Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lantrasblandisar?  (läst 9064 gånger)

Anso1971

• Dalarna
Lantrasblandisar?
« skrivet: 31 jul-07 kl 00:03 »
Gick in på lantraswebben för att kolla hur det stod till med antalen numera, men den var ju inte uppdaterad sedan 2004 (???).

Är det någon här som har koll på vilka raser det är mest krisigt med? Ska jag ha höns kan jag väl lika gärna hålla mig med någon av dessa, eller varför skulle man inte det?

Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Helenan

• Gäst
Re:Lantraser
« Svar #1 skrivet: 31 jul-07 kl 10:07 »
Jag undrar också varför den sidan aldrig uppdateras ??? Det låter ju som ett jättebra sätt att välja ras. Hoppas det inte blir för svårt att få fatt på rasen bara!

Blomme

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 jul-07 kl 10:44 »
Den listan är inte särskilt relevant då den endast anger de djur vilka är registrerade i deras register. Om fallet vore så att det är alla djur står jag för 10 % av Sveriges Blommehöns...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 31 jul-07 kl 12:58 »
Djur som inte är registrerade i genbank ska inte räknas, då dom inte kan hjälpa rasen att öka i antal..
Så köp genbankshöns och ha genbank själv och hjälp till att rädda en Lantras.  :)

Är det någon här som har koll på vilka raser det är mest krisigt med?
Siffrorna för år 2005 antal Lantrashönor i Genbank.(sen är det givetvis lite tuppar också).

Åsbohöna     1370 st hönor
Hedemora     1110
Blommehöna  827
Gotlandshöna 397
Svarthöna       338
Kindahöna      301
Ölandshöna    268
Orusthöna      267

Ölandshöna dv. 145
Gammelsvensk dv. 119
« Senast ändrad: 01 aug-07 kl 10:40 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Nypålandet

« Svar #4 skrivet: 31 jul-07 kl 18:13 »
Håller med Blomme.

Helt irrelevant. Bara jag har räddat svarthönsen från akut utrotning... Sedan tror jag nog att det finns en å annan som har en svarthöna till.

Så skaffa dom hönsen du är sugen på!

Nypålandet

« Svar #5 skrivet: 31 jul-07 kl 18:15 »
Ups, glömde Grimla där...

Jo, man kan visst räkna höns som inte är genbanksreggade. Det är väl samma ras iaf? det är bara det att du slipper hålla på å väga å ha dig. (Däremot kommer dom att RÄKNAS som en annan ras tills det blir kris igen)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 31 jul-07 kl 18:20 »
Ups, glömde Grimla där...

Jo, man kan visst räkna höns som inte är genbanksreggade. Det är väl samma ras iaf? det är bara det att du slipper hålla på å väga å ha dig. (Däremot kommer dom att RÄKNAS som en annan ras tills det blir kris igen)

Skulle jag inte våga hoppas på  :-\  finns inga tecken på att så skulle ske...
Köp höns med genbank så gör man ju en hjälpinsats från början.
Utrotningshotade raser har ju stängda stamböcker trots ett minimalt antal djur...

Djur utan genbanksintyg räknas som vilken blandras som hellst...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 jul-07 kl 18:59 »
Med ett tillräckligt analt bevarandearbete kan den största population utrotas.

Blomme

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 jul-07 kl 19:18 »
Citera
Djur utan genbanksintyg räknas som vilken blandras som hellst...

Då finns det m.a.o. endast lanthöns med genbanksintyg som är renrasiga. Inga Silver Sebright, Leghorn, Plymoth Rock, Kochin m.m.?
« Senast ändrad: 31 jul-07 kl 19:18 av Blomme »

Hönsmamma

« Svar #9 skrivet: 31 jul-07 kl 20:21 »
Håller med dej, Blommé.
Svarthöns är faktiskt godkända även hos Svenska Rasfjäderfä Förbundet (och de håller inte på med blandras djur  >:(  )
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 31 jul-07 kl 20:57 »
Kanske dax att kyla ner er lite! Det här är ett mycket trevligt forum och åsikterna delas olika. När åsikter delas olika behövs inte sura och arga komentarer utan acceptera att ni månar om olika saker. Vill man måna om de lantraser vi har är det nog dax att läsa själv hur och vilka man vill stödja. Dock har sv Lanthöns spec sig just på dessa. Läs om genbank och bilda egen uppfattning eller ring dem. Där finner man ändå bäst och proffsig info. :)
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Blomme

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 31 jul-07 kl 21:36 »
Jag funderade på det här med att ordna genbank, men...

En morgon låg det en lapp vid hönshuset där det stod: "stick o brinn"
Nästa morgon fanns det inga ägg
Tredje morgonen var det full kalabalik i hönshuset, hönsen gick runt i cirklar och hade plakat där det stod "skit i vad jag väger", "alla är lika",
"vi vill leva ihop" samt att de hade sketet ner väggarna, det brann i äggredena, det låg bråte i hönsluckan och de hade plockat sina fjädrar på huvudet.

Efter att jag hämtat mig kom det fram en tupp som påminde mycket om Nelson Mandela och han berättade för mig att de inte ville bli en hönsgrupp där bara "blancs" var välkommna. Han påstod att vi ser ju faktisk lika dana ut, vi stammar ju alla från Tofta, Vomb & Esarp från början, det enda som skiljer oss åt är ett fånigt papper.

Efter det att läget lugnat sig så försvann Tuppen Nelson.
Då han inte har något genbanksintyg är han svår att spåra, förmodligen är han ute någonstans och viglar uppror så pass upp!

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #12 skrivet: 31 jul-07 kl 21:53 »
Hej,
Tänkte bara påminna om att det finns flera hönsraser som det inte finns så många utav. Det är inte bara lantraser som behöver hjälp med bevarandet.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #13 skrivet: 31 jul-07 kl 22:13 »
En liten fråga från en nybörjare då... Jag har fem vanliga bruna hönor, troligen någon slags värphönshybrid som jag fick av min syster.

Jag har en plymoth rock tupp till dem och vill ha fem hönor till och nu när jag har lärt mig lite mer skulle jag vilja ha någon slags lanthöns. Någon som har något tips på hönsras? Jag vill gärna ha en som är ungefär lika stora som mina hönor eftersom tuppen är rätt rejäl i storlek...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Nypålandet

« Svar #14 skrivet: 31 jul-07 kl 22:50 »

Tredje morgonen var det full kalabalik i hönshuset, hönsen gick runt i cirklar och hade plakat där det stod "skit i vad jag väger", "alla är lika",
"vi vill leva ihop" samt att de hade sketet ner väggarna, det brann i äggredena, det låg bråte i hönsluckan och de hade plockat sina fjädrar på huvudet.

Efter att jag hämtat mig kom det fram en tupp som påminde mycket om Nelson Mandela och han berättade för mig att de inte ville bli en hönsgrupp där bara "blancs" var välkommna. Han påstod att vi ser ju faktisk lika dana ut, vi stammar ju alla från Tofta, Vomb & Esarp från början, det enda som skiljer oss åt är ett fånigt papper.

Då han inte har något genbanksintyg är han svår att spåra, förmodligen är han ute någonstans och viglar uppror så pass upp!

;D

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 31 jul-07 kl 23:49 »
 ;D javisst blanda allt! Det känns så skönt att dock inte vara den lilla höna som blivit påsatt av en alltför stor tupp och inte kunde få ut det stora äggen utan dog!  ;D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 31 jul-07 kl 23:52 »
Hej,
Tänkte bara påminna om att det finns flera hönsraser som det inte finns så många utav. Det är inte bara lantraser som behöver hjälp med bevarandet.

Vår lokala rasfjäderfä klubb hade inventering för några år sedan och kom fram till att ca 90 % av medlemmarnas höns var blandraser.
Många köper kycklingar som smågodis, "En sån, en sån, en sån och två såna..............."så visst finns det många raser som behöver hjälp att bevaras rasrena.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 31 jul-07 kl 23:54 »
;D javisst blanda allt! Det känns så skönt att dock inte vara den lilla höna som blivit påsatt av en alltför stor tupp och inte kunde få ut det stora äggen utan dog!  ;D

Fast ägget blir ju inte större för att hönan blivit "påsatt" av en betydligt större tupp......... :-\
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #18 skrivet: 01 aug-07 kl 00:17 »

;D ;D ;D
LOL
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Helenan

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 01 aug-07 kl 10:10 »
Fast ägget blir ju inte större för att hönan blivit "påsatt" av en betydligt större tupp......... :-\
;DNej, det blir det ju inte. Men hu så tungt det ser ut för de små hönorna under en stor Bramatupp. Nej, aldrig mer att jag har en tupp av så mycket större ras än hönorna. Nu ligger en av hönorna på ägg och jag misstänker att risken är att kycklingarna är förstora för ägget och därför kanske inte är fullgångna när ägget kläcks.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 4 användare (1 dolda)
Meja, Själv är bäste dräng, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser