Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem bet ihjäl mina höns?  (läst 4913 gånger)

lindelou

• -
Vem bet ihjäl mina höns?
« skrivet: 02 aug-07 kl 19:26 »
Någon har inatt brutalt slaktat 45 av mina höns och kycklingar. I första gården fanns nio Brahmor och tre påfåglar.Påfåglarna har inte en skråma men alla Brahmorna var döda.Fyra hade denna någon tagit med sig. Somliga var urätna ur bröstkorgen,endel bara bitna.Ett litet antal var huvudet borta på. Sen fortsatte han genom nätdörren och fortsatte sitt blodbad och i sista hönsgården var det tom. blod på väggarna.Hälften har han tagit med sig resten låg kvar.Endel är skadade och gåsen har fått sig ett nyp,men verkar ok..... Vem kan ha orsakat detta? En och annan höna har väl räven tagit genom åren,men aldrig masslakt!

uffeoanette

Re:Vem bet ihjäl mina höns?
« Svar #1 skrivet: 02 aug-07 kl 20:13 »
Kan vara mink eller iller

highland

• Halland
« Svar #2 skrivet: 02 aug-07 kl 21:19 »
Jag lider med dej..
Fanns det några spår efter mördaren?
Låter som om det vore något större rovdjur iochmed att den dödat så många.Kattdjur börjar ju äta från huvudet eller bröstet oftast.Mink och iller tar väl oftast blodet och sticker sen.Den mård jag hade här bet ihjäl ett 15 tal kycklingar, han bet dom i halsen och bet ut ögonen sen to g den med en levande.
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

tångenshöna

• Hönsmamma
« Svar #3 skrivet: 02 aug-07 kl 21:36 »
Jag tror att det är en grävling som varit framme hos dej.Jag har själv haft besök av denne marodör Det såg som värsta blodbadet några djur borta och även avätna huvuden en cdel halvdöda.Grävlingen river hål på vanligt
hönsnät den kan till och med öppna luckor får den bara fäste med sina klor har den en enorm styrka.Så mitt råd ladda en grävling fälla
Christina
En glad mormor på en liten gård med mängder av höns både stora och små,påfåglar,vaktlar och ankor.Det finns inget bättre mot mördarsniglar än svensk gulanka!

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #4 skrivet: 02 aug-07 kl 22:03 »
(Jag citerar på detta vis då min dator fått för sig att den INTE vill citera  ???)
"Jag tror att det är en grävling som varit framme hos dej.Jag har själv haft besök av denne marodör Det såg som värsta blodbadet några djur borta och även avätna huvuden en cdel halvdöda.Grävlingen river hål på vanligt
hönsnät den kan till och med öppna luckor får den bara fäste med sina klor har den en enorm styrka.Så mitt råd ladda en grävling fälla"

Här fick äntligen den första (o förhoppningsvis enda) grävlingen sätta livet till idag ;D
Hämden är ljuv... Ladda fällan
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

lindelou

• -
« Svar #5 skrivet: 02 aug-07 kl 22:23 »
Både räven och grävlingen har jag sett här. En grävling familj har vi hyst under storstugan ivår. En av ungarna snosade omkring i trädgården för någon månad sen.Gott om grävlinggryt i krokarna. Sen har jag en räv som lubbar under balkongen i gärdeskanten som rutin-och förbi hönsgården.Det är masslakten som förvånar.Hönsen är kvar är inne och lugnar ner sig idag och maken har mer eller mindre spikat igen hönshuset tills vidare.En gul orpingtonhöna mår kass och en liten blandraskyckling,men annars har jag till och med fått ett ägg efter attacken. En dödad tupp låg i hon på äggen som värptes tidigt imorse så det får mig att tro att det var en morgonattack. Han kan ju ha varit skadad och dött senare förståss.Nu har vi gillrat en fälla iaf.Öga för öga.
Mink och iller har jag aldrig sett,men det är klart att det finns här i de djupa värmlandsskogarna.Orpingtonhönan är biten över huvudet men står på benen,kycklingen är flyttad under värmelampa.Ska kolla senare ikväll igen..... Massor har försvunnit och jag lider med djuren-det doftade verkligen skräck därute imorse. Vi har problem med skator som tar sig in och hämtar äggen,men imorse och på förmiddagen var ingen av dom där.
Många favoriter blev kvar-dotterns faverollehöna och sonens vita frisserade blandrashöna samt min ovanligt ljusa paduantupp samt de två senares avkommor som ska bli vår egen ras.Men jag sörjer en ovanligt fin aroucanatupp och min rapphönsfärgade brahmatupp.....
Känns som grävling,men jag kan verkligen ha fel.
Tack för alla svar!

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #6 skrivet: 02 aug-07 kl 23:00 »
Fruktansvärt att läsa om det som hänt era höns!

Ett sätt att ta reda på vad som händer i och runt hönsgårdar och liknande samt vilka djur som brukar smyga omkring är att ordna någon form av kamerabevakning. Detta kan göras på många olika sätt, från en billig webkamera (finns för några hundra och uppåt) till ett datorbaserat övervakningssystem med IR-kameror (funkar fint på både natten och dagen).

Efter att en gång tidigare blivit av med några av våra finaste djur utan att vi visste hur (det visade sig senare vara en jakthund som kalasat på dom) kommer vi att installera någon form av övervakningssystem så småningom.

Kameror kan man hitta på bland annat www.dustin.se, professionella övervakningskort (GeoVision) är svindyra i Sverige men finns till bra priser i bland annat England:
http://www.henrys.co.uk/electronics.htm

Vanligast är att man låter systemet spela in/larma endast när något händer, t.ex om något rör sig utanför hönsgården på natten.

Är det någon som vill ha mer info om systemet är ni välkomna att maila oss då vi har kollat mycket på vad vi själva skall ha och dessutom har min sambos far precis installerat ett GeoVision-system på sitt företag.

Mvh Linda
www.sabelpoot.se

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #7 skrivet: 02 aug-07 kl 23:14 »
Sen har vi www.kjell.com som finns på flera ställen här i Sverige, som säljer kameror och annat.

I Sverige.

Hälsn Leif.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 aug-07 kl 06:40 »
Här fick äntligen den första (o förhoppningsvis enda) grävlingen sätta livet till idag ;D
Hämden är ljuv... Ladda fällan

Och för att förena nytta med nöje:

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=9;action=display;threadid=11865;start=msg67892#msg67892

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #9 skrivet: 03 aug-07 kl 11:41 »
Och för att förena nytta med nöje:

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=9;action=display;threadid=11865;start=msg67892#msg67892

(haha, nu funkade ju citat)

;D Min svärfar hade sagt till Lars att man ska lägga köttet i mjölk..

Nej tack, när det gäller grävling så är min gräns nådd för länge sen.. Lars också, o han äter ändå konstiga saker som våfflor med sill o stekt mört.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

Helenan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 aug-07 kl 11:44 »
Skulle vara kul med en Webkamera i hönshuset. Skulle vilja att den tog en bild då och då så man kunde gå in på en hemsida och kolla in djuren från jobbet 8) men måste jag inte ha en dator med internetuppkoppling i hönshuset då?

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 03 aug-07 kl 12:45 »
Både räven och grävlingen har jag sett här. En grävling familj har vi hyst under storstugan ivår. En av ungarna snosade omkring i trädgården för någon månad sen.Gott om grävlinggryt i krokarna. Sen har jag en räv som lubbar under balkongen i gärdeskanten som rutin-och förbi hönsgården.Det är masslakten som förvånar.Hönsen är kvar är inne och lugnar ner sig idag och maken har mer eller mindre spikat igen hönshuset tills vidare.En gul orpingtonhöna mår kass och en liten blandraskyckling,men annars har jag till och med fått ett ägg efter attacken. En dödad tupp låg i hon på äggen som värptes tidigt imorse så det får mig att tro att det var en morgonattack. Han kan ju ha varit skadad och dött senare förståss.Nu har vi gillrat en fälla iaf.Öga för öga.
Mink och iller har jag aldrig sett,men det är klart att det finns här i de djupa värmlandsskogarna.Orpingtonhönan är biten över huvudet men står på benen,kycklingen är flyttad under värmelampa.Ska kolla senare ikväll igen..... Massor har försvunnit och jag lider med djuren-det doftade verkligen skräck därute imorse. Vi har problem med skator som tar sig in och hämtar äggen,men imorse och på förmiddagen var ingen av dom där.
Många favoriter blev kvar-dotterns faverollehöna och sonens vita frisserade blandrashöna samt min ovanligt ljusa paduantupp samt de två senares avkommor som ska bli vår egen ras.Men jag sörjer en ovanligt fin aroucanatupp och min rapphönsfärgade brahmatupp.....
Känns som grävling,men jag kan verkligen ha fel.
Tack för alla svar!

Jag skulle faktiskt gissa på räven, eftersom rovdjuret tagit med sej några höns.

Jag hade rävbesök i våras 14 hönor och fem tuppar dödades på en natt, och jag vet att det va räven efetresom den tagit sej in genom ett litet hål i ett fönster ca 1 m upp, och så hoppar inte en grävling enl. jägare jag pratat med.

Flera djur fattades och några hittade en bit ifrån hönshuset halvt nedgrävda (framtida skafferi ?)
« Senast ändrad: 03 aug-07 kl 12:51 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #12 skrivet: 03 aug-07 kl 16:45 »
Jag skulle faktiskt gissa på räven, eftersom rovdjuret tagit med sej några höns.

Jag hade rävbesök i våras 14 hönor och fem tuppar dödades på en natt, och jag vet att det va räven efetresom den tagit sej in genom ett litet hål i ett fönster ca 1 m upp, och så hoppar inte en grävling enl. jägare jag pratat med.

Flera djur fattades och några hittade en bit ifrån hönshuset halvt nedgrävda (framtida skafferi ?)

Vi blev av med ankdraken en natt, han var borta. Två nätter senare blev vi av med fem halvstora kycklingar plus mamma höna, alla bortsläpade, inte ett spår efter dem.
Vi vet att det var grävlingen eftersom Lars såg den (riktigt nära dessutom). Hade vi inte vaknat av oväsen så hade alla ankor varit borta.

Så det kan mycket väl vara grävling

Filip Skräplund

« Svar #13 skrivet: 03 aug-07 kl 18:08 »
Finns satanister i närheten?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #14 skrivet: 03 aug-07 kl 18:14 »
Så nu börjar rovdjurens jaktsäsong .......
Nyss var det någon här ute och lyckades få med sig en av hönorna plus gammeltuppen. Tuppen hade tydligen kämpat bra för att försvara sina damer för det var väldigt mycket fjädrar, betydligt mycket mer fjädrar än det brukar bli när räven tagit nåt.
Hörde kacklet från hönsen men då var det förstås redan försent.
Nu blir det till att hålla hönsen inne på gården tillsammans med hunden ett tag framöver.

Jag tycker att det har gått bättre iår när jag har haft tre tuppar. Det verkar som att de hjälps åt att vakta och varna flocken. Tre tuppar har nog lite lättare att hålla reda på en skock yra höns som inte alltid håller sig på samma ställe....

Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

lindelou

• -
« Svar #15 skrivet: 03 aug-07 kl 21:20 »
Nu har jag fått lite perspektiv på incidenten och kommer på att det är en till sak som förvånar. Inga fjäderhögar eller "fjäderspår".Klart att det är fjädrar efter massakern,men rävar kan ju göra breda spår efter kampen med fjädrar eller högar.
Maken hade varit ute och lagat hönsnätet kvällen innan då två hönor försvann och vi såg en höna gå ut och in som hon ville. Jag  undrar om besten kan ha varit och hämtat dom.Han använde ju just det hål som funnits i en vecka fast det nu var lagat. Han har använt det lagade hålet,klättrat upp för en planka,in i ett 15 gånger 20 cm hål.Där har han först slaktat nio brahmor varav fem fanns kvar,döda.Där fanns tre orörda påfåglar också och dessa kan ju när de får panik skrämma slag på vem som helst. Det kanske drev honom(jag tror fortfarande på grävling)att forcera nätet i dörren och fortsätta mörda-mer eller mindre i panik pga kaoset i hönsgården.
Jag kalkade hönshuset häromdagen och de nya sittpinnarna var inte uppsatta och besten behövde alltså inte hoppa eller klättra.....
Sammanlagt har han dragit iväg med drygt 20 djur varav de flesta stora men inte värpklara.
Tyvärr hittar jag ingen päls i ingångshålet.....
Men en grävlingsunge "stor" smög jag på i trädgården och var bara en meter från honom för någon månad sen.....
Fällan är laddad och vi har inga satanister här;-)
Men väl både lodjur och varg,men det kan det väl inte vara.

lindelou

• -
« Svar #16 skrivet: 05 aug-07 kl 11:05 »
Grävling i fällan ;D . Jag kan ju inte helt säkert veta att det var han,men det är troligt. Jag laddar om fällan och vågar inte släppa ut hönsen ännu i det fria.

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 2 användare
skräptanten, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser