Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninskinn  (läst 11112 gånger)

fjällan

• Östergötland
kaninskinn
« skrivet: 23 okt-04 kl 19:33 »
har ett antal kaninskinn ifrysen som jag tänkt garva har prövat  såpa-olivolja. salt/mjöl-fett men mina leder orkar inte med mjukgöringen har gett upp detta vill någon köpa skinnen för en billig peng synd att slänga dom tycker jag,eller ge mig ett bra tips som jag klarar (har fibro) hej

Monica

Re:kaninskinn
« Svar #1 skrivet: 25 okt-04 kl 21:37 »
Hej fjällan

Ledsen att höra att du inte orkar med att fixa skinnen. De blir så fina när de är klara. Jag hade gärna hjälpt dig, men jag kan bara garva med hjärna. Vet inte hur skinnet beter sig när man använder annat sätt  :-[ Sen vet jag inte var du bor heller....

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 21 maj-05 kl 15:11 »
jag tar gärna dina kaninskinn för jag bereder skinn men har bara några stycken själv mvh praline1
mailaderss lindqvistannelie@hotmail.com
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 07 jun-05 kl 20:14 »
Jag har också svårt mjukgöra mina kaninskinn. Finns något hjälpverktyg?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Monica

« Svar #4 skrivet: 07 jun-05 kl 20:47 »
Vad använder du för metod när du garvar Gille?

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
« Svar #5 skrivet: 30 aug-05 kl 19:22 »

Jag har hört att kaninskinn är sköra, att man förr skar dom i remsor och vävde med dom för bättre hållbarhet.

Vad är er erfarenhet? Kan man inte använda hela skinn att göra saker av?

Tjotten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 aug-05 kl 23:23 »

Jag har hört att kaninskinn är sköra, att man förr skar dom i remsor och vävde med dom för bättre hållbarhet.

Vad är er erfarenhet? Kan man inte använda hela skinn att göra saker av?

Om hållbarheten vet jag inget men min morfar vävde skin/päls mattor. Jag har en efter honom, men den är förfin för att läggas på golvet  :)

Elisa

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 08 jan-06 kl 20:37 »
har ett antal kaninskinn ifrysen som jag tänkt garva har prövat  såpa-olivolja. salt/mjöl-fett men mina leder orkar inte med mjukgöringen har gett upp detta vill någon köpa skinnen för en billig peng synd att slänga dom tycker jag,eller ge mig ett bra tips som jag klarar (har fibro) hej

Det receptet som jag skrivit under Kaniner där skall man mjukgöra kaninskinnen när de torkat till hälften. Du kan läsa och se om det är något för dig.
Elisa
inga djur för tillfället.

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 26 feb-06 kl 22:35 »
Vad använder du för metod när du garvar Gille?
Alun. Men det är för tungt för mina små händer att mjukgöra så jaghar inte garvat på flera år.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Fröken_Ullis

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 dec-06 kl 17:12 »
Kanin skinn har en viss hållbarhet. har en provisorisk väska som jag gjorde av två kaninskinn som jag sydde ihop under luleå medeltidsvecka då jag tröttnade på att behöva ränna fram och tillbaka till tältet helatiden. kanin och jag är inne på år nr två nu och den håller hur bra som helst, men så klart man kan ju inte behandla den hur som helst men lättare våld och slit har den klarat

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 11 dec-06 kl 17:25 »
Kaninskinn fick dåligt rykte för ca 40 år sedan.

Tidigare sydde man bl.a pälsar och mössor i kaninskinn. Bukdelen av skinnen användes inte till detta, eftersom det inte har riktigt samma kvalitet som rygg och sidor. Någon kom på att köpa dessa frånskurna skinnbitar, skickade dem till sydostasien och lät sy upp kaninpälsar av detta andrasorteringsskinn. Folk köpte billiga kaninpälsar, men pälsarna släppte hår och tålde inte slitage som vanligt.

Så kan det gå.

Nu är kaninskinn åter i startgroparna. Det handlar då om rexkaniner, castorfärg. Jag har hört att man för skinnen kan få 300 - 500 kr på skinnauktion i Danmark.  Det gäller ju då att man har många skinn.

Vanliga kaninskinn har vi fått förfrågan om, men det är sådana mängder att det inte går att uppfylla order.  En lastbil full varje månad!

Edgar

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 11 dec-06 kl 17:27 »
Jag glömde ta med att det handlar om torkade skinn i de nedre meningarna.

Edgar (med teflonminne)

princess

• kvinna med 4 döttrar i ett litet torp!
« Svar #12 skrivet: 12 dec-06 kl 10:42 »
hej!
jag har fått förklarat för mig hur man torkar kaninskinn,men skulle villja ha det förklarat igen!
är det någon som vet?`
« Senast ändrad: 12 dec-06 kl 11:04 av princess »
kanin uppfödare!
har även getter,åsbo höns,dv. kochin,ankor,katter och hundar!

lillakorpen

« Svar #13 skrivet: 03 jan-07 kl 12:44 »
hej.

Min förredetta garvade en kanin och han använde salt först och sedan ägg! det gick jätte bra.
Det blev mjukt och fint och all päls var kvar, tyvärr lämnade vi det i vårt förtält och det började mögla :(
Men en bit använde han på sitt knivskafft, det blev väldigt fint, pälsen skavdes bort efter ett tag av all användning men själva skinnet höll fortfarande efter ett halvår av varje dag användning!

Är det ngn annan som använt ägg?

ason

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 jan-07 kl 22:51 »
Hej lillakorpen.

Har använt äggula + olivilja när jag fettat in skinnet...efter mjukgörningen, håller kanonbra och mjukt o fint är det :)

/lena

lillakorpen

« Svar #15 skrivet: 05 jan-07 kl 12:32 »
Hej ason.
vad intressant, om jag mins rätt så smörjde vi in ägg gulan, lät det vara på ett dygn eller så när skinnet fortfarande var uppnålat och sedan hängde det över elden och lät det torka lite, sen "mjukgjort" det genom att "hålla det i rörelse", svårt att beskriva, sen hängde upp det över elden igen osv..  efter det var skinnet klart, mjukt och fint.

med andra ord så det enda vi använde på skinnet var saltet först och sedan ägg gulan inget annat.

Men man ska alltså fetta in skinnet efteråt..?

ason

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 08 jan-07 kl 22:40 »
hej lillakorpen :)

Jag vet int om man ska fetta in skinnet...en del mjukgör det tills det är hmm...klart/mjukt, men jag är lite lat och tycker att man inte behöver jobba så mkt med skinnet om man fettar in.
Läste i Skinn boken ... att vid garvning så försvinner en stor del av hudens fetter....för att få ett mjukt och smidigt läder måste fett tillföras mellan hudens fibrer...
Men kolla in boken skinn av Lotta Rahme...där står mkt att lära!
/lena

bushwomen

« Svar #17 skrivet: 03 feb-07 kl 22:14 »
HEJ!!!SNÄLLA KAN NÅN BERÄTTA VAD JAG SKA GÖRA MED MITT KANINSKINN SOM LIGGER I BLÖT,NÄR JAG TAR UPP DET SÅ BLIR DET STENHÅRT,ALLTSÅ OM JAG HAR FÖRSTÅTT RÄTT SKA DET TVÄTTAS I VATTEN FÖRST O SEN HALV TORKA,NÄR DET FORTFARANDE E FUKTIGT SKA JAG DÅ GARVA DET,JAG HAR HÖRT ATT GARVA DET I DEN OLJA SOM FINNS I HEMMET GÅR BRA O SEN SPÄNNA UPP DET PÅ EN SKIVA AV NÅT SLAG MED SPIKAR FÖRSIKTIGT,KAN DET VARA SÅ???JAG GJORDE DET EN GÅNG MEN DET BLEV FÖR MYCKET OLJA O FICK BÖRJA OM IGEN,O SEN NÄR JAG HAR GARVAT DET,SKA JAG DÅ OMEDELBART BÖRJA O MJUKGÖRA DET???KAN JAG FÅ DET MJUKT ÄVEN FAST JAG HAR LÅTIT DET TORKA FÖRST???KLART ATT DET E BARA ATT FÖRSÖKA SEJ FRAM SOM DE GJORDE FÖRR,MEN JAG KÄNNER ATT DET E LITE SLÖSERI MED MIN ÄLSKADE "MADDIS"ALLTSÅ MIN ÄLSKADE KANIN SOM DOG,VILL GÄRNA HÄNGA HONOM ÖVER KRAGEN PÅ MIN JACKA FÖR ATT KÄNNA HANS NÄRVARO,VORE TACKSAM OM NÅN KAN HJÄLPA MEJ I DENNA FRÅGA,TACK PÅ FÖRHAND,M.V.H. BUSHWOMEN

sube

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 05 apr-07 kl 15:35 »
undra också hur man torkar kanin skinn...
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #19 skrivet: 05 apr-07 kl 15:48 »
Man låter det torka tills det blir halvtorrt väl? Och gnuggar det sen tills det är helt torrt och fingrarna blör! Jag känner ingen som medans dom håller på säger, åh vad roligt att garva skinn! :) Utan det är gnet och gnöl, tills skinnet är klart och stolheten gör att man glömmer sina ömma, skavsåriga fingrar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 6 användare
torbjorn, ärt, Stellaniskogen, fall, -kaja-, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser