Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda färger?  (läst 5401 gånger)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Blanda färger?
« skrivet: 07 aug-07 kl 12:18 »
Undrar lite över hur man ska gå tillväga med färger på hönsen?
Har tänkt skaffa silkeshöns och dvärgkochin. Min tanke är att jag självklart vill ha kycklingar sen och särar då på raserna men.... kan jag ha tex en vit tupp och olika färger på hönorna? vilken färg får kycklingarna då ??? får de "rena" färger eller blir dem otillåtna, typ fläckiga eller tvåfärgade? Eller det är så att jag måste ha olika grupper med olika färger?
Ska jag sälja äggen förstår jag att det är en fördel om jag har samma färg för jag då behöver veta vilken färg jag säljer innan de är kläckta ;)
Mycket tacksam för svar :P Mvh Lisa
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Margit

• Gäst
Re:Blanda färger?
« Svar #1 skrivet: 07 aug-07 kl 12:35 »
Se en finfin tråd som heter "Vit tupp Blå höna=färg på kycklingen?" på sidan 4 ungefär!  ;)

orloff

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 aug-07 kl 13:01 »
Ska du ha dem för eget bruk kan du blanda som du vill.  Men ska du sälja vill man ju som köpare veta vilken färg jag köpt. Det är inte så roligt när man köpt ägg och de ska vara vita och det kommer allsköns blandning,. >:(
Personligen tycker jag det är synd att blanda färgerna eftersom det tar flera generationer innan man får de "rena" igen.  :-X

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 aug-07 kl 13:20 »
Det är kul med blandade färger. Av ursprungligen två grå och en gul höna samt en tupp med svart i botten har vi numera en uppsjö av färger, inklusive helvitt.

Då handlar det inte om någon utställningsverksamhet, förstår man.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 07 aug-07 kl 22:20 »
jag har blandat mina oxå, och det kommer ut kycklingar i alla möjliga färger. men de är jättesöta. de är allt från helsvarta till fkläckiga, röda gula och vita. kankse beroe variationen på att alla hönorna mer eller mindre lägger ägg i samma rede och sen ruvar en höna eller en anka fram kycklingarna. men de är ursöta !!!
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Margit

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 aug-07 kl 14:02 »
Är det någon som vet vad färgen heter på sidan www.rada.nu/barn-i-raada/familjearken.aspx

Margit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 aug-07 kl 14:03 »
...ja alltså färgen på hönan  :-[  (dvärgkochin) som äter ur barnets hand...

orloff

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 aug-07 kl 14:07 »
Det är en STOR Kochin och färgen kan vara  gul colombia men är förmodligen en dåligt tecknad svart guldbandad eftersom tuppen är det som är bakom.   ???Svårt att se kanske är en liten trots allt.... beror ju på vilken vinkel fotot är taget. ::)
« Senast ändrad: 09 aug-07 kl 14:09 av orloff »

Margit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 aug-07 kl 15:58 »
Tack för svar!
Jag vet att det är svårt att se på bild men jag är tämligen säker på att det är en dvärgkochinhöna för jag har sett dem i verkligheten, och den är bara något kraftigare och bredare än mina unga dvärgkochinhönor.
Jag gillar färgen svart guldbandad skarpt och jag tycker att den teckningen finns delvis på hönan...men hon kanske är en blandning? Vetefärg i?
Tuppen är däremot helt glänsande gulröd med svarta fjädrar i stjärten ( ???) är det så en svart guldbandad tupp ser ut?  ???

Nyfiken...

Nu har jag kikat lite på länkarna jag fick i en annan tråd...kan tuppen vara en Gul svartcolumbia tro?? ??? Hönan är ganska lik en färg som jag hittade på en engelsk sida som heter Buff columbian, vad är det för färg på svenska... :-[ :-[ är inte så grym på engelska tyvärr...
Tycker det är lite svårt då färgen skiljer mycket på tuppen och hönan i många fall!
« Senast ändrad: 09 aug-07 kl 16:33 av Margit »

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #9 skrivet: 09 aug-07 kl 16:35 »
Vet inte vad färgen heter på våran vackra Hanna men hon är så fin med guldglansen på huvud och hals. Pappa Helmer var gul och mamma Nelly är ??? se nästa bild.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Mossie

« Svar #10 skrivet: 09 aug-07 kl 16:36 »
Mamma Nelly :)

Margit

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 aug-07 kl 17:41 »
Enormt vackra är de i vilket fall!!!! ;D ;D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 09 aug-07 kl 18:18 »
Jättefina var de alla hönorna, en höna i den färgen vill jag absolut ha någon gång, fast en stor, jag håller mig nog till storhönorna jag...

Jag är ju som sagt nybörjare men på någon sida, om det var här, eller länkat, kallade de den eller en liknande färg för rapphönsfärgad. Kan det vara något?  ???
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Margit

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 aug-07 kl 18:39 »
YES!  ;D Rapphönsfärgad=guld svartbandad  8) 8)

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #14 skrivet: 09 aug-07 kl 20:01 »
Buff columbian = gul svartcolumbia.
Gotlandskaniner, genbank.

Margit

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 aug-07 kl 20:21 »
Tack LM! Då är det nog den sorten som är på bilden!  8)

Margit

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 aug-07 kl 21:41 »
Mmmmmm...så fina!  ;D
Men så olika tuppen och hönan är! 8) Tack för superfina bilder!

Mossie

« Svar #17 skrivet: 09 aug-07 kl 23:00 »
Enormt vackra är de i vilket fall!!!! ;D ;D
Mor och dotter hälsar och tackar  :D

carmencha

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 10 aug-07 kl 11:26 »
Undrar lite över hur man ska gå tillväga med färger på hönsen?
Har tänkt skaffa silkeshöns och dvärgkochin. Min tanke är att jag självklart vill ha kycklingar sen och särar då på raserna men.... kan jag ha tex en vit tupp och olika färger på hönorna? vilken färg får kycklingarna då ??? får de "rena" färger eller blir dem otillåtna, typ fläckiga eller tvåfärgade? Eller det är så att jag måste ha olika grupper med olika färger?
Ska jag sälja äggen förstår jag att det är en fördel om jag har samma färg för jag då behöver veta vilken färg jag säljer innan de är kläckta ;)
Mycket tacksam för svar :P Mvh Lisa

Hej!
Jag tycker att du har svarat på din fråga själv.  ;D
Du gör som du vill, vi har olika åsikter om detta.
Men som du sa, håll reda på färgerna/raserna om du vill sälja.

Måste bara få säga att dem höns- bilderna som är utlagda här är på otroligt vackra höns, vare sig dem är färgrena eller inte.  ;)

mvh Carmen
« Senast ändrad: 10 aug-07 kl 11:27 av carmen »

carmencha

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 10 aug-07 kl 11:33 »
Ps.

För att blanda färger så måste du vara medveten om också att t e x  blå eller pärlgrå inte är rena färger utan är sammansatta av andra färger, därför kan det bli ytterligare färger på dessa. Vita kan ha blivit vita, men är generna vitt? Du förstår...

Jag menar, det kanske inte alltid blir som du förväntar dig? Jag hade blandade färger men har slutat med det.
Men en vacker blandfärgad höna behåller/köper jag utan vidare!

Ds

mvh Carmen
« Senast ändrad: 10 aug-07 kl 11:34 av carmen »

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser