Med reservation för att vi inte menar samma sak med sänksmide så vill jag påstå att det visst går, men att det är olika svårt beroende på grovlek, legering, utformning och vilka krav man ställer.
Jag menar en, eller en tvådelad, form eller profil. På ,eller mellan, placeras ett glödgat ämne som då får den utformning sänket har eller utför smidesarbetet effektivare.
Man måste väl kunna åstadkomma sänken med hjälp av kallbearbetning med borr, vinkelslip, fräs, fil, stickel... men det kräver ju en del precision och tålamod. Är det enklare profiler, som för t.ex. uträckning, så går det ju klart att smida dessa.
Jag tänker vidare att om sänket skall användas återkommande för en produktion bör det ju tillverkas av ett lämpligt stål som också värmebehandlas för att hålla. Att lägga mycket energi på ett sänke som demoleras fort är för mig slöseri.
Jag har sett många handjagade sänken, men är de gjorda av stål tror jag att det kräver en kraft som kan vara svår att åstadkomma själv. Fast om det bara är små detaljer kan du ju klara av att bånka till sänkena själv, men jag skulle fortfarande använda härdbart stål om jag vill att det skall hålla.
Har du ingen maskinhammare kan gå med hjälp av en press, som i brist på sådan skulle kunna tillverkas av en stark domkraft. Har du verkligen ingen polare som kan slägga för dig, eller en riktig produktionssmedja med maskiner i din närhet du kan hyra in dig på (var är du verksam)?
RåBjörK