Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dvärgkockin färger !  (läst 6392 gånger)

sallyomolly

• Gäst
dvärgkockin färger !
« skrivet: 10 aug-07 kl 11:56 »
Vilka färger finns det?

orloff

• Gäst
Re:dvärgkockin
« Svar #1 skrivet: 10 aug-07 kl 12:00 »
Massor, en av de raser det finns mest färger av - något över 20 st minns inte riktig.    ;D

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 aug-07 kl 12:46 »
...jag fick en superbra länk av Höne Line, jag kan inte länka över till en annan tråd... :-[ är så oteknisk när det gäller datorer...men den finns på tråden Legbar...det är den svenska sidan jag menar.

Sia

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 10 aug-07 kl 15:31 »
Enligt boken Hönsraser av Anette Grandin:
Vit, svart, gul, blå, pärlgrå, röd, blå/svart/spräcklig, tvärrandig, gul/tvärrandig, röd/tvärrandig, svart/vit fläckig, blå/vitfläckig, ljus colombia, gul colombia, legbar, silverhalsad, rapphönsfärgad, brundbandad, silvertecknad, laxfärgad, vetefärgad, björkfärgad.
Boken rekommenderas verkligen, jag bläddrar i den ofta.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

orloff

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 aug-07 kl 16:09 »
Enligt standarden 22 färger  :)

carmencha

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 aug-07 kl 20:09 »
Hej

Undrar just hur silverhalsad eller silvertecknad ser ut?
Jag har en höna som är lite mörkare grå än pärlgrå o som är vetefärgad på halsen. En man som har sysslat med dv Kochin i 15 år undrade var jag hade fått tag på den, det skulle vara en ovanlig godkänd färg. Han hade också en, spännande att få veta...ska leta rätt på hennes färg...Har fått en höna efter henne. (Han ville köpa den men den är en av mina favoriter.... ;D)

Så det finns blå/svart/fläckig? I så fall har jag fått en hel del av dessa... ;D
Trodde inte de var en godkänd färg...

mvh Carmen
« Senast ändrad: 10 aug-07 kl 20:10 av carmen »

orloff

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 aug-07 kl 20:25 »
Nej, det finns inte blå/svart fläckig.  Hon menar blåvit fläckig och svartvit fläckig. 2 olika färgställningar.
En silvertecknad ser ut som de vi sett bilder på här (guld svartbandade) men är grå och svarta istället för brun och svart. (Guldet sitter mest på tuppen)  :P En silverhalsad är som björkfärgad men utan "björkteckningen" på bröstet.  Den du förklarar färgen på har jag aldrig hört talas om men sätt gärna in en bild.  :D

sallyomolly

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 aug-07 kl 12:48 »
Millefleur, vilken teckning är det? Såg en dvärgkockin i den färgen men vad kallas den här?

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #8 skrivet: 12 aug-07 kl 13:55 »
Mille Fleur är en färgbeskrivning som på franska betyder "tusen blommor", detta är porslinsfärgen. Det är därför som bl a de benbefjädrade dvärghönsen oftast kallas för detta missvisande namn då de är vanligast i porslinsfärgerna.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 aug-07 kl 18:15 »
Aha så  dvärgkockin är vanliga i porslin då? Trodde det var ovanligt. Fina var de i alla fall.

orloff

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 aug-07 kl 20:14 »
Porslinsfärgade Dvärg Kochin ÄR ovanligt. Har du sett sådana här menar du?  ???

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #11 skrivet: 12 aug-07 kl 20:50 »
Med de benbefjädrade dväghönsen menar jag rasen Sabelpoot, redan här blir det missförstånd då den fortfarande ibland kallas för just Mille Fleur.

Färgen som sådan är ovanlig på alla andra raser förutom på just Sabelpoot.

Färgen på kockin är skapad av Mr. Christoph Sicking från Tyskland.

Här kommer historien om färgen, dock på engelska.

*1984 crossed in a buff cochin bantam female with no succes. Better might have been buff columbian.

*1985 crossed in a red cochin bantam female.

*1986 crossed in a buffcolumbia male with a lot of white, from this cock 84 sons and dauthers and 259 grandsons and daughters were bred.

*1987 and 1990 milles fleures booted bantam and porcelain (Jubilee ) orpington bantams were crossed in. This gave great problems in shape and the color didn't become better. Ground color varried from light buff till darkbrown.
In these years also some patridge was brought in, but this gamacolor gave many problems.

*1991 a mottled hen and a buff cock with colored markings were brought in.

*1993 from these animals the first cockerel was ready for showing.
Untill the moment they were recognised 1883 chicks were bred.

NOTE: The color of the footfeathers is not like in booted bantam. The feathers are brown with black and white markings.

1994,1995 and 1996 they were showed and judged and in 1997 they were recognised.

At this moment, 2001, porcelain cochinbantams are in Germany, Holland and Belgium in a good quallty. The youngest color could use some more breeders to help to give them the finishing toutch.

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #12 skrivet: 12 aug-07 kl 20:58 »
Om du är intresserad av olika färger på kockin så ta kontakt med en engelsman, hans hemsida hittar du på:
http://www.perfectpekins.co.uk/

Margit

• Gäst
SV: Re:dvärgkockin
« Svar #13 skrivet: 21 jul-08 kl 00:58 »
Om du är intresserad av olika färger på kockin så ta kontakt med en engelsman, hans hemsida hittar du på:
http://www.perfectpekins.co.uk/

Blåser liv i den här tråden.

Jag gick in på länken, är det någon som har beställt kläckägg därifrån någon gång? Har det fungerat bra?

sallyomolly

• Gäst
SV: dvärgkockin färger !
« Svar #14 skrivet: 21 jul-08 kl 09:23 »
Tror jag har mailat dem en gång och de skickar inte till sverige. Kan inte säga hundra men jag tror att jag mailat dem.

Det står vilka länder de postar till...

Dispatches to
United Kingdom

Gert

• Småland
« Svar #15 skrivet: 21 jul-08 kl 09:35 »
Citera
Nej, det finns inte blå/svart fläckig.  Hon menar blåvit fläckig och svartvit fläckig. 2 olika färgställningar.
En silvertecknad ser ut som de vi sett bilder på här (guld svartbandade) men är grå och svarta istället för brun och svart. (Guldet sitter mest på tuppen)   En silverhalsad är som björkfärgad men utan "björkteckningen" på bröstet.  Den du förklarar färgen på har jag aldrig hört talas om men sätt gärna in en bild. 

Blå/svart fläckig finns visst. Men fläckarna sitter inte ute på fjädertippen som på dom  svart/vitfläckiga utan längs med fjäderkanten och så heter den just blå/svart spräcklig.

Citera
Porslinsfärgade Dvärg Kochin ÄR ovanligt. Har du sett sådana här menar du? 

Var hos Leo Berg i Lindome för några år sen och han hade såna. Dom värpte inte då annars hade jag köpt några ägg.

Margit

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 jul-08 kl 11:38 »
Var hos Leo Berg i Lindome för några år sen och han hade såna. Dom värpte inte då annars hade jag köpt några ägg.

Aha!! Lindome är väldans nära mig  :)

Margit

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 21 jul-08 kl 17:27 »
Tror jag har mailat dem en gång och de skickar inte till sverige. Kan inte säga hundra men jag tror att jag mailat dem.

Det står vilka länder de postar till...

Dispatches to
United Kingdom

Aha  :-[ borde läst lite mer noga, tack!

Margit

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 30 jul-08 kl 21:25 »
Jag och en kompis har sökt med ljus och lykta efter rapphönsfärgad, eller guld svartbandad dvärgkochin ett bra tag nu. Det verkar vara hopplöst, nu satt jag och funderade över hur färgen uppkommit från början?

Är det något särskilt avelsschema som skall till tro? Eller hur uppstår de olika godkända färgerna?

Någon som vet?

Avelsschema när det gäller svart, blå, vit och svartvitfläckig etc. finns ju.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #19 skrivet: 31 jul-08 kl 08:00 »
I vår nya skandinaviska standard är de godkända i följande färger och varianter:

Vit, svart, gul, blå, pärlgrå, röd, svart vitfläckig, grårandig, gul tvärrandig, blå-svart/spättad, svart silverbröstad, guld svart/bandad, silver svart/bandad, laxfärgad, vit svart/colombia, gul svart/colombia, legbarfärgad, guld svart/porslinsfärgad, pärlgrå gråstrimmig, gul svart vetefärgad, vit blå colombia. Finns även friserade som är godkända i följande färger: vit, svart och gul.

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 1 användare
MartiPalfr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser