Vi har försökt lista ut vad de olika lätena betyder som hönorna och tuppen har. Det kan ju vara både roligt och bra att veta varför de låter som de låter.
Jag letade efter något om läten och hönsspråk här men hittade inget, hoppas andra vet mer än jag.
En del är rätt uppenbara, som tuppens kuckeliku, vilket väl är ett revirmarkerande har jag för mig? Hans varningsläte är rätt specifikt också, nio gånger av tio är det katterna han ser... En sak som är lite lustig är att han svarar tranorna också, vi bor ju i trantrakterna och har ett gäng 'ungdomar' som bor kvar här hela sommaren. När de flyger över oss och ropar så galer han åt dem...
När vi ger hönsen mat har han också ett speciellt läte, jag känner igen det från min systers tupp, hon sa att han sa 'gott gott gott' för han smakade alltid på maten åt hönorna, våra hönor struntar fullständigt i det där och har redan ätit upp hälften av maten innan han kommit intill ens. Men det är rätt gulligt, för han lyfter upp maten och lägger framför dem och de verkar betrakta honom med rätt roade blickar...
Fast ibland förstår jag inte hans läten, ibland låter han lite som en duva (om man tänker sig en riktigt basröstduva).
Hönorna har en del läten för sig som jag heller inte förstår.
De första dagarna lät de på ett speciellt sätt när de just lagt ett ägg, jag vet inte om de slutat med det eller om det är det att vi var mer uppmärksamma de första dagarna. Nu minns jag inte ens hur de lät, men det var ett rätt triumferande läte tror jag.
I dag när de började ösregna och både jag och hönsflocken sökte skydd under en hög buske satt de och liksom 'knorrkvittrade' det lät inte alls som det vanliga kacklandet som de brukar 'prata' med varandra med. Inte som hönor alls egentligen...
Det allra underligaste är när de spinner. Jag hade ingen aning om att hönor kunde spinna. Är det någon annan som varit med om det och är det i så fall något positivt eller negativt? De gånger vi hört det är när vi kommit med något riktigt gott till dem, som upphittade maskar eller sniglar (tänk att man ska bli så glad över att hitta sniglar i vinbärsbuskarna...)
Jag kommer inte på något mer just nu, men det vore roligt att höra om ni som haft hönor länge och vet mer vet vad det betyder när de låter så där.