Eftersom solenergin är gratis har verkningsgraden ingen betydelse. Det enda som betyder något är: hur mycket jag får ut per insatt krona. En anlägning som är dubbelt så effektiv men kostar dubbelt så mycket, ger ju +- 0!
Håller på och projekterar en omläggning av mitt värmesystem och är inne på solceller. Har idag vattenburen el och ett gammalt dragigt hus på 120 kvm varav jag på vintern endast använder bottenvåningen. Sätter inte igång elpatronen förrän jag har minusgrader dagtid vilket här nere i skåne innebär att jag kör på el mellan mitten av december till en bit in i mars. Övrig tid drar jag bara igång pannan när jag måste ha varmvatten till duschen. Förbrukar mellan 15 000 och 20 000 kwh. ( förbrukningen i direkt relation till vinterns stränghet ) Vedkaminerna i kök och vardagsrum håller värmen övrig tid.
Solinstrålningen har momentant upp till 1000 W/m2 och innehåller drygt 1 000 kWh energi per m2 och år i Sverige.Solfångare genererar momentant upp till 700 W värmeeffekt per m2 och från 200 till 700 kWh värme per m2 och år och beroende på typ av system.Solceller genererar momentant upp till 150 W eleffekt per m2 och från 50 till 150 kWh elenergi per m2 och år beroende på typ av system.
Jag behöver input. För mig är detta ett jätteprojekt och eftersom jag inte är ett dugg tekniskt lagd är försäljarnas argument många gånger obegripliga för mig. Jag inser att jag måste ha en acc.tank och för att få plats med den måste den gamla oljetanken lyftas ut ( svetsas ut i småbitar eftersom min far gjutit in den i källaren. suck ) samt att både varmvattenberedare och elpatron måste bytas. ( den förra är från 60-talet och den senare från mitten av 80-talet ) Har vattenkvaliteten någon betydelse för slitaget? Har egen brunn med väldigt järnhaltigt vatten men inget filter så avlagringar finns säkert överallt i systemet.
Håller på och projekterar en omläggning av mitt värmesystem och är inne på solceller. Har idag vattenburen el och ett gammalt dragigt hus på 120 kvm varav jag på vintern endast använder bottenvåningen. Sätter inte igång elpatronen förrän jag har minusgrader dagtid vilket här nere i skåne innebär att jag kör på el mellan mitten av december till en bit in i mars. Övrig tid drar jag bara igång pannan när jag måste ha varmvatten till duschen. Förbrukar mellan 15 000 och 20 000 kwh. ( förbrukningen i direkt relation till vinterns stränghet ) Vedkaminerna i kök och vardagsrum håller värmen övrig tid. Jag behöver input. För mig är detta ett jätteprojekt och eftersom jag inte är ett dugg tekniskt lagd är försäljarnas argument många gånger obegripliga för mig. Jag inser att jag måste ha en acc.tank och för att få plats med den måste den gamla oljetanken lyftas ut ( svetsas ut i småbitar eftersom min far gjutit in den i källaren. suck ) samt att både varmvattenberedare och elpatron måste bytas. ( den förra är från 60-talet och den senare från mitten av 80-talet ) Har vattenkvaliteten någon betydelse för slitaget? Har egen brunn med väldigt järnhaltigt vatten men inget filter så avlagringar finns säkert överallt i systemet.HJÄLP.
Jag instämmer i stort i vad zeke skriver men det viktigaste och mest miljövänliga är glömt. Den energi man inte använder är den som är bäst både för plånboken och miljön. Skånetösen, du skriver att du bor i ett gammalt dragigt hus. Börja med att med hjälp av någon byggnadstekniskt kunnig person (om du inte kan det själv förstås) gå igenom de möjligheter du har att öka på isoleringen och minska draget i ditt hus. Även om man har ett gammalt hus och inte vill göra för stora ingrepp finns det metoder för att isolera allt från golv till tak.Sen måste du ju ändå ha en värmekälla och då kan förutom zekes alternativ även en vattenmantlad pelletskamin fungera bra, den kan du ha i istället för en av dina vedkaminer och sedan kopplar man in den på det vattenburna värmesystemet.
Det gäller att hitta den "optimala balansgången", var gränsen går för när det inte är miljömässigt och ekonomiskt lönsamt längre!
Hej KAJJag är nyfiken på om du får ut någon temperaturhöjning av vattnet genom solvärmepanelen?Antar att du kopplat ur den så här års och förlitar dig helt på vedpannan. Under vilken period av året ger din solpanel ett tillskott (Skåne)?Du satsade 88.000 kr i materiel och installation. Har du vågat räkna ut break-even, dvs hur lång tid tills du tjänat in investeringen?Mvh