Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öronmärkning  (läst 2055 gånger)

Bonnamårten

• he he
    • Blekinge
Öronmärkning
« skrivet: 03 aug-07 kl 10:58 »
Hej

Jag har 3 tackor som jag införskaffade för ett tag sedan, dom är märkta med metallclip i ena örat, har dom för att beta av en rätt stor tomt.

Är dom rätt märkta. numrerna är 4 siffriga.

Funderar på att utöka då vi eventuellt snart köper liten gård.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Öronmärkning
« Svar #1 skrivet: 03 aug-07 kl 12:39 »
Beror på hur man vill märka. En del börjar med årtalet djuret är född samt ordningsnummer T ex 06013 osv.

Jag ger dom bara nummer eftersom jag bokför mina får i journal 1-100 osv.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 04 aug-07 kl 09:53 »
Som jag förstått det är de inte rätt märkta? De ska vara märkta i båda öronen om du har köpt dem utifrån. Kolla på www.sjv.se så ser du vilka märken som är godkända.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 05 aug-07 kl 11:07 »
Jag har 3 tackor som jag införskaffade för ett tag sedan, dom är märkta med metallclip i ena örat, har dom för att beta av en rätt stor tomt. Är dom rätt märkta. numrerna är 4 siffriga.
Funderar på att utöka då vi eventuellt snart köper liten gård.
Som Javill säger så skulle dom haft märke i båda öronen.
Men det viktigaste är att du har ett prodplatsnummer och djurjournal.

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 aug-07 kl 23:41 »
jamen inte är väl det ett problem om dom har bara i ena örat? Då¨betäller man väl bara en till med samma nummer o klämmer dit..? Eller?'

Det är värre om uoofödaren inte har prod.pl. nr.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 06 aug-07 kl 00:00 »
jamen inte är väl det ett problem om dom har bara i ena örat? Då¨betäller man väl bara en till med samma nummer o klämmer dit..? Eller?'

Det är värre om uoofödaren inte har prod.pl. nr.

Om man har EU-stöd kan det vara ett problem att de bara har märken i ena örat. Det ingår i tvärvillkoren och avsaknad kan innebära straff i form av minskat bidrag.  :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Emmaibäcka

« Svar #6 skrivet: 06 aug-07 kl 08:18 »
Inte så farligt att de bara har ett märke, det går ju beställa nya märken att trycka i så länge de har sitt Ppn. Dock är det viktigt att Bonnamårten skaffar ett eget PPN, en stalljournal och dessutom ska det finnas med ett transportdokument när man köper får där det står hur de transporterats, vem djuren är köpta från osv..

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser