Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lycklig hönsmamma!  (läst 1280 gånger)

Vildvittra

• Värmland
Lycklig hönsmamma!
« skrivet: 29 jul-07 kl 17:14 »
Måste bara skriva och berätta att idag fick jag mitt första ägg i hönshuset!! Ingen stor sak för er som plockar högvis med ägg varje dag kanske, men måste bara berätta ialla fall.

Jag antar att det är en av de vuxna hönorna som börjat värpa igen. Kycklingarna är drygt två månader så det är väl enligt "boken" att börja nu ungefär tror jag.
Det kändes ganska speciellt att få hämta det allra första ägget. Som en liten betalning för all mat man ser till att de får och allt daltande med kycklingarna  :)

Vildvittra

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
Re:Lycklig hönsmamma!
« Svar #1 skrivet: 29 jul-07 kl 17:47 »
Kan förstå glädjen.
Jag har själv bara två hönor.
En tupp och sex kycklingar.
Så ägg får man inte varje dag.
Va uppe och kollade dom små i hönshuset 5 kycklingar och mamma hönan. Då låg den andra hönan vid öppningen och kollade in dom små.
Genom galret.
Gullefjun bor fortfarande inne vill att han skall bli lite tuffare innan han skall få komma upp i egen bur. Så dom lär känna honom innan dom får träffas. Men först måste vi fixa så han får värme.
En liten av kycklingarna låg död där uppe i morse den klenaste av alla små.
Så det är nog för kallt på nätterna.
Kram
Älskar katter har 8. 3 hundar och tuppen Ove hönan Agda hönan Carina med 3 vita hönor och lille Hönan Gullefjuni 6 karpar i inomhusdamm Hoppsan som äter ur handen Kal Ada Beda Rosa Guldis 2 scalarer Bertil och Elsaoch två malar

bushwomen

« Svar #2 skrivet: 29 jul-07 kl 19:08 »
får jag fråga vad äter den lilla kycklingen???den ammar väl inte,eller???bushwomen

Helenan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 jul-07 kl 20:00 »
Varje dag när jag och min man kommer från jobbet frågar vi den som kom först: hur många ägg var det idag. och så inspekteras äggen, vägs om de avviker i storlek och märks med datum, beundras en stund eftersom de är så vackra. Några ligger på jobbet som prydnad  :-[

Jag trodde man skulle vänja sig efter något år men det har gått två och undret är lika stort varje dag :-[ :)

Vildvittra

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 29 jul-07 kl 21:53 »
Varje dag när jag och min man kommer från jobbet frågar vi den som kom först: hur många ägg var det idag. och så inspekteras äggen, vägs om de avviker i storlek och märks med datum, beundras en stund eftersom de är så vackra. Några ligger på jobbet som prydnad  :-[

Jag trodde man skulle vänja sig efter något år men det har gått två och undret är lika stort varje dag :-[ :)

Härligt! Misstänker att det blir nåt liknande här. Maken var måttligt road när jag skulle skaffa höns och muttrade mest, men nu är han minsann en riktigt hönspappa och skäller på mig om jag slarvat med nåt till kycklingarna eller så  ;D
Och ungarna slogs om vem som skulle få bära in ägget. De älskar verkligen hönsen och kycklingarna, de är ju så lätta för dem att mata och hålla på med. Det är annat än stora hästar och bängliga älghundar...

Vildvittra

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 4 användare
Karlsdotter, ClabbeN, johber, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser