Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avla dv. Silkeshöns  (läst 2628 gånger)

sallyomolly

• Gäst
Avla dv. Silkeshöns
« skrivet: 08 aug-07 kl 20:34 »
De verkar vara fertila så nu är det bara att vänta på nya dvärgsilke. ;D

sallyomolly

• Gäst
SV: Avla dv. Silkeshöns
« Svar #1 skrivet: 09 aug-07 kl 10:44 »
Det ska bli spännande och se om de håller vikten som vuxna. En i tyskland sa till mig att alla är hysteriska över vikten på dvärgsilke och att det är precis som med kaniner. När de ska ställas som ungdjur har de vikten rätt men som tvååringar har alla kommit ur utställningsvikten. Vet inte om det stämmer men lite ligger det nog i det.

I vilket fall hoppas jag de blir mindre än de jag har nu. Jag har lagt in ägg i färgen spättad, har inte sett den innan så det ska bli spännande.

carmencha

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 aug-07 kl 11:23 »
Hej

Eftersom jag inte ställer ut mina djur så får de vara så långa, smala, tjocka som de vill.  ;D
Jag tycker att de är coola och de här vill barnen ta hand om då de har "mössor" på skallen... ;D

Tror att spättade är fina, gillar bäst de ljust spättade!

mvh Carmen
« Senast ändrad: 09 aug-07 kl 11:24 av carmen »

orloff

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 aug-07 kl 11:53 »
Det är just det som är problemet när man vill ha rasrena, färgrena djur som stämmer med standarden. Gallrar man inte utan låter allt skena iväg stämmer ju inte rasen alls till slut.  Har ingenting med utställning att göra.

Lycka till med äggen Sallymolly........de spättade är kanonfina.
Mina har flyttat till Norge.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 aug-07 kl 12:45 »
Precis min inställning! Ställer ej ut heller men jag som gammal kaninutställare är mycket för att behålla raserna. Skulle ingen bry sig har vi bara blandisar kvar. Så visst är det härligt att se alla olika raser? Man vill ju inte att de ska försvinna, mångfald är kul.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 aug-07 kl 12:47 »
Jag hade nog inte denna inställningen innan men när jag ställde ut kaniner förr och älskade att se alla olika raser på utställningarna så värdesätter jag allt arbete för att behålla alla unika raser.

carmencha

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 aug-07 kl 08:25 »
Hej

Men om de inte är standard då de växer upp, vad gör ni med dem som inte är godkända?
Om ni inte vill sprida icke godkända djur så måste ju dem dö?  ???

mvh Carmen
« Senast ändrad: 10 aug-07 kl 08:25 av carmen »

orloff

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 aug-07 kl 08:57 »
Många har ju så kallade "trädgårdshöns" ofta i samhällen utan tupp. Säljer ofta till sådana. Dessutom avlar jag bara på rasrena, friska och standardmässiga djur. Sen blir det ju som sagt någon med bitagg på kamen, för lite tår (Silkes) och "felfärgade" djur. Bitaggar hamnar i grytan eftersom det är mycket ärftligt.  Vi är så olika - jag vill inte sprida "skit" eftersom de flesta förr eller senare ofta faller tillbaka och vill ha rasrena (även färgmässigt) djur som stämmer överens med standarden HUR en viss ras ska se ut.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 aug-07 kl 11:42 »
Jag gillar alla djur men det är väl kul att behålla raserna oxå och inte bara blanda. Ingen tupp el höna är väl bättre el sämre för det, man kan ju kombinera. Jag kommer att ha aracuana, vithätta och blandishönor ihop med min blandistupp. Jag vill ha de rasrena för att raserna är vackra. Men vill jag avla rasrent på dem köper jag väl en tupp och särar dem till våren. Vill jag ta fram blandisar gör jag väl det, men då får man ju säga till ev köpare av tex ägg att det är korsning.

carmencha

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 aug-07 kl 11:47 »
Många har ju så kallade "trädgårdshöns" ofta i samhällen utan tupp. Säljer ofta till sådana. Dessutom avlar jag bara på rasrena, friska och standardmässiga djur. Sen blir det ju som sagt någon med bitagg på kamen, för lite tår (Silkes) och "felfärgade" djur. Bitaggar hamnar i grytan eftersom det är mycket ärftligt.  Vi är så olika - jag vill inte sprida "skit" eftersom de flesta förr eller senare ofta faller tillbaka och vill ha rasrena (även färgmässigt) djur som stämmer överens med standarden HUR en viss ras ska se ut.

Tja, säljer man dem vidare så sprider man ju "skiten" ändå  ???
För man kan ju inte vara säker på att det inte kommer in en tupp i flocken så småningom ändå. Det finns inga garantier.

mvh Carmen

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 2 användare
boyishthoughold, Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser