Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Galande tupp  (läst 3901 gånger)

uffeoanette

Galande tupp
« skrivet: 31 jul-07 kl 14:46 »
Våra Blommekycklingar har nu snart varit hos oss en hel sommar, och tupparna har nu kommit på att man kan GALA!!! De tycker verkligen att det är superkul, i alla fall den tuppen vi tänker behålla.
Han är jättevacker, stor och rödaktig. Är även den dominerande tuppen i flocken. Just nu finns här två andra tuppar, men de tänker vi snart göra av dem. Sen om det blir till grytan eller andra hem är inte bestämt.
Frågan är i alla fall som följer:
Finns det någon chans att "vår" tupp slutar gala så förskräckligt mycket? Kanske när de andra tupparna försvunnit? Eller är det bättre att behålla någon av de andra, något tystare tupparna? Eller den kanske börjar gala lika mycket när den blir dominant??

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Re:Galande tupp
« Svar #1 skrivet: 31 jul-07 kl 15:42 »
Vet ju bara det...att tuppar triggar varandra att gala!
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Helenan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 jul-07 kl 16:06 »
Jo, men sen är det ganska individuellt - en del gal hela tiden och endel bara ibland. Årets tupp stod och gal hela tiden och åt fabriksmat. Förra årets tupp gol bara vid måltiderna - morgon för frukost (mellan 4 och 8 i och för sig) kl 12 för lunch en till tre ggr kl 15 för fika och så kvälls galet. ;)

Margit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 jul-07 kl 22:47 »
Jag är så sugen på att skaffa en tupp till mina dvärgkochinhönor, men har hört att dvärgtuppar ofta har gällare röst?
Besökte en park i söndags där de hade tre hönor med en dvärgkochintupp och han gol faktiskt bara två ggr (på c:a tre timmar) och rösten var behaglig  8)

Galer de mindre om de är äldre och ensamma tro? ??? Gal de även om det är mörkt? Dum fråga kanske  :-[
Helenan! jag blir lite nyfiken när du skriver "årets tupp", jag vet ju att du också bor i ett villaområde - tycker dina grannar att det är OK? Hörs de väl igenom väggarna på hönshuset?

Har tänkt tanken att "rädda" en tupp som är hotad av nackning och i alla fall kunna ha den över vintern då det ändå är mörkt större delen av dygnet och de kanske ändå inte är ute så mycket - men jag kommer att ha MYCKET svårt att göra mig av med den när våren kommer - och vad ska hönorna tycka?

Havssalt

• http://havssalt.blogspot.com/
« Svar #4 skrivet: 31 jul-07 kl 23:07 »
Hejsan Jag har en ung dvärgkochintupp som oxå galer dagarna i ända!! Håller ibland på att bli galen på honom. Vi har stått i valet och kvalet om vi ska ha honom kvar och funderar enu...vi har förmodligen två kycklingar oxå som ser ut att bli tuppar,så vi får se vem som galer minst den får stanna hos oss iallafall.

Helenan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 aug-07 kl 10:18 »
Margit: Jag skaffar tupp på våren när jag åker till landet men tuppen får inte följa med hem. Nej grannarna tycker INTE det är ok med en galande tupp. Det är mest ett äldre par som sagt redan innan att någon tupp kan vi inte ha. Nu har vi en tuppkyckling men så snart han börjar gala så måste han bort :'( Det är en Åsbo kyckling. Ägget är köpt från en genbank.

Vill du ta hand om honom över vintern så kan jag ta honom i vår igen när det är dags att åka till landet  ??? (eller lite innan :-X) Det vore väl en perfekt lösning!!!

Margit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 aug-07 kl 10:27 »
 ;D Ja, det hade varit en bra lösning - växelvård av tupp! ;D ;D
Tyvärr är det nog lite för långt mellan Älvsjö - Gbg...och så vill jag ju helst ha en grann dvärgkochin... ;)

Skaffar du en vuxen tupp på våren? När ungefär? Grannarna kanske kan stå ut med galande under en begränsad tid...??  ::) Man har ju så förtvivlat lite semester om man är en "vanlig arbetare"  :'( jag har ju också tänkt tanken att skaffa tupp på landet...har en kompis där som säkert kan låna ut en till mig, men så tråkigt när man måste göra sig av med den... :'(

Tusan, ...skulle bott på landet...mummel...mummel...

Tindranu

• Småland
« Svar #7 skrivet: 01 aug-07 kl 12:40 »
Vi lär ha en tuppar över....
Så bara du bestämmer dig så... Du får
göra en enkät i området   ::)
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Helenan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 aug-07 kl 14:11 »
Ska jag ha tupp måste jag ansöka om tillstånd. Det kostar 800 till. Det kommer definitivt att vara folk som klagar. Det är säkert 100 berörda familjer som kan höra tuppen. Här är tätt mellan husen. Brukar skaffa den till midsommar och nackade den i förrgår :-X Margit du har så rätt man skulle bott på landet, mummel. Tyvärr får jag inte med den store tuppen dit ::) Han gillar inte att pendla säger han ::)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #9 skrivet: 01 aug-07 kl 15:15 »
*inser att jag är väldigt lyckligt lottad eftersom det var min make som var den förste som föreslog att vi skulle bo året runt på landet och flytta från lilla samhället (där man iofs säkert hade fått ha hönor men inte hästar...) och ingen mer än möjligtvis yngste sonen hade något alls emot det. (men sen han fick hit hönorna vilket var hans förslag så är han nöjd...)

Det blir visserligen fem mils pendlande varje dag, men att bo på landet väger upp det, det tycker vi allihop.

Vår tupp galer, men jag tycker inte det hörs så långt, kanske kan man hitta olika, välja en tupp med ett mindre gällt galande? Vår Rocky är rätt 'hes' eller mörk i rösten om man säger så, inte alls så gällt, eller om han inte vågar ta i så. Han är en riktig toffel egentligen... och han verkar mest gala när han är uttråkad, väntar på att få komma ut i trädgården (vi har dem i hönsgården när vi inte är hemma eller när det är riktigt dåligt väder) eller är hungrig...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #10 skrivet: 01 aug-07 kl 16:58 »
Jag bor också på landet , har bara en när boende sommargranne , bor ändå en bra bit bort, som jag har mutat med öronproppar och lite ägg.
Min tupp-raring börjar gala kl: 02:30.
Jag skulle ha svårt för om jag bodde i tättbebyggt område att ha en tupp som börjar gala vid den tiden .

Vet inte om grannsämjan skulle stå sig då.

Många öronproppar blir det ..... ;)

/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
« Svar #11 skrivet: 01 aug-07 kl 18:16 »
Hejsan!
Inser att jag nog haft tur med min Tupp Ove.
Han hörs knappast galer i bland visst han är ju tupp.
Lärde sig det efter hönorna kom  ::)

Men grannar det skulle väll vara djuren i skogen de men bockarna kan inte klaga så som dom vrålar och skriker på kvällarna och inte tranorna och kanadagässen heller.
Så visst har man tur...
Älskar katter har 8. 3 hundar och tuppen Ove hönan Agda hönan Carina med 3 vita hönor och lille Hönan Gullefjuni 6 karpar i inomhusdamm Hoppsan som äter ur handen Kal Ada Beda Rosa Guldis 2 scalarer Bertil och Elsaoch två malar

Margit

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 aug-07 kl 18:36 »
...inser att jag får glömma att ha tupp där jag bor nu...i ett radhusområde  :'( jag får väl vara glad att jag fick tillstånd för hönorna...

Helenan - är det den tuppen som du skaffade i midsommar som är "pappa" till de kommande kycklingarna? Eller hur snabbt går det att hönan börjar lägga befruktade ägg tro?  ???

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #13 skrivet: 01 aug-07 kl 21:41 »
En sak jag tänkte på angående galande tuppar. Varför skulle just en tupp som gal några gånger om dagen (vet att det är olika men vår gal bara kanske tio gånger på en dag) om man jämför med de som har ensamma uttråkade jakthundar i hundgårdar som skäller dagarna i ett, eller ännu värre små bjäbbiga hundar som står ute i trädgården och skäller på allt som rör sig, såna finns det gott om i samhället vi flyttar från, de stör mer än en trevlig tupp skullle göra tycker jag!!

Inte behöver de något tillstånd för att ha hundgård eller? Men stör, det tycker jag att det gör!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Helenan

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 aug-07 kl 21:46 »
Helenan - är det den tuppen som du skaffade i midsommar som är "pappa" till de kommande kycklingarna? Eller hur snabbt går det att hönan börjar lägga befruktade ägg tro?  ???
Ja, det är den tuppen. Läste isenaste Hanegället att det antagligen tar två till tre veckor för äggen att bli befruktade men de visste inte! Jag tycker det borde räcka med ett par dagar. Vore intressant att testa någon gång. :P

Helenan

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 01 aug-07 kl 21:48 »
En sak jag tänkte på angående galande tuppar. Varför skulle just en tupp som gal några gånger om dagen (vet att det är olika men vår gal bara kanske tio gånger på en dag) om man jämför med de som har ensamma uttråkade jakthundar i hundgårdar som skäller dagarna i ett, eller ännu värre små bjäbbiga hundar som står ute i trädgården och skäller på allt som rör sig, såna finns det gott om i samhället vi flyttar från, de stör mer än en trevlig tupp skullle göra tycker jag!!

Inte behöver de något tillstånd för att ha hundgård eller? Men stör, det tycker jag att det gör!
Här har vi inte så mycket skällande hundar men gräsklippare, häcksaxar mm mm. Dem är det aldrig någon som klagar på, för att inte tala om skrikande barn och skällande föräldrar :-X Hur kan man föredra att vakna till en väckarklocka när man har möjlighet att få en tupp ???

Margit

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 02 aug-07 kl 09:23 »
...för att inte tala om hysteriskt skrikande måsar som härjar kl. 04.00... :(

Helenan

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 aug-07 kl 11:26 »
Ja det är ju fågelsång det också - men jag håller med! Hälre tupp än måsskrin!

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser