Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mångan ungar?  (läst 1071 gånger)

Norrsken

• -
Hur mångan ungar?
« skrivet: 09 aug-07 kl 19:15 »
Hur många ungar brukar kaniner få? Mina fick en. Trodde att de skullr få fler åt gången. Kan det bero på honans ålder (fem år)? Har försökt se könet på ungen, men blir inte riktigt klok på det hela.. Om det är en hona kanske man skulle spara henne, då modern är lite till åren..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Hur mångan ungar?
« Svar #1 skrivet: 09 aug-07 kl 21:35 »
en är nog rätt lite. det är nog lite beroden på ras, men mellan 5 och 14 har jag hört.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #2 skrivet: 09 aug-07 kl 22:30 »
Hur klarar de så många ungar? Hur gör de så ingen unge hamnar underst i boet och inte får nån mat?
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 10 aug-07 kl 08:24 »
jag antar att det blir ett brett bo...... om man får 14 ungar som en annan uppfödare av tysk jättescheck som jag oxå har, så väljer man att ta bort några ungar. en hona har ju inte så många spenar så att 14 ungar kan dia. jag förösker därför para mian honor samtidigt så om en får 14 ungar och en får 3 så kan man "byta " lite de första dagarna och hoppas på att det går bra. då slipper man ju avvliva dom.......
om man måste avvliva doms å tar man i en kull av tysk jättesceck bort de som är feltecknade eller vitschedkar då de anses vara naturligt svgare, något som jag inte själv kan avgöra då jag har fått en sådan unge och han var den stakaste och största av ungarna i den kullen.
jag har inte haft "problemet" att få så många ungar då jag bara har fått kullar på 3 och 5 ungar i r. jag väntar dock en kull till om 2 veckor får väl hoppas på den.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #4 skrivet: 10 aug-07 kl 09:04 »
Min hona fick en kull på 11 ungar här förra veckan. De dog en efter en. Fruktansvärt ledsamt. Jag vet inte exakt vad det beror på dock.

Värmen?
Att de hamnat utanför och blivit för kalla?
Att de vart sjuka?
Att de hamnat under alla andra?

Bara tre finns kvar. De lever och är pigga. Hoppas på bättre lycka nästa kull.
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Kerstin Linnea

« Svar #5 skrivet: 10 aug-07 kl 09:56 »
Mina honor brukar få mellan 6 och 11 ungar.....
Har alldrig fått en kull mindre än 6 stycken , honan din kanske är för gammal och lite fet invändigt..... :-[....
Om ungen är en hona så kan du spara den...Men helst ska man spara ungar i större kullar (har jag för mig) då kullstorlek kan vara ärftligt...

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser