där som hönorna gör alltså, krafs krafs backa fort och titta om något spännande dök upp. Hönorna gör så hela tiden men han gör det aldrig. Krafsar tuppar inte (eller sprätter kallas de kanske)? Kan det bero på att han inte hade någon utegård där han kommer ifrån? Annars äter han med god aptit gräs och kryp han hittar ovanpå marken.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Re:Rangordning
« Svar #1 skrivet: 10 aug-07 kl 15:57 »
Är det ingen som har lite mer koll på rangordning och sånt som vill berätta hur det fungerar? (jag vet att mitt inlägg var jobbigt långt...).

Jag förmodar att det är så att det märks mindre när hönorna har stort utrymme att röra sig på än om de har det trångt. Mina är ju för det mesta lösa och har då dryga tretusen kvadrat eller ännu mer om de gör utflykter till skogsbrynet eller ut på ängen.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
Re:Rangordning
« Svar #2 skrivet: 10 aug-07 kl 17:17 »
Det jag vet om rangordning är att högsta hönan/hönorna går närmast tuppen.
När det gäller rangordningen gäller det samma regler som med andra flockdjur. Det är inte bara så att högsta hönset som bestämmer utan varje höna har en uppgift! Dock lägsta kan vara mycket att hålla sig långt borta :'( vilket vi människor tycker är lite grymt!) dock har hon en uppgift ;)
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser