Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lantrasblandisar?  (läst 9068 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Re:Lantraser
« Svar #40 skrivet: 02 aug-07 kl 00:24 »
Jättebra sida, Höneline, även om jag ibland hade svårt att förstå norskan, fina bilder på hönorna och bra info.

Nu har jag svårt att välja ras istället.... Blommehönsen är fina och jag ville ju gärna ha en lantras. Men Austraorps var också väldigt fina (lika våra fast svarta...), eller varför inte Minorka när de nu börjar bli ovanliga (när jag hörde namnet kom jag på att jag hört talas om den hönsrasen när jag var liten också) eller Orpington, de såg också fina ut. Och visst vore det trevligt med plymouth rock hönor också!

Jag hade sån tur att när jag skulle låna böcker på biblan om hönor var det en som skulle gallras ur och säljas, jag fick den för en krona, Höns i trädgård av Karin Neuschütz, det är min bibel just nu, och ändå hade jag missat att det faktiskt fanns en avdelning med raserna... jaja det första man blir blind på är ögonen... Jag tittade mest på skötsel och vård och hur hönshuset skulle vara och sånt...

Jag hade gärna byggt till mitt hönshus och byggt en hönsgård till men eftersom hönshuset ligger mellan två hus blir det svårt eftersom man måste kunna gå mellan också... Men när den dagen kommer (vilket inte alls är omöjligt) och vi får för oss att börja med hönsavel ska vi givetvis se till att på något sätt hålla isär hönsen på lämpligt vis.

Nästan så jag börjar hoppas att sonen inte vill ha häst längre så vi kan inreda hela stallet som hönshus... där får plats en hel del...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #41 skrivet: 02 aug-07 kl 09:28 »
 ;DVisst är det roligt! Boken "Höns i trädgård" har också varit min bibel! Samma författare har kommit ut med boken "Höns" Ben är Ännu bättre tycket jag! Författaren är medredaktör för Hanegället (Sv lanthönsför.tidning). Hon är superduktig! :P Ps Den mest utrotade svenska rasen är: Gammalsv dvärg, Öländskdvärg sen kommer Orust, Ölands,Kinda och svarthönan. Flest av är Åsbo, Hedemora och Blomme. allt enl hanegällen 2006.
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Silverfallet

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 02 aug-07 kl 10:41 »
Orpington är en tung ras som lägger gott om ägg. Dock är den rätt ruvvilliga upp till 3 gg/år. Den finns också som dvärg. Benen är befjädrade. Äggen kan ha en tendens att ha för tunnt skal, vilken kan ge dåligt kläckresultat. Lätta att handskas med. :)Hämtat ur Hönsraser - Annette Grandin
Orpington har väl inte benbefjädring du kanske menar Kochin  ???

Nypålandet

« Svar #43 skrivet: 03 aug-07 kl 18:28 »
Inte sugen på lite änder då? Jag råkade köpa 2 ällingar (blandras) av bara farten & dom är störtsköna!

Annars är det väl som tidigare skrivet Blommehöns som har lite storlek (trevliga fåglar).

Maran har vettig storlek & lägger skönt mörkbruna ägg om du ska ta annat än lantras.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #44 skrivet: 03 aug-07 kl 19:51 »
Änder hade varit kul att ha (också) men jag har ingen damm och tror inte att det skulle vara så lätt att anlägga någon heller. Det är långt till naturliga vattendrag från vårt hus.

Mörkbruna ägg låter väldigt snyggt. Någon skrev någonstans, om det var i detta forum eller någon annanstans, att det är väldigt praktiskt att ha hönor som lägger ägg av olika färg så vet man vems som är vems. Mina barn vill gärna ha gröna ägg men jag kan inte hitta vilka hönor som lägger gröna ägg, jag har sett att någon nämnt grönvärpare men inte heter väl rasen så?

Jag tror vi har bestämt oss för att försöka få tag i både ett par blommehöns, ett par plymouth rock och kanske några australorps. Jag börjar dessutom fundera riktigt ordentligt på om man kan bygga ett hönshus till i framtiden... Maken sa något om att huset väl skulle byggas till först...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #45 skrivet: 03 aug-07 kl 21:44 »
 ;D Hønsedilla er smittsomt!!
Jeg har ett "rom" som jeg hønsen i, men jeg har delt opp med netting, så det har blitt flere "rom".

De som legger grønne/ blåe egg, er Aruacana og Isbar. Du kan helt sikkert få tak i noen blandinger også som legger grønne egg, men....
Begge bør være ganske så greie å få tak i   ;)
Aruacana legger egg som er mere turkose/blåe, mens Isbar legger mere til den grønne siden. Noen egg kan bli nesten Oliven grønne. De legger også større egg enn Aruacanan gjør.... også er det en svensk rase  ;D
Er en mann som heter Martin Silverud som har avlet frem Isbar m. endre raser...
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

carmencha

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 04 aug-07 kl 17:47 »
Hej Rakadero!

Du kan skaffa dig precis vilka höns du vill!

Det finns lantrashönor utanför genbanken om du vill ha det så också!

Jag har själv korsat en av mina Vorwerktuppar med brun Lohmann värphybrid och du må tro att de är fina!  ;)

Själv har jag genbank på mina Skånegäss och det är jag glad för!

Lycka till!

Kram Carmen

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #47 skrivet: 05 aug-07 kl 21:43 »
Orpington har väl inte benbefjädring du kanske menar Kochin  ???
Så rätt så! Befjädring lästes som Benfjädrar! Tack för rättelsen - Orpington =inga fjädrar på benen ;)
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser