Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lägga spår??  (läst 3259 gånger)

soulis

• Gäst
lägga spår??
« skrivet: 05 aug-07 kl 21:28 »
Finns det något annat lämpligt vid spårläggning än klövar och dylikt??

filurfigur

• Gäst
Re:lägga spår??
« Svar #1 skrivet: 05 aug-07 kl 21:49 »
Beror väl på vad du har för syfte med ditt spår. Hur menar du?

Vill du att hunden ska gå viltspår så är det väl klövar o blod som gäller. Och har du inte viltblod, utan ska köra med oxblod så krävs tillstånd från jordbruksverket.

Men vill du göra människospår så får du ju använda en människa.  :D  Fast det får du fråga någon annan än mig om, för jag tycker det verkar vara en märklig sysselsättning såvida man inte har som syfte att träna sin hund till att söka efter försvunna människor etc.

Sen kan man ju lägga köttbullsspår och sånt om man bara vill ha en rolig och bra aktivering till sin hund.

Paulina

« Svar #2 skrivet: 06 aug-07 kl 08:03 »
Om det är person spår du skall lägga så lägger du godis, eller någon leksak i slutet av spåret. Är det människor som du vill att din hund skall leta efter kallas detta för Sök. Hunden följer då inte ett spår till en människa utan går på luftburen vittring. Man vallar av ett område precis som vid uppletande så det finns massor av spår och då lyfter hunden nosen och använder sig av luftburen vittring för att hitta personen.
Är det viltspår så droppar du blod och drar en klöv bedvid dej. Blodet och klöven skall ej släpas i dina spår.
Lycka till.

Lusa

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 aug-07 kl 11:22 »
svarar som föregående talare. Det beror på vad du vill få ut av spårandet.. om du vill använda till eftersök eller tävla ex.

Men för själva spårandets skull så spelar det ingen roll vad du använder i spåret.

Du kan lägga favoritleksaken i slutat på spåret, eller lägga föremål som hunden ska markera/apportera i spåret, som kan vara vad som helst (gärna med din doft på) en nyckelknippa, handske, snusdosa exempelvis.

« Senast ändrad: 06 aug-07 kl 11:25 av Lusa »

filurfigur

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 aug-07 kl 12:32 »
Det jag tycker är knasigt med människospår är typ husse-/mattespår som aktivering.

Hunden går efter husses eller mattes spår men det är samma människa som gått spåret som håller i spårlinan. Hunden är väl inte helt dum i huvudet...

Och sen känns själva slutet lite KASAM-minskande när hunden spårat efter matte (som visserligen håller i linan) och i slutet ligger en leksak eller prinskorv. Tänk själva att vara supertörstig och äntligen komma fram till vattenkranen, och ut ur den kommer den dyra tröjan man önskat sig ett tag , eller favoritgodiset. Visst skulle man kanske bli glad, men retningen stämmer inte överens med målet. Då borde känslan av sammanhang minska och det är ju en sak man i regel vill ska va tvärtom. KASAM ska höjas i alla situationer för att man ska må så bra som möjligt.

Ville bara förklara varför jag aldrig begripit mig på människospår i annat fall än där man vill arbeta med sin hund på riktigt inom detta, och då tränas det ju som någon annan skrev ändå in på lite annat sätt och hunden ska kunna ta det på sök eller spår och arbeta ganska självständigt.

Lusa

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 aug-07 kl 13:07 »
Det jag tycker är knasigt med människospår är typ husse-/mattespår som aktivering.

Hunden går efter husses eller mattes spår men det är samma människa som gått spåret som håller i spårlinan. Hunden är väl inte helt dum i huvudet...

Och sen känns själva slutet lite KASAM-minskande när hunden spårat efter matte (som visserligen håller i linan) och i slutet ligger en leksak eller prinskorv. Tänk själva att vara supertörstig och äntligen komma fram till vattenkranen, och ut ur den kommer den dyra tröjan man önskat sig ett tag , eller favoritgodiset. Visst skulle man kanske bli glad, men retningen stämmer inte överens med målet. Då borde känslan av sammanhang minska och det är ju en sak man i regel vill ska va tvärtom. KASAM ska höjas i alla situationer för att man ska må så bra som möjligt.

Ville bara förklara varför jag aldrig begripit mig på människospår i annat fall än där man vill arbeta med sin hund på riktigt inom detta, och då tränas det ju som någon annan skrev ändå in på lite annat sätt och hunden ska kunna ta det på sök eller spår och arbeta ganska självständigt.

om man har en föremålsintresserad hund som har sin favoritboll eller favoritleksak. För min hund är en gammal arbetshandske favoritleksaken som vi ofta kampar med och det är en av dom bättre belöningarna som ujag också använder mig av i annan träning, lydnaden tex.

Det är ett utmärkt föremål att lägga i slutet på spåret! Och belöningen är ju inte att finna fram till leksaken punkt, belöningen och slutet av spåret är ju att få kampa med matte/husse, alternativt en stunds bollkastning eller vad det nu kan tänkas vara, göra något roligt ihop med husse/matte

All spårning är gott för hunden, även om man inte ska använda det "på riktigt" Och som du skriver.. hunden är inte så dum så att den inte fattar  :) men ändå följer den ju spåret.. och det är ju det man vill att den ska göra, använda näsan och skallen, sen hur man gör.. spelar mindre roll anser jag.. sålänge man inte satsar på att tävla då.

Om man vill göra det mer verkligt så kan man ju göra som när man lägger viltspår.. dra leksaken efter sig i spåret.. så finns ju leksaksdoften däri också.

när man tävlar går man ju inte spåret själv, annat än i lägre klass.. vilket tyder på att det blir enklare om man gått spåret själv, så helt tokigt tror jag inte det är  :)
« Senast ändrad: 06 aug-07 kl 13:13 av Lusa »

filurfigur

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 aug-07 kl 13:28 »
så helt tokigt tror jag inte det är  :)

Nej, det beror helt och hållet på hur man ser på saken. Jag menar inte att en hund som går matte-/hussespår skulle må dåligt, men jag ser personligen ingen vits med det. Jag ger hellre mina egna hundar blodspår, eller möjligen godisspår.

Och personligen försöker jag så mycket jag kan att tänka på att öka KASAM för mina hundar.

Mem visst, hellre ett matte-/hussespår än ingen aktivering alls.  :)

Lusa

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 aug-07 kl 13:41 »
Nej, det beror helt och hållet på hur man ser på saken. Jag menar inte att en hund som går matte-/hussespår skulle må dåligt, men jag ser personligen ingen vits med det. Jag ger hellre mina egna hundar blodspår, eller möjligen godisspår.

Och personligen försöker jag så mycket jag kan att tänka på att öka KASAM för mina hundar.

Mem visst, hellre ett matte-/hussespår än ingen aktivering alls.  :)

det är ju i stort sett samma sak som bruksspår igentligen. I Apellklass (Lägre också?) går du själv spåret, och har själv lagt ut pinnarna med din egen doft som hunden ska markera  :) blir ju samma sak oavsett vad man har i slutet, bara det att man efter fyndet går vidare i spåret för att finna nästa fynd osv.

det är så individuellt också.. jag kan ta mina som exempel. den ena är det ordentligt med jakt i, han går bäst spår med blod och vilt, skulle vi gå ett godisspår så hade han antagligen tröttnat efter en bit.. godis är inte tillräckligt intressant. i ett spår med vilt är själva spårandet en så stor belöning och triggare att han skulle kunna gå hur länge som helst.

Med den andra är det föremål som är grejjen. Hon tycker om godis och jag varierar med det som belöning, men det RIKTIGA belöningen är hennes kamphandske och i träning (ex spår) om jag belönar med godis eller har godis i spåret stör jag hennes koncentration, och det är ju ett koncentrerat spårande jag vill ha. men till en början la jag godisspår till henne också i spåret för att så lite som möjligt störa henne med belöning.
hon får inte spåra vilt.

Den tredje skulle ENDAST gå spåret om där varje meter fanns en godisbit, annars skulle hon totalt strunta i mitt spår eller om där är viltdoft.

så det är ju så olika.. och som du säger, all aktivering är ju bra, gäller bara att hitta vad som passar huhnden och en själv bäst.
« Senast ändrad: 06 aug-07 kl 14:02 av Lusa »

Lusa

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 aug-07 kl 14:09 »
Finns det något annat lämpligt vid spårläggning än klövar och dylikt??

Soulis här är massor med tips!

http://www.krokasmeden.com/Artiklar/spar-till-vovve.pdf
« Senast ändrad: 06 aug-07 kl 14:58 av Lusa »

Mysla

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 07 aug-07 kl 16:48 »
Vitsen med personspår/bruksspår är ju inte att husse/matte ska lägga spåren jämt. Det ska ju helst vara olika människor varje gång. :) (men frågan är hur många som har SÅ många vänner som ställer upp på att rusa ut rätt ut i skogen i ett par km med snitslar, spårpinnar, leksaker och godis)

Personligen kör jag aldrig viltspår, det är inte intressant tycker jag.

Jag kör IPO-spår(kallas även näringsspår/godisspår/presicionsspår hur man nu kan tänkas stava det). Dvs spår som går ut på att hunden håller sig så nära spårets kärna som möjligt och lugnt och metodiskt arbetar för att finna slutet.(man använder ofta godis i spåret iaf i början) Mitt mål är att få hunden att klara av att spåra en människa som gått efter gågatan mitt under stekheta solen och i folksamling. Jag har lång väg att gå men det är det som är roligt med hundträning!

Mysla

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 07 aug-07 kl 16:49 »
Aaah, just det! Krokasmeden har fruktansvärt mycket bra information på sin sida. De är i mitt tycke ett par av sveriges bästa tränare.

Gille

• -
« Svar #11 skrivet: 13 sep-07 kl 11:53 »
KASAM?
Kaninuppfödare och pelargontant.

filurfigur

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 sep-07 kl 20:12 »
KASAM?

Känsla Av SAMmanhang har jag för mig att det är förkortning av.

Handlar mkt om att en individs välbefinnande ökar om känslan av sammanhanget stärks. Om du förstår varför en sak händer så klarar du det hela bättre än om du inte får ihop något alls till ett vettigt sammanhang, och detta trots att det kan vara negativa händelser. Man har gjort många undersökningar tex på de som suttit i koncentrationsläger, och tittat på deras psykiska hälsa och deras välbefinnande lång tid efter att de kommit från de trauma som de varit med om. Och de som har högt KASAM är de som mår bäst rent psykiskt, vilket i sin tur gör dem mindre sjuka rent fysiskt. Och tvärtom om deras KASAM varit lågt.

I en hunds fall, tex i spårläggning så vill jag höja KASAM på mina hundar genom att målet och belöningen ska stämma överrens så mkt som möjligt med själva retningen.

Vet inte om du blev klokare på den här förklaringen, men hoppas lite i alla fall.   ;)

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 13 sep-07 kl 21:19 »
Jag ger hellre mina egna hundar blodspår, eller möjligen godisspår.

Hur gör du ett godisspår ??
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 13 sep-07 kl 21:29 »
Här hittade jag en sida med en massa spårinfo:
http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/Grenar/sph.asp?menuindex=7
Står även om Godisspår.
                      Mvh
                  Charlotte
« Senast ändrad: 13 sep-07 kl 21:30 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

filurfigur

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 sep-07 kl 21:30 »
Godisspår ger jag bara till en valp eller kanske kommer göra det till de gamla när de inte håller för ett viltspår längre.

Och då antingen drar jag tex en köttbulle eller korvbit i marken och lägger köttbullen/korven i slutet, men då är det bara ett kortare spår ju.

Annars har jag någon gång lagt små bitar av köttbullar i ett spår så får hunden snusa upp det. Det blir ju mer en lek-aktivering där de får använda nosen.

Men annars är det bara viltspår jag lägger till mina. Och då använder jag blod och viltklövar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser