Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räkna timlön i Excell?  (läst 4282 gånger)

Radar

• Jämtland
Räkna timlön i Excell?
« skrivet: 02 aug-07 kl 00:14 »
Tidigare hade jag provisionsbaserad lön. Dvs procent av inkört belopp. (Jag kör taxi.) Då hade jag inga problem med formler och formatering av celler.
Nu har jag gått över till vanlig timlön. När jag skulle ändra i mitt Excell-dokument för redovisning och löneberäkning får jag det inte att räkna rätt.

Jag har en kolumn där jag matar in arbetstid i timmar och minuter. Ex. 7:16, 8:39 osv. Längst ner summeras arbetstiden riktigt. Men sen när jag vill multiplicera arbetstiden med timlönen är det stopp. Det blir helt galna siffror.

Därför skulle jag vilja att någon vänlig själ berättar hur detta ska göras. Väldigt gärna avrundat till hel och halvtimmar gånger timlön.

Jag har någon gång sett ett ekonomiprogram på nätet som var specialanpassat till taxiverksamhet. Jag är nästan säker på att detta var ett freeware eller möjligen shareware. Men jag kan inte längre hitta detta. Är det någon som vet vilket jag menar och var jag kan ladda ner det? Det programmet tror jag skulle underlätta en hel del. Både för mig och för chefen.

Hoppas på god hjälp/
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Fridolf2

• Gäst
Re:Räkna timlön i Excell?
« Svar #1 skrivet: 02 aug-07 kl 10:19 »
Provade att skriva in så som du skrev, men det funkar ju inte alls..skriver du verkligen timar och minuter så??..med kolon emellan? För att jag ska få det att funka så måste jag skriva  t.ex 7,5 för då 7 tim och 30 min..sen summeras det ner och när du multiplicerar så är det ju den lilla stjärnkrumeluren, som sitter till höger om Ä, du ska använda, inte x...
Tja, inte mycket hjälp kanske, men det var det enda jag kunde komma på.. :)

Radar

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 02 aug-07 kl 11:08 »
Cellerna i den kolumnen är formaterad för att visa tid och jag vill minnas att det inte gick mata in på annat sätt än med kolon. Det är klart jag använder asteriskstjärnan i formeln. Annars hade det ju inte fungerat när jag räknade på provision.
Om man separerar timmar och minuter i olika kolumner skulle det nog gå att räkna ihop minuterna och sedan omvandla till decimalt, addera med dom hela timmarna och multiplicera med lönen.
Men jag skulle helst vilja ha arbetstiden i en enda kolumn.

Så på't igen bara  ;)

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 aug-07 kl 11:57 »
Halaj!

Jag föreslår en skärmdump.
Annars blir det ju helt omöjligt att diagnostisera ditt problem.

//T

Radar

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 02 aug-07 kl 12:23 »
En skärmdump säger du........
Vad vill du se på den? Det blir ju bara kolumner med siffror. Formler och formatering av celler syns ju inte på en skärmdump.

Tapio

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 02 aug-07 kl 13:52 »
Halaj!

När du tar dumpen, lägg markören i den ruta där själva beräkningen sker. Då syns formeln i den smala remsan mellan alla knapparna och själva spread sheetet (vad det nu heter på svenska). Det måste ju vara i beräkningen själva buggen finns.

//T

Radar

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 02 aug-07 kl 23:30 »
Nu har jag mixtrat ihop en bild. Hoppas det syns och att den är begriplig. Timlön får man ersätta med en lämplig summa att tjäna per timme.
Ser att i bilden har jag satt B1 som första cell att summera. Det ska ju naturligtvis vara B2.
« Senast ändrad: 02 aug-07 kl 23:36 av Radar »

jenses

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 aug-07 kl 10:36 »
Kolumnen B måste vara formaterad som [HH]:MM och inte som HH:MM.
Alltså på samma sätt som cellen med summan. ;)

Formeln för bruttolön ska vara:
(B20*24)*timlön

* allt enligt google, testad med Open Office

---här--  hittar du f.ö. timestamp, ett litet program för just detta ändamål.
« Senast ändrad: 03 aug-07 kl 10:50 av jenses »

Radar

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 03 aug-07 kl 11:46 »
Jippi!!! Nu fungerar det. Tack för hjälpen "Jenses".
Om du har ärende till Jämtland så finns det sovplats hos oss. Så bjuder jag på lite hembryggt också.

"Timestamp" vet jag inte om jag har användning av i just det här ärendet, eftersom jag summerar olika krediter och kontant inkört i samma kalkylark, men det kan komma till användning i andra projekt. Jag ska titta närmare på det i alla fall.

Det där ekonomiprogrammet för taxiverksamhet jag efterlyste. Det skulle vara gulligt om någon kan hitta det.   :-*

Radar

• Jämtland
SV: Räkna timlön i Excell?
« Svar #9 skrivet: 21 jan-10 kl 15:53 »
Nu har jag fått bekymmer igen. Jag har nyligen börjat en ny anställning inom samma yrke.
Mitt bekymmer för tillfället är vid de tillfällen jag jobbar nattpass, alltså klockan passerar midnatt under passet.

De kolumner som används är:

Datum     Börjar     Slutar     Rast-tid     Arbetad tid

Kolumnen "Datum" är formaterad som 'Tal/Standard'
Kolumnerna "Börjar, Slutar, Rast-tid" är formaterad som 'Tid/13:37'. Formatbeskrivning TT:MM
Kolumnen "Arbetad tid" är formaterad som 'Tal/Standard'. Formeln är på översta raden "=((C6-B6)-D6)*24"

Det blir som sagt ett galet värde under nattpassen.
Nu använder jag Open Office i stället för Microsoft Office, men det borde vara det samma.

Så småningom kommer jag nog att behöva hjälp med ett par kolumner till också, eftersom lönen är provisionsbaserad, men med en garantilön/timme. Men jag måste ta reda på lite mer exakt vilka villkor som gäller. Om det räknas över hela månaden eller varje arbetspass för sig.

Så till att börja med vore jag tacksam för hjälp med den första biten.

Radar /.

Radar

• Jämtland
SV: Räkna timlön i Excell?
« Svar #10 skrivet: 21 jan-10 kl 17:29 »
Det verkar faktiskt som jag löste den här uppgiften själv.

Jag gjorde en villkorssats som kollar om arbetad tid blir mindre än 0. I så fall lägger man till 24 i formeln, annars låter man formeln vara som den är.  :D

Återkommer om del två om det behövs.

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser