Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sojabönor?  (läst 2387 gånger)

admin

• Administratör
    • Alternativ.nu
Sojabönor?
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:34 »
Petter Bergström (Admin)
 Fre 14 Jul, 2000 - 03:35
--------------------------------------------------------------------------------
Att äta importerade sojabönor är knappast ett alternativ för en självförsörjare. Men hur går det näriongsmässigt, får man i sig tillräckligt av de olika proteinerna av det man odlar själv. Vet inte om det stämmer,men jag har hört att det finns en viktig amionosyra som bara finns i animaliska produkter och sojabönor. Om någon vet mer och har erfarenhet som självförsörjande vegan vore det intressant.

Conny S
 Må 9 Sept, 2002 - 23:24
--------------------------------------------------------------------------------
Proteinets kvalite är visserligen inte fullvärdigt i nästan några vegetariska livsmedel i sig själva, men i kombination med spannmål blir det dugligt. Sojabönor har å andra sidan en mycket balanserad förekomst av många näringsämnen, inklusive protein. Vore kul om man kunde utveckla en lättodlad och beständig sort för svenskt klimat.  

morgan
 On 27 Nov, 2002 - 01:45
Hej, jag fick höra av en bekant idag att det finns en sojaböna som är utvecklad för svenska odlingsförhållanden. Fiskeby Växtförädlingsanstallt har utvecklat två sorter som går under benämningarna Fiskeby V (5) och Bråvalla. Går att odla upp till Gävle. Sökte på internet och fann lite allmän info om odling av sojabönan på http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_biol_odl/utan_serietitel_fobo/UST78-1/UST78-1AC.HTM
Hoppas det kan vara till hjälp för någon.

Malinowska

• Neostoric
Re:Sojabönor?
« Svar #1 skrivet: 15 maj-06 kl 11:52 »
Sojabönor är skit för kroppen.
Har visserligen några små fördelar men faktiskt fler nackdelar.
Informationen undanhålls bara, man vill ju tjäna pengar, ni vet.

Om man inte är allergisk mot soja kan man dock äta fermenterad soja. OBS väldigt viktigt att den ät fermenterad. Dessa sojaprodukter är fermenterade: tempeh, netto och miso.
Ät endast dessa.

Tar för lång tid att skriva ner allt, men läs gärna de här artiklarna och sprid gärna vidare:
http://www.mercola.com/article/soy/index.htm

martinki

• ljuspunkt
Re:Sojabönor?
« Svar #2 skrivet: 08 jul-06 kl 23:33 »
Att soja skulle vara skit för kroppen kan jag inte säga. Dessa bönor utgör en stor del av min daglig kost sedan år tillbaka och jag blir allt  friskare, känns det som.
Dessutom lever en stor del av världens befolkning på soja och sojaprodukter och de mår många gånger bättre än vi gör. Det blir då spännande att läsa den artikeln Du angav som källa ...

Tyvärr verkar det som om Dr. Joseph Mercola har plockat bort den där filen. Så Du måste nog ändå fram och tala om för mig varför soja skulle vara skit för kroppen!

/Martin

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 1 användare
Tallefjant

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser